تخم شربتی و خواص درمانی آن

تخم شربتی فواید بسیار زیادی دارد، که برخی از آنها عبارتند از کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود دستگاه گوارش، افزایش سلامت قلب، کنترل فشار خون، و حتی دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. برای اطلاعات بیشتر راجع به این دانه مغذی با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 8 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تخم شربتی و خواص درمانی آن
مصرف منظم تخم شربتی همانند مصرف داروی منظم برای فشار خون بالا اثر مشابهی دارد.
 
چکیده : تخم شربتی فواید بسیار زیادی دارد، که برخی از آنها عبارتند از کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود دستگاه گوارش، افزایش سلامت قلب، کنترل فشار خون، و حتی دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. برای اطلاعات بیشتر راجع به این دانه مغذی با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1251 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

تخم شربتی و خواص درمانی آن

تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی از گیاه چیا، که بومی مکزیک و گواتمالا است، بدست می آید. نام های علمی این گیاه Salvia Hispanica و Salvia columbariae هستند. آنها هر دو متعلق به خانواده نعناعیان (Lamiaceae) هستند. تخم شربتی شبیه به دانه های کنجد هستند. آنها بسیار کوچک و تیره هستند. این گیاه مدت طولانی است که برای انسان شناخته شده است. گیاه چیا مدت ها قبل توسط آزتک ها، مایان ها، ایکان ها و دیگر قبایل کشت شده است. این گیاه غذای اصلی برای آنها بوده و مورخان آن را مهمترین منبع گیاهی و غذایی برای بومیان آمریکایی دانسته اند. با سقوط آزتک ها و کاهش کلی جمعیت بومی در منطقه آمریکای شمالی، استفاده از دانه های چیا نیز کاهش یافت.
در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، گندم و ذرت به عنوان محصول انتخابی جایگزین تخم شربتی شدند. این تغییر در غذای اصلی را می توان به مسافران از اروپا با استعمار دنیای جدید و پدید آوردن دانه های غذایی خود مانند گندم، برنج، ذرت، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین نسبت داد.
بنابراین، اولویت کلی غذا در طول سالها تغییر کرد. در نتیجه، بومیان باقی مانده غذای قدیمی خود را رها کردند و غذای تازه را انتخاب کردند. تخم شربتی تا مدت ها تا همین اواخر فراموش شده بود. در آغاز قرن بیستم، و احیای دانه های چیا ( تخم شربتی )، افراد بیش از پیش شروع به شناخت دانه های چیا و مزایای آنها کردند.
 

ارزش غذایی دانه های چیا ( تخم شربتی )

با توجه به پایگاه داده تغذیه ملی برای مرجع استاندارد، ۱۰۰ گرم دانه های چیا ( تخم شربتی ) حاوی ۶ گرم رطوبت، ۴۸۶ کیلو کالری انرژی، ۱۶ گرم پروتئین، ۳۰ گرم چربی، ۴۲ گرم کربوهیدرات، ۳۴ گرم از فیبر رژیم غذایی، ۶۳۰ میلی گرم کلسیم، ۷ میلی گرم آهن، ۳۳۵ میلی گرم منیزیم، ۸۶۰ میلی گرم فسفر، ۴۰۷ میلی گرم پتاسیم، ۱۶ میلی گرم سدیم و ۴ میلی گرم روی است. دانه های چیا همچنین دارای ویتامین هایی نظیر ویتامین C، تیامین، ریبو فلین، نیاسین و ویتامین E هستند. همچنین دانه های چیا ( تخم شربتی ) هیچ کلسترولی ندارند!
تخم شربتی منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها نیز هست. بنا به گزارشات دانه چیا حاوی غلظت بسیار بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که فواید بسیار زیادی برحسب سن دارند. آنتی اکسیدان های موجود در دانه چیا شامل گلیکوزیدهای فلاونول، اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، کامفرول، کوئرستین، میریستین و اسید لینولنیک می باشند. این آنتی اکسیدان ها در سرکوب میزان رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند.
 

فواید تخم شربتی برای سلامتی

کنترل دیابت: نشاسته و کربوهیدرات موجود در دانه چیا در مقایسه با رژیم غذایی معمولی به آرامی آزاد می شوند و در نتیجه برای بیماران دیابتی ایده آل هستند چرا که سطح قند خون بلافاصله پس از خوردن آنها افزایش نمی یابد. آزاد شدن آهسته تر قند به جریان خون میتواند به جذب مطلوب این قندها توسط هر یک از سلول های بدن کمک کند. از این رو اعتقاد بر این است که نیاز به انسولین کاهش می یابد.

بالاترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳: دانه های چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳، جدا از انواع خاصی از ماهی ها، هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن هستند و به فعال شدن بسیاری از عملکردهای بدنکمک می کنند. آنها همچنین در کنترل بیماری، پوکی استخوان، زوال عقل مربوط به پیری، و خستگی، در میان بسیاری از بیماری های دیگر کمک می کنند.

تامین کلسیم بالا: میزان کلسیم موجود در دانه های چیا بیشتر از آنچه در شیر کم چرب یافت می شود، میباشد. بنابراین، خوردن روزانه کمی از دانه های چیا برای پیشگیری از کمبود کلسیم توصیه می شود. کلسیم برای بهبود عملکرد بدن ضروری است و برای سلامتی استخوان و دندان، کمک به کاهش پوکی استخوان، ضعیف شدن مفصل و انعطاف پذیری کلی بدن نیز مفید است.

بهبود سلامت دستگاه گوارش: میزان فیبر بالای موجود در دانه های چیا برای تنظیم حرکات روده مفید است و همچنین به حفظ سلامت کلی دستگاه گوارش کمک می کند. دانه های چیا باعث می شود که مدت زمان بیشتری سیر بمانید، در نتیجه میل به پرخوری کاهش می یابد.

وزن شما را تحت کنترل در می آورد: دانه های چیا دارای مقدار زیادی فیبر، پروتئین خوب، سطح کربوهیدرات متوسط و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این مواد مغذی، وقتی ترکیب میشوند، می توانند نقش مهمی در کنترل وزن فرد در دراز مدت داشته باشند.

دوستدار قلب: دانه های چیا به عنوان خوراکی دوست داشتنی برای قلب محسوب می شوند. و دلیل این است که این دانه ها غنی ترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ در جهان گیاهان هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های خوبی هستند که از قلب محافظت می کنند و با کاهش سطوح اسید های چرب امگا -۶ (کلسترول بد) و حفظ سلامت سیستم قلب و عروق، از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

سطوح پایین کلسترول: دانه های چیا به عنوان منبع مهم اسید آلفا لینولنیک و اسیدهای چرب امگا ۳ شناخته می شوند. این اسید های چرب برای سلامتی بسیار ضروری هستند، چرا که آنها به طور قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش می دهند. مطالعات نشان می دهند مصرف تخم شربتی باعث افزایش کلسترول HDL یا سطح کلسترول خوب می شود، اما سطح کلسترول کل را کاهش می دهد.

کنترل فشارخون: مصرف منظم تخم شربتی همانند مصرف داروی منظم برای فشار خون بالا اثر مشابهی دارد. نتایج پژوهشی نشان دادند که دانه های چیا فشار خون سیستولیک را تا ۴ ± ۶ درجه کنترل می کنند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شوند.

خواص ضد التهابی: دانه های چیا دارای سطوح بالای اسید آلفا لنولنیک هستند که به راحتی می توانند به اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل شوند و به عنوان یک کنترل کننده ایده آل در نظر گرفته شوند. این اسیدهای چرب التهاب در مفاصل و شریان ها را کنترل می کنند. برآورد شده است که مصرف روزانه حدود ۴ گرم اسید آلفا لنولنیک برای جلوگیری از آرتریتکافی است.
 

نکاتی برای مصرف تخم شربتی

تخم شربتی، را می توان در یک لیوان خیساند و صبح روز بعد با صبحانه خورد.
دانه های چیای خیس شده در آب را می توان برای حذف استفاده از کره به کیک یا کوکی ها اضافه کرد.
خوردن تخم شربتی جوانه زده می تواند بسیار مفید باشد.
آنها می توانند به نوشیدنی های مختلف، آبمیوه ها و شیر بستنی ها به عنوان مولفه سلامتی اضافه شوند.
دانه های چیا می توانند بر روی غذاهای مختلف در صبحانه، ناهار و شام پاشیده شوند.
آنها می توانند به تخم مرغ اضافه شوند و یک املت سالم برای شما فراهم آورند یا به سالادها به عنوان سس و مخلفات اضافه شوند.
یک مشت دانه چیا را به شیر اضافه کنید و این مخلوط را برای مدت زمان طولانی بجوشانید تا یک فرنی سالم برای خوردن داشته باشید.
تخم شربتی را می توان آسیاب کرد و پودر آن را به شیر، آرد و ماست اضافه کرد.
دانه های چیا می توانند به غذاهای آب پز اضافه شوند و باعث غلیظ شدن آنها شوند.
 
منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
خواص دارویی تخم شربتی
خواص و مضرات تخم شربتی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.