گزش حشرات در کودکان و درمان آن

یکی از آزارهای شایع و دردناک گزش حشرات در کودکان است. حشرات نیز از نظر انتقال بیماری بسیار اهمیت دارند و گزیدن آنها ممکن است سبب انتقال عامل بیماری های مختلف گردد ولی هدف این مبحث فقط آزاری است که در نتیجه ی گزش به وجود می آید.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
گزش حشرات در کودکان و درمان آن

 

مقدمه

اکثر کودکان دچار گزش حشرات می شوند. حشراتی مانند پشه، زنبور، مورچه و غیره. این گزش‌ها معمولا درد و سوزش موضعی دارد، اما در برخی از کودکان که پوست حساس دارند و به خصوص کودکان که دچار آلرژی هستند، امکان واکنش های شدید و شاید کشنده بروز می دهند.
پیشگیری بهترین درمان است. بنابراین باید بتوانید جای نیش حشرات مختلف را تشخیص دهید. نوع حیوانات و حشراتی که باید آنها را بشناسید بستگی به محل زندگی شما و مقصد مسافرتی‌تان دارد. در اولین فرصت باید آن نوع حشره را از محل زندگی خود برهانید و از بین ببرید. چرا که کودکان پوستی حساس‌تر داشته و تحمل این درد برایشان سخت بوده و گاهی ممکن است عواقب غیر قابل برگشتی داشته باشد. 
فصلی که در آن قرار دارید هم مهم است؛ به‌ عنوان مثال پشه‌ها و زنبورها عموما در طول تابستان خود را نشان می‌دهند. بنابر این از پشه بند ها و تور های مخصوص، برای جلوگیری از مزاحمت حشرات هنگام خوابیدن کودک می توانید استفاده کنید. 
نیش حشرات و پشه گزیدگی ممکن است برای هر فردی رخ دهد، برای درمان سریع پشه گزیدگی روش هایی وجود دارد که بسیار کاربردی و موثر در درمان آن هستند. بهتر است ابتدا از علائم آن آگاه شویم تا بتوانیم راه های درمانی را معرفی کنیم. 
 

علائم گزش حشرات

برآمدگی ملتهب، کوچک، قرمز رنگ. 
خارش موضعی و گاهی سرخی و کمی سوزش. 
در برخی موارد برامدگی سفت و گاهی نرم است. [1] 
این علائم امکان دارد بین چند روز و چند ساعت ادامه داشته باشد و بعد از آن از بین برود. 
گاهی می شود حشرات در مغز کودکان ۲ تا ۷ سال باعث مجموعه ای از برآمدگی ها ی خارش دار که ۲ تا ۱۰ روز طول بکشد می شود. این به دلیل حساسیت پوست کودک نسبت به نیش حشرات است، چراکه در آن سن کودکان پوست ضعیف تری نسبت به سن های بالاتر دارند. 
 

راهکارهای درمانی

جرایم رفع درد و تورم محل گزش زنبور می‌توانید از عرق بادرنجبویه برای شست و شوی محل گزش استفاده نمایید. از این عرق حتی می توان برای رفع گزش دیگر حشرات زهر دار  نیز استفاده کرد، حتی برای گزش عقرب مفید است. 
برگ های تازه غازیاغی را له کرده و روی محل گزیدگی حشرات قرار دهید باعث برطرف شدن سوزش و خارش محل نیش حشرات شده و از تورم آن می کاهد. 
برگ جعفری را له کرده و به شکل یک پماد بر روی محل گزش نیش حشرات قرار دهیم. 

اگر در محلی زنبور وجود دارند و کودک شما به آن حساسیت دارد دست و صورت کودک را به برگ تازه درخت گردو آغشته کنید چراکه این کار باعث رفع زنبور وزن او گیری از نیش زدن حشرات می شود. 
ماست ساده دارای باکتری های خوبی است استفاده از ماست و گذاشتن آن بر روی محل مورد نظر باعث خنکی و کاهش امت ها و از بین بردن باکتری های محل گزش می‌شود. [2] 
اگر اسفناج را بپزید و روی نیش حشرات به خصوص نیش زنبور قرار دهید درد و ورم آن را از بین می‌برد. 

اگر روغن زیتون را گرم کنید و روی نیش عقرب به مالی درد آن را تسکین داده باعث کم شدن ورم محل گزش می شود.
مالیدن نمک باعث دفع زهر عقرب و دیگر حشرات از موضع می شود البته این نمک طبیعی نه نمک تصفیه شده و یاد دار.
برای کاهش درد  ناشی از  گاز گرفتگی سگ و یا حیوانات دیگر دیگر، از زمانی که گزش تا زمان مراجعه به درمانگاه، برای  رفع  درد  و از بین بردن میکروب ها می توانید از ترکیب سرکه طبیعی انگور با سنگ نمک  استفاده کنید و روی موضع بریزید.

روش دیگر برای رفع همین مشکل استفاده از پیاز است. شما می توانید پیاز را رنده کرده و در محل قرار داده، آن را کاملا ببندید و به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. 
برای رفع نیش زنبور می توانید ابتدا نیش زنبور را بیرون آورده، سپس یک سیر را ریز کنید و روی موضع بمالید. 
یک قرص آسپرین ساده را خیس کنید و آن را بر روی جای نیش بزنید.
یک دانه فندق کوچک را له کنید و روی جای نیش بزنید.

روغن اکالیپتوس خارش را کاهش می دهد و یکی از نسخه های قدیمی برای درمان پشه گزیدگی است.
می توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید یا اینکه قطعه کوچکی از گیاه را بشکنید و ژل آن را روی جای نیش بمالید.
روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی و یا همه روغن ها برای درمان گزش حشرات مفید هستند.

در مورد کودکانی که به نیش حشرات خاص آلرژی دارند، شما حتما باید با یک دکتر مشورت کرده و از او بخواهید برای این گزش ها درمان مناسب ارائه دهد. 
• واکنش های آلرژیک می تواند به شناسایی ورم ها و خارش ها و در نتیجه، فروکش کردن آن ها کمک کند و یا اگر نیش حشرات در کودک شما خس خس سینه و یا تب ایجاد کرده باشد، در درمان مناسب آن موثر باشد.
• برای عفونت های جزئی، که به دلیل گزش حشرات اتفاق می افتد، شما می توانید پس از تمیز کردن این منطقه به طور کامل، از کرم های ضدعفونی کننده کمک بگیرید.
 

توصیه های غذایی و بهداشتی

کاهش مصرف شکر، گوشت قرمز و قارچ و خوردن لبنیات به پیشگیری و بهبود عوارض گزش حشرات کمک می کند. 
خوردن سیر، زغال اخته، سرکه سیب مفید اند، و استفاده از روغن‌ برگ پونه کوهی، روغن درخت چای، روغن میخک، برای ماساژ در منزل مفید می باشد. 
در صورت داشتن حیوان خانگی حتما از مواد بهداشتی و واکسن های مخصوص آنها استفاده کنید تا کک و حشرات موذی دیگر پیدا نشوند، چرا که آزار و از بین بردن بی مورد آن حیوانات کاری ناپسند و حرام شمرده شده است. فقها نیز اذیت و آزار بی‌دلیل حیوانات را حرام می‌دانند. [3]
خاراندن محل نیش حشرات نه تنها باعث بهبودی نمی‌شود بلکه پوست را حساس تر کرده و باعث بیشتر شدن التهاب و قرمزی پوست می‌شود. 
از ورود خاک و میکروب های دیگر به محل گزش و یا بریدگی پوست جلوگیری کنید. 
در صورت داشتن علائم خطر ناک مانند تب و بی‌ حالی، استفراغ و اسهال و.... به پزشک مراجعه کنید. 
فاطمه زهرا شادمان
پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 196.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 45.
[3] بحار الانوار : 16361؛ آزار حیوانات؛ حدیث 6826؛


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.