چگونه بحث را عوض کنیم؟

خیلی اوقات پیش می آید که به هر دلیلی موضوع گفتگو با طرف مقابلتان را نمی پسندید. برخی افراد به خوبی می توانند بحث را عوض کنند اما برخی دیگر توانایی این کار را ندارند و معمولاَ رودربایستی کرده و علیرغم میل باطنی شان بحث را ادامه می دهند. در این مقاله راهکارهایی را برای تغییر موضوع گفتگو ارائه می دهیم.
جمعه، 16 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه بحث را عوض کنیم؟

مقدمه

وینستون چرچیل می گوید: "شخص متعصب فردی است که نمی تواند ذهنش را تغییر داده و موضوع گفتگو را عوض کند." وقتی به هر دلیلی موضوع یک گفتگو را دوست ندارید و یا اینکه از گفتگو با فردی در رنجید، می توانید موضوع گفتگو را تغییر دهید. روش های مختلفی برای تغییر موضوع گفتگو وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را ذکر خواهیم کرد.
 

1. راهی برای تبدیل گفتگو به یک موضوع جدید پیدا کنید.

الف. آماده باشید. اگر قرار است به جایی بروید که در آن جا با افراد غریبه ای روبرو شوید، خودتان برای شروع گفتگو 2 تا 3 موضوع را در ذهن داشته باشید و گفتگو را با موضوعات مورد علاقه خود آغاز کنید.
موضوعاتی را انتخاب کنید که بیشتر مردم به آن ها علاقه دارند، مانند موضوعات ورزشی، تفریحی و موضوعات مرتبط با تکنولوژی. در ملاقات های اول سعی کنید از طرح مسائل جنجالی مانند مسائل سیاسی، اجتناب کنید.

ب. بر طرف مقابل تمرکز کنید. از آنجا که بیشتر افراد دوست دارند موضوع گفتگو خودشان باشند، تمرکز بر موضوعات مربوط به فرد مقابل می تواند یکی از آسان ترین کارها برای تغییر موضوع باشد.
موضوعی را انتخاب کنید که می دانید برای فرد مقابلتان اهمیت فراوانی دارد. مثلاً اگر شخصی که در حال گفتگو با او هستید صاحب یک شرکت وارداتی است، می توانید درباره واردات و صادرات صحبت کنید و یا اگر طرف مقابلتان دانشجوست در مورد مسائل درسی از او سؤال پرسیده و نظرش را در مورد موضوع مرتبط با رشته تحصیلی اش جویا شوید. در این صورت خواهید دید که چگونه با اشتیاق درباره این موضوع صحبت خواهد کرد.
 
ج. از طرف مقابلتان تعریف کنید. طرف مقابلتان هر که می خواهد باشد، یکی از بهترین راه ها برای تغییر موضوع گفتگو تعریف و تمجید (البته واقعی) از اوست. یک جنبه خاص از طرف مقابل مانند جواهرات، کفش و یا لباس او را در نظر بگیرید و از آن تعریف و تمجید کنید.
همچنین می توانید همین موضوع را بهانه ای کنید برای انتقال به یک موضوع جدید، مثلاً در مورد جنس لباس، محل خرید، قیمت، اینکه آماده خریده است یا خیاط برایش دوخته است و ... بپرسید، یا هر اطلاعات دیگری که به واسطه آن بتوان جهت گفتگو را به سمت و سویی مشخص هدایت نمود.

د. از روش ناگهانی استفاده کنید. اگر شاهد گفتگویی سرد هستید، به جای انتقال و تغییر تدریجی گفتگو از یک موضوع به موضوعی دیگر، می توانید بدون مقدمه و سریعاً بحث را عوض کنید.
مثلاً می توانید این تغییر را با پرسیدن یک سؤال انجام دهید. مثلاً "عجیب ترین کاری که تا حالا انجام داده ای چیست؟" و یا اینکه "اگر بخواهی 3 نفر را برای شام دعوت کنی، چه کسانی را انتخاب خواهی کرد؟"

ه. نوع روابطتان را در نظر بگیرید. وقتی می خواهید به هر دلیلی موضوع گفتگو را تغییر دهید، باید طرف مقابل و نوع روابطتان با او را مد نظر قرار دهید. آیا شخص مقابلتان همسر، همکار، مادر خانم و یا یک فرد غریبه است؟ هر چه روابط عمیق تری با فرد مقابل داشته باشید، موضوعات بیشتری برای گفتگو خواهید یافت.
وقتی با یک فرد غریبه روبرو می شوید، قطعاً موضوعات کمتری برای گفتگو خواهید داشت، زیرا طرف مقابل و علائق او را نمی شناسید. در این موارد می توانید از موضوعاتی خنثی مانند وضعیت آب و هوا، شروع کنید.  
اگر می خواهید از طریق گفتگو، فرد مورد نظر خود را بهتر بشناسید، سعی کنید به تبادل اطلاعات با او بپردازید. مثلاً فرض کنید در یک کنفرانس علمی با فردی ملاقات داشته اید، می توایند از او در مورد علت حضورش در این مکان بپرسید.
وقتی با دوستان و همکاران هستید می تواند به تبادل عقاید و نظرات خود بپردازید. اگر می خواهید بحث را عوض کنید، می توانید نظر خود را در مورد یک موضوع خاص بیان کنید. مثلاً در رستوران هستید و دوستتان در مورد غذایی که شما انتخاب کرده اید اعتراض می کند و شما می خواهید بحث را عوض کنید. می توانید بپرسید: "به نظر شما هم این موسیقی خیلی غمگین نیست؟"
با دوستان خیلی نزدیک و اعضای خانواده می توانید در مورد احساسات خود صحبت کنید. صحبت کردن در مورد احساسات، صمیمانه ترین موضوعی است که می توان در موردش صحبت کرد، و از سویی هیجانات شامل طیف وسیعی از موضوعات می شوند که برای تغییر موضوع گفتگو می توانید از هر کدام از آن ها استفاده کنید. مثلاً می توانید در مورد احساسات فرد مقابلتان در مورد موضوع گفتگوی قبلی سؤال کنید.
 

2. حواس طرف مقابل را به موضوعی دیگر پرت کنید.

الف. بر موقعیت کنونی خود تمرکز کنید. درباره محلی که در آن قرار دارید حرف بزنید. مثلاً در مورد فضا، دکور، منظره، حوادثی که در اطرافتان در حال رخ دادن است و یا شهری که در آن هستید، سخن بگویید.
مثلاً می توانید بپرسید: "به نظرت چند نفر آدم تو این رستوران هست؟"
یا اینکه توجه او را به چیزی غیر معمول در محیط جلب کنید. مثلاً بگویید:"ببین اون سگ چقدر بزرگه."
 
ب. مخاطبان صحبت خود را افزایش دهید. یک راه دیگر برای تغییر موضوع گفتگو این است که شخص دیگری را وارد مکالمات خود کنید. مثلاً یکی از دوستان خود را به بقیه معرفی کنید و یا از یکی از افراد جمع بخواهید دوستش را به شما معرفی کند. با این روش، شخص جدید را وارد گفتگوهای خود نموده اید و احتمالاً موضوع گفتگوی شما خود به خود به سمت فرد جدید رفته و کاملاً تغییر کند.

ج. از ادامه گفتگو اجتناب کنید. اگر نمی توانید موضوع گفتگو را تغییر دهید، می توانید ضمن عذر خواهی از طرف مقابل خود، به هر بهانه ای که شده حتی برای چند دقیقه محیط را ترک کنید، احتمالاً وقتی بر می گردید، موضوع مکالمه تغییر خواهد کرد.  

د. با شخص دیگری مکالمه تلفنی برقرار کنید. می توانید از یکی از دوستان خود بخواهید تا در یک زمان خاص با شما تماس بگیرد. پس از برقراری تماس از طرف مقابل خود عذر خواهی کرده و بگویید تماسی اضطراری دارید که حتماً باید جواب دهید. سپس می توانید تلفن خود را طول داده تا زمان ملاقات تا حدی سپری شود. پس از قطع تماس بازگردید و سعی کنید موضوعی جدید را مطرح کرده و زمان باقی مانده را حول و حوش آن موضوع صحبت کنید.

مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.