ورزش های مناسب برای کودکان (بخش دوم)

ورزش کردن و ورجه وُرجه کردن برای بچه ها نشاط آور است و بچه ها از اینکه از اینگونه ورزش ها انجام می دهند لذت می برند مخصوصا دوچرخه سواری و شنا که علاقه خاصی به آن دارند چراکه بچه ها عاشق آب و آب بازی هستند.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورزش های مناسب برای کودکان (بخش دوم)
پیاده روی حرکت مفید و شروع مناسبی برای برای کودکانی که اهل ورزش نیستند، به حساب می آید.
 

دوچرخه سواری

همه ما رکاب زدن به دوچرخه را از لحظه ای شروع کردیم که پدر یا مادر پشت زین دوچرخه را گرفتند و در مسیر رهایمان کردند. بعد هم اول یک چرخ و بعد هم چرخ دیگر را برداشتند تا واقعا دوچرخه سواری کنیم. از دو سالگی، سه چرخه سواری و از پنج سالگی دوچرخه سواری ورزشی است که کودکان می توانند آن را انجام دهند.
 
تاثیر جسمی: کشش عضلات پا و کمک به دیر بسته شدن صفحه های استخوانی و افزایش قد، تمرکز، حفظ تعادل، افزایش حجم تنفسی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالی، جلوگیری از افزایش وزن کودک به ویژه در دوره بلوغ.
تاثیر روانی: افزایش اعتماد به نفس کودک، احساس استقلال، احساس رهایی، انجام مهارت بدون حضور والدین و شروع زندگی در اجتماع به تنهایی، هماهنگی با محیط زیست و دوستی با طبیعت.
 

اسکیت

شاید به این ورزش بتوان لقب، نوع دیگر از راه رفتن را داد! راه رفتن به شیوه سهل و سریع که برای انجام آن هم باید مهارت هایی را کسب کرد. امکان عبور از موانع، سرعت بالا و تفاوت در حین راه رفتن از وی‍ژگی های مثبت حسی این ورزش است. بهترین زمان آموزش آن از پنج سالگی به بعد است.
 
تاثیر جسمی: افزایش مهارت حفظ تعادل، هماهنگی حرکت اعضای بدن به وی‍ژه پاها با چشم
تاثیر روانی: احساس استقلال، حس آزادی و رهایی و اعتماد به نفس
 

پیاده روی

به ظاهر این حرکت یعنی پیاده روی نه ورزش محسوب می شود و نه ورزشی برای کودکان. اما تاثیر مثبت آن با بسیاری از ورزش ها برابری می کند. این ورزش به ویژه برای کودکانی که اهل ورزش نیستند، حرکت مفید و شروع مناسبی برای ورزش است.
 
تاثیر جسمی: حفظ تعادل و هماهنگ کردن قدم ها، همراهی با دیگران، کنترل وزن و تناسب اندام.
تاثیر روانی: احساس آزادی، تخلیه هیجان به وی‍ژه در نوجوانان، ارتباط با طبیعت و حضور در اجتماع، اعتماد به نفس، کمک به تشخیص مسیر.
 

به مهارت او دقت کنید

 تقسیم بندی ذکر شده بدون در نظر گرفتن علاقه کودک به ورزش است. درواقع الگویی به والدین ارائه می کند که بتوانند براساس سن کودک، ورزش و شیوه مناسب آموزش آن را بیاموزند. اما به غیر از مساله سن باید به این مهارت ها نیز دقت کرد.
 
علاقه: محال است بتوانید از کودکی که به ژیمناستیک علاقه ندارد، ژیمناست تربیت کنید! بنابراین ورزش را براساس علاقه او انتخاب کنید. 
مهارت های فیزیکی: توقع نداشته باشید فرزندتان با ساختار فیزیک بدنی ظریف بتواند ورزش های سخت انجام دهد. به ساختار و فیزیک بدنی او دقت کنید و بعد ورزشی را برایش درنظر بگیرید. درغیراین صورت فقط زمینه آسیب جسمی و روانی او را فراهم کرده اید.
مهارت حضور در جمع: اگرچه روانشناسان توصیه می کنند حضور کودکان غیراجتماعی در جمع ها می تواند وضعیت آنها را تغییر دهد اما همیشه این مساله اتفاق نمی افتد. بنابراین بهتر است برای این کودکان ورزش های انفرادی مانند شنا، تنیس، اسکی و... انتخاب شود.
روحیه کودک: بعضی از کودکان ذاتا روحیه جنگنده دارند. این کودکان بهتر است در ورزش هایی وارد شوند که انرژی آنها را در مسیر صحیح قرار دهد. ورزش های رزمی از جمله این ورزش هاست.
 

10 تاثیر شاخص ورزش

 اگر قرار باشد فارغ از نوع ورزش و تحرک بدنی،10 ویژگی را برای ورزش کودکان درنظر بگیریم، می توان به این موارد اشاره کرد.
 1. تنظیم عملکرد دستگاه گردش خون و قلب: حجم تنفسی کودکانی که از کودکی عادت به ورزش دارند، یک و نیم برابر آنهایی است که از کودکی ورزش نکرده اند.
 
2. جلوگیری از رسوب چربی در رگ ها: تحقیقات نشان می دهد از دو سالگی، درصورت تغذیه نامناسب، خطر تجمع چربی در رگ ها وجود دارد. ورزش یکی از راهکارهای جلوگیری از تجمع چربی در رگ هاست.
 
3. بهبود عملکرد ریه ها: ورزش منظم به ویژه از دوره کودکی باعث افزایش ظرفیت ریه ها می شود.بنابراین میزان اکسیژن دریافتی بیشتر شده و به طور کلی عمل دم و بازدم و تصفیه خون به خوبی انجام می شود.
 
4. کنترل قند خون: از آنجایی که ماهیچه ها برای تحرک بدنی نیازمند مصرف هیدرات کربن هستند بنابراین میزان قند خون خودبه خود با ورزش کردن کنترل خواهد شد.
 
5. کنترل وزن: بدن درست مانند ماشینی است که میزان سوخت دریافتی آن باید متعادل با میزان مصرف باشد. درغیر این صورت اضافی ترکیب های دریافتی به ویژه چربی در بدن تجمع یافته و باعث اضافه وزن می شود. بنابراین تحرک بدنی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از تجمع کالری اضافی در بدن است. کودکانی که از سن کم ورزش می کنند، سلول های شان کمتر مستعد تجمع چربی و ابتلا به اضافه وزن هستند.
 
6. کمک به ساخت و تقویت اسکلت استخوانی: یکی از محرک های مهم برای استخوان سازی، تحرک بدنی است. برای رشد قدی، استحکام استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان در بزرگسالی، بهترین کار تحرک بدنی است.
 
7. جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان: افرادی که از کودکی عادت به ورزش دارند، در بزرگسالی کمتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کولون، پروستات، سینه و دستگاه دفع ادرار قرار دارند.
 
8. کنترل فشار خون: هرچه کودک از استرس و اضطراب دور باشد به همان نسبت روان سالم تری خواهد داشت. افرادی که دچار استرس و اضطراب نیستند کمتر در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند. ورزش یکی از راهکارهای مفید کاهش استرس و اضطراب است و درنتیجه کنترل فشار خون است. کودکان مضطرب و بزرگسالان درمعرض فشار خون بالا هستند.

9. کنترل انر‍ژی: کودکی با شیطنت و بازی معنا پیدا می کند. اما بعضی از کودکان بیش از اندازه پرتحرک هستند. برای کنترل این کودکان و تخلیه انرژی نهفته در آنها بهترین کار، ورزش است.

10. حضور در جمع: یکی از راهکارهای حضور در اجتماع و مراوده سالم، ورزش است. کودکانی که ورزش می کنند بیش از آنهایی که ورزش نمی کنند، اجتماعی هستند. تاثیر ورزش های گروهی در تنظیم رابطه درست بین کودک و اجتماع بسیار مهم است.

سایت : نمناک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.