ترک اعتیاد به مشاهده تصاویر مستهجن

اعتیاد به پورن و یا تصاویر مستهجن علاوه بر اینکه از لحاظ شرعی ممنوع است، می تواند مشکلات روانی، عاطفی، هیجانی و حتی جسمی زیادی به همراه داشته باشد. متأسفانه بسیاری از افرادی که به مشاهده چنین فیلم ها و تصاویری گرفتار می شوند، توانایی رهایی از آن ها را ندارند. در این مقاله به برخی راهکارهای عملی برای ترک این عادت بد می پردازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
ترک اعتیاد به مشاهده تصاویر مستهجن

مقدمه

تماشای اعتیاد گونه تصاویر مستهجن می تواند بر زندگی روزمره و روابط ما با دیگران تأثیری منفی گذاشته و موجب احساس شرمندگی می شود. اگر شما نیز به این مشکل دچار بوده و از تأثیرات منفی آن بر زندگی خود آگاهید اما نمی توانید آن را ترک کنید این مقاله را تا به انتها بخوانید.


1. ارزیابی مشکل

الف. معنای سلامت جنسی را بدانید. رابطه جنسی سالم یعنی یک تعامل مثبت و غنی که در آن فرد هیجانات و لذت را دریافت نموده و به فرد مقابل نیز می دهد. این تعامل اگر به درستی و در جای خود انجام شود، می تواند از لحاظ جسمی، هیجانی و روحی مفید باشد. در مقابل عدم سلامت جنسی عبارت است از احساس شرم و گناه پس از ارضاء، کنترل نداشتن بر نیروی جنسی، استفاده از نیروی جنسی برای صدمه زدن به خود و یا دیگران و ارضاء شدن از روش های غیر مشروع.
  • کسانی که به مشاهده تصاویر مستهجن اعتیاد دارند معمولاً برای مقابله با خستگی های مفرط، اضطراب و دیگر هیجانات منفی به آن پناه می آورند.

ب.علائم اعتیاد به اینترنت را بشناسید. در حقیقت هیچ علامت و ویژگی مشخصی برای اعتیاد به اینترنت وجود ندارد. اما با این وجود برخی شاخص ها وجود دارد که اگر آن ها را در خود یافتید می توانید خودتان را معتاد به اینترنت و مشاهده تصاویر مستهجن تشخیص دهید. برخی از علائم از این قرارند:
  • صرف وقت زیاد برای مشاهده تصاویر مستهجن
  • انزوای اجتماعی از خانواده و دوستان
  • احساس گناه پس از تماشای تصاویر مستهجن
  • استمرار تماشا علیرغم مشاهده اثرات منفی
  • مشاهده و تماشای این تصاویر خارج از کنترل شخص بوده و تلاش ها برای ترک ثمری ندارد
  • صمیمت فرد با همسرش کاهش می یابد
 
ج. تصمیم جدی برای تغییر. اگر قبول کردید که دچار مشکل هستید، باید دقیقاً بدانید قرار است چه چیزی را تغییر دهید. ممکن است برخی افراد تصمیم بگیرند مشاهده تصاویر مستهجن را به طور کامل کنار بگذارند و برخی دیگر تصمیمی متفاوت اتخاذ کرده و تماشای این تصاویر را برای خود محدود کنند. البته لازم به ذکر است با مشاهده حتی یک بار ممکن است فرد به اعتیاد قبلی خود باز گردد. پس برای ترک اعتیاد به مشاهده پورن، لازم است تصمیم بگیرید که آن را برای همیشه کنار بگذارید.
 

2. رهایی از اعتیاد

الف. با مشکلات زیربنایی بجنگید. برای برخی افراد، استفاده افراطی از اینترنت و پورنوگرافی می تواند راهی برای آرام سازی تلقی شود. استرس، افسردگی و اضطراب ممکن است علل زیربنایی چنین اعتیادی محسوب شوند. برخی افراد معتاد به مواد مخدر و یا الکل ممکن است پس از ترک مواد یا الکل به مشاهده تصاویر مستهجن روی آورند و در حقیقت آن را جایگزین مواد یا الکل نموده تا بر مشکلاتی چون اضطراب و افسردگی فائق آیند.
پس لازم است در مرحله اول به حل مشکلات زیربنایی همچون اضطراب، استرس و یا افسردگی بپردازید.

ب. مهارت های مقابله ای خود را ارتقاء دهید. اگر مشاهده تصاویر مستهجن را به عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات مورد استفاده قرار می دهید، باید بدانید روش های بسیار بهتری برای این کار وجود دارد که نه تنها مضرات پورن را ندارند بلکه فواید بی شماری را نصیب شما خواهند کرد. ممکن است برخی افراد به دلیل خجالتی بودن نتوانند آنگونه که شایسته است در اجتماع حاضر شوند و به همین دلیل به مشاهده این تصاویر روی می آورند. اگر شما نیز چنین مشکلی دارید، بهتر است به افزایش مهارت های اجتماعی خود بپردازید.
  • ممکن است برای غلبه بر خشم و برخی دیگر از هیجانات منفی به مشاهده این تصاویر روی آورید. سعی کنید روش های مقابله ای سالم را جایگزین این روش ناسالم کنید.
  • درگیر نمودن خود در فعالیت های روزانه سالم مانند ورزش و انجام تمریناتی همچون مدیتیشن، تن آرامی، یوگا و تنفس عمیق می توانند روش های مقابله ای سالمی محسوب شوند.

ج. با خستگی بجنگید. هر چند مشاهده افراطی پورن می تواند اساساً یک عادت باشد، اما یکی از دلایل عمده آن احتمالاً خستگی است. خستگی چه جسمی باشد و چه روانی، انسان برای رفع آن سعی می کند دست به برخی کارها بزند. برخی افراد نیز سعی می کنند خستگی خود را با فعالیت های ناسالمی همچون مشاهده تصاویر مستهجن، از تن به در کنند و به نحوی پورن را به عنوان یک تفریح ببینند. اگر بتوانید با انجام فعالیت های مفرح دیگری با ملالت، خستگی و بی حوصلگی مبارزه کنید، احتمالاً خیلی راحت بتوانید مشاهده اینگونه تصاویر را کنار بگذارید.
  • یکی از روش های مبارزه با کسالت، درگیر نمودن خود در فعالیت های اجتماعی است. می توانید بسته به علاقه خود در گروه های اجتماعی همچون باشگاه های ورزشی، گروه های مطالعاتی و یا سازمان های مردم نهاد مانند گروه های جهادی، عضو شوید.
 
د. تنها نمانید. یکی از علل مشاهده افراطی تصاویر مستهجن، تنهایی است. اگر شما نیز خود را فرد منزوی می یابید، لازم است برای ترک این عادت بد هم که شده خود را با تعامل با دیگران و حضور در اجتماع مشغول سازید. سعی کنید با افرادی ارتباط برقرار کنید که رفت و آمد و تعامل با آن ها برایتان لذت بخش باشد.
  • اگر احساس می کنید قادر به یافتن دوست نیستید سعی کنید با خواندن کتاب و یا گوش دادن به سخنرانی هایی که در این زمینه ایراد شده اند، مهارت ها و روش های دوست یابی را بیاموزید.
 
ه. به تقویت شبکه های حمایتی اطراف خود بپردازید. صرف اوقات بیشتر با خانواده و یا استحکام روابط با دوستان می تواند به شما کمک کند تا هر چه سریعتر این اعتیاد مخرب را ترک کنید. اگر دوستی صمیمی و قابل اطمینان دارید می توانید مشکلتان را با او در میان گذاشته و از او بخواهید تا برای ترک مشاهده تصاویر مستهجن شما را تشویق کند.
 
و. رایانه خود را در یک محیط عمومی قرار دهید. تقریباً همه افراد ترجیح می دهند در مقابل دیگران به مشاهده پورن نپردازند پس وقتی رایانه در یک محل عمومی مانند اتاق پذیرایی باشد، فرد قطعاً خود را کنترل کرده و چنین تصاویری را مشاهده نخواهد کرد.
  • سعی کنید برای استفاده از رایانه به اماکنی همچون کافی نت و یا کتابخانه رفته و اگر در خانه از رایانه استفاده می کنید، آن را در اتاق خواب قرار ندهید.
 
ز. از یک روانشناس کمک بگیرید. اگر تمام موارد بالا را رعایت نمودید ولی با این وجود هنوز نتوانستید از این عادت مخرب رهایی یابید، شاید بهترین کار کمک گرفتن از یک درمانگر باشد.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.