آموزش دوچرخه سواری به کودک

یکی از تفریحات سالم برای بچه ها دوچرخه سواری است. احتمالاً فرزند شما نیز با دیدن بچه های دیگر از شما خواسته برایش دوچرخه بخرید. اولین قدم بعد از خرید دوچرخه آموزش دوچرخه سواری به کودک است که در این مقاله نکاتی در این زمینه خدمت شما خواننده عزیز تقدیم می شود.
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
آموزش دوچرخه سواری به کودک

مقدمه

آموزش راندن دوچرخه به کودک کاری هیجان انگیز و تا حدودی پر چالش است. اما با رعایت چند نکته ساده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود، می توانید به کودکان دوچرخه سواری را آموخته و از این کار نهایت لذت را ببرید، پس با ما همراه باشید.
 

1. آشنا کردن کودک با دوچرخه

الف. دوچرخه را به کودک خود معرفی کنید. وقتی تصمیم گرفتید دوچرخه و اجزایش را برای فرزند خود توضیح دهید و به عبارتی او را با دوچرخه آشنا کنید، لازم نیست تمام جزء به جزء دوچرخه را برایش توضیح دهید، بلکه فقط به معرفی اجزاء ضروری بپردازید.
  • تنها کافی است صندلی یا زین دوچرخه، پدال ها و چرخ های دوچرخه را به کودک نشان داده و کار هر کدام را به او بگویید.
  • آموزش را از پدال دوچرخه شروع کنید و به او بیاموزید که چگونه باید پدال بزند تا دوچرخه حرکت کند. البته به این نکته توجه کنید که اگر سن فرزندتان از 3 سال کمتر است ممکن است نتواند پدال زدن را یاد بگیرد.
 
ب. آموزش عملکرد پدال دوچرخه. پا و یا دست خود را بر روی پدال قرار داده و پدال را فشار دهید تا کودک ببیند چگونه با حرکت پدال چرخ ها چرخیده و دوچرخه حرکت می کند. می توانید چرخ های دوچرخه را از زمین بلند کنید و از کودک بخواهید با دست پدال بزند تا به خوبی عملکرد دوچرخه را ببیند.
 
ج. به کودک کمک کنید تا پاهایش را برای پدال زدن تمرین دهد. از کودک بخواهید که بر روی زمین دراز بکشد. خودتان نیز روبرویش دراز بکشید به نحوی که کف پاهایتان رو به یکدیگر باشد. سپس پاهای یکدیگر را به هم زده و شروع به پدال زدن بکنید، دقیقاً مانند وقتی که با دوچرخه پدال می زنید.
  • هر گاه کودک پای خود را به سمت فشار داد شما همان پا را آرام عقب بکشید و از او بخواهید پای دیگرتان را با پایش هل دهید و سپس پای اول را به حالت قبل بازگردانید و به همین روش پدال زدن با دوچرخه را برای فرزند خود شبیه سازی کنید.
 
د. با دوچرخه ی خودتان استفاده از پدال را به کودک بیاموزید. روی دوچرخه خود بنشینید و به آرامی پدال بزنید به نحوی که او بتواند نحوه حرکت دادن پاها را مشاهده کرده و پدال زدن را یاد بگیرد.
سعی کنید اول آهسته و سپس تندتر پدال بزنید تا کودک متوجه شود با حرکت دادن سریع تر پاها دوچرخه سریع تر خواهد رفت.
 
ه. اجازه دهید کودک دوچرخه سواری کودکان دیگر را تماشا کند. کودک خود را به پارک و یا هر جایی که بچه ها مشغول دوچرخه سواری هستند ببرید تا آن ها را تماشا کند. مشاهده همسالان کمک می کند که فرزند شما نیز از بچه های دیگر تقلید کرده و پدال زدن را بهتر یاد بگیرد.
 

2. تنظیم دوچرخه، متناسب با کودک

الف. در موقع خرید، دوچرخه ای متناسب با سن و قد کودک انتخاب کنید. از آن جا که می خواهید دوچرخه ای برای یک کودک تهیه کنید باید دقت کنید که دوچرخه های مناسب همین سن و سال را بخرید. اگر دوچرخه خیلی بزرگ باشد، پاهای کودک به پدال نخواهد رسید، بنابراین در موقع خرید حتماً کودک را با خود برده و او را سوار دوچرخه کنید تا مطمئن شوید پاهایش به پدال می رسد.
  • در همان فروشگاه کودک را روی زین دوچرخه بنشانید. از فرزندتان بخواهید پاهای خود را کاملاً پایین آورده تا به زمین برسند. اگر هر دو پای کودک به راحتی به زمین می رسد، اندازه دوچرخه برای او مناسب است، در غیر این صورت سراغ یک دوچرخه کوچکتر بروید.
 
ب. ارتفاع زین را تنظیم کنید. ارتفاع زین برای پدال زدن صحیح بسیار اهمیت دارد. سعی کنید در اوایل، ارتفاع زین را در پایین ترین حد خود قرار دهید تا پای بچه به راحتی به پدال رسیده و بتواند حرکت کند. و اگر احساس می کنید قد کودک بلند است و در هنگام پدال زدن اذیت می شود، می توانید زین را اندکی بالا ببرید.
  • برای اینکه مطمئن شوید ارتفاع زین مناسب است دقت کنید که آیا پای کودک به راحتی به زمین می رسد و آیا می تواند با تمام کف پای خود پدال بزند.
 
ج. روی سر کودک کلاه ایمنی بگذارید. وقتی کودک برای دفعات اول سوار دوچرخه می شود، احتمال افتادن او از روی دوچرخه خیلی زیاد است. به همین خاطر استفاده از کلاه ایمنی اهمیت زیادی دارد.
  • کلاه باید اندازه سر کودک باشد به نحوی که نه آن قدر بزرگ باشد که از سر او بیافتد و نه اینکه آنقدر کوچک و تنگ باشد که به سرش فشار بیاورد.
  • همچنین باید کلاه به نحوی طراحی شود که علاوه بر کل سر، بتواند پیشانی بچه را نیز بپوشاند.
  

3. به کودک کمک کنید تا پدال بزند.

الف. از چرخ های کمکی استفاده کنید. اگر کودک شما خیلی می ترسد، سعی کنید برای او چرخ های کمکی تهیه کنید تا بدون ترس و دغدغه در مورد افتادن، پدال زدن را تمرین کرده و بیاموزد.
  • وقتی کودک توانست به راحتی پدال زده و دوچرخه را حرکت دهد، می توانید کم کم چرخ های کمکی را بردارید.

ب. محلی سرسبز مانند چمنزارکه در آن رفت و آمد ماشین و موتور نیست را انتخاب کنید. زمین چمن محلی مناسب برای دوچرخه سواری محسوب می شود، زیرا در صورتی که کودک از روی دوچرخه بیافتد، آسیبی نخواهد دید.
  • سعی کنید مکانی را برای تمرین انتخاب کنید که سراشیبی و سربالایی داشته باشد تا کودک بالا رفتن و پایین آمدن را نیز بیاموزد.

ج. پدال را بالا بیاورید و از کودک بخواهید با پایش آن را پایین ببرد. کودک را به یک سطح صاف و بدون شیب ببرید. یکی از پدال ها را کاملاً بالا بیاورید و از کودک بخواهید یک پا را بر روی یک پدال و پای دیگرش را بر روی پدالی که بالا آمده بگذارد. برای کودک توضیح دهید در صورتی که پایش را روی پدال فشار دهد، دوچرخه حرکت خواهد کرد. سپس از او بخواهید این کار را انجام داده و از حرکت کردن دوچرخه لذت ببرد. سپس به او بیاموزید وقتی پدال مقابل بالا آمد پای دیگر را فشار دهد تا دوچرخه متوقف نشود. سپس کم کم و پس از مدتی باید چرخ های کمکی را در آورده و با گرفتن پشت دوچرخه به او یاد دهید که بدون چرخ های کمکی بتواند تعادل خود را حفظ کند.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.