کمک به همسر برای ترک سیگار

سیگار علاوه بر مضراتی که ممکن است برای فرد سیگاری داشته باشد، می تواند مشکلات جسمی و روانی زیادی را برای اطرافیانش بوجود آورد. شما نیز اگر همسرتان اهل سیگار کشیدن است، احتمالاً با مشکلاتی روبرو هستید. در این مقاله تلاش نموده ایم راه هایی را به شما نشان دهیم تا با توسل به آن ها همسرتان را در ترک کردن سیگار یاری دهید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 7 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
کمک به همسر برای ترک سیگار

مقدمه

اگر همسر شما به هر دلیلی قصد دارد سیگار کشیدن را کنار بگذارد، بهتر است شما نیز در این مسیر نسبتاً دشوار به او کمک کنید. روش های زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید به همسر خود کمک کنید. تحقیقات نشان داده که حدود 70 درصد سیگاری ها تمایل دارند سیگار را ترک کنند. اما با این وجود تنها درصد کمی از این افراد موفق می شوند.
 
40 درصد از افرادی که موفق به ترک سیگار می شوند، یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت خود را داشتن حامی می دانند. بنابراین شما به عنوان یک همسر می توانید نقش بسیار پررنگی را در این زمینه برای همسر خود ایفا کند. در ادامه به برخی از راه های کمک به همسر برای ترک سیگار اشاره می کنیم.
 

1. به جای سخنرانی کردن، نگرانی های خود را بیان کنید.

بیشتر و یا حتی تمام سیگاری ها از مضرات سیگار آگاهی دارند. تقریباً همه سیگاری ها می دانند  به خاطر مصرف سیگار در معرض بیماری هایی همچون سرطان ریه و مشکلات قلبی، قرار دارند. تحقیقات علمی نشان داده اند، اعتیاد آوری نیکوتین که ماده مخدره موجود در سیگار است، با موادی همچون کوکائین و هروئین، برابری می کند.
 
با این وجود برخی سیگاری ها نمی دانند این عادت مضر ممکن است چه مضرات هیجانی، عاطفی و حتی جسمی را برای اطرافیان و بویژه همسرشان به همراه داشته باشد. جالب است بدانید که دود سیگار برای اطرافیان غیر سیگاری فرد نیز به شدت مضر و خطرناک است. از سویی اعتیاد به سیگار، هزینه های زیادی را به خانوار تحمیل می کند که در صورت ترک کردن می توان پول پس انداز شده را صرف تغذیه، تفریح و... نمود.
 
پس به جای اینکه بر روی منبر رفته و به سخنرانی بپردازید، به صورت عینی موارد زیر را برای همسر خود بیان کنید:

الف. به تحلیل هزینه های ناشی از مصرف سیگار بپردازید. سپس به همسر خود بگویید اگر سیگار نکشد در دراز مدت و یا کوتاه مدت چه کارهایی را می توانید با پول پس انداز شده، انجام دهید. برخی از این کارها می توانند شامل خرید مبل نو، رفتن به سفر و حتی خرید یک ماشین بهتر باشد.
 
ب. به او بگویید این عادت مضرش باعث انزوای اجتماعی شان شده است، زیرا برخی افراد، بوی سیگار و یا تعامل با افراد سیگاری را دوست ندارند و در نتیجه سیگار کشیدن او باعث می شود از قرار گرفتن در بسیاری از موقعیت های اجتماعی محروم بمانید.
 
ج. به همسر خود بگویید دوست دارید سالیان سال با او زندگی کنید و از اینکه سلامتی اش را با مصرف سیگار به خطر می اندازد ناراحت هستید.
 

2. از جایگزین ها استفاده کنید.

یکی از رایج ترین شیوه های ترک سیگار استفاده از جایگزین هاست. هر چند این جایگزین ها نسبتاً گران هستند، اما خصوصاً در مواردی که مصرف سیگار فرد خیلی بالاست، این هزینه کردن در نهایت از نظر مالی به نفع شما تمام خواهد شد. اولین و بهترین انتخاب در ترک سیگار، استفاده از جایگزین های نیکوتین است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد (لازم به ذکر است مواد زیر حاوی نیکوتین بوده و با استفاده از آن ها نیاز بدن به نیکوتین رفع شده و فرد راحت تر می تواند سیگار را ترک کند):
چسب
آدامس
آب نبات
اسپری بینی
 
با این حال برخی از این جایگزین ها برای بعضی افراد، آنگونه که باید و شاید، مفید نیستند. برخی سیگاری ها از مصرف این مواد، احساس رضایت نمی کنند و ممکن است باز هم به مصرف سیگار روی آورند. اگر همسرتان خیلی سیگار می کشد و فکر می کنید این جایگزین ها ممکن است کمک زیادی به او نکنند، از جایگزین های قوی تری استفاده کنید. ممکن است پزشک جایگزین هایی مانند داروی بوپروپیون و یا وارنیکلین تارترات را برای کمک به همسرتان تجویز کند. این قبیل داروها به جای تأمین نیکوتین، در ترکیبات شیمیایی مغز تغییراتی ایجاد می کنند و تمایل او را به مصرف سیگار کاهش می دهند.
 

3.مدیریت عوارض ترک سیگار

شاید یکی از دلایلی که سیگاری ها تمایل چندانی به ترک سیگار ندارند و یا در صورت اقدام به ترک، موفق نمی شوند، عوارض ترک کردن است. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خشم و عصبانیت
اضطراب
مشکل تمرکز
تحریک پذیری
کاهش ضربان قلب
مشکلات خواب
افزایش وزن
افزایش اشتها
 
تحقیقات نشان می دهند که 80 تا 90 درصد سیگاری ها از لحاظ جسمی به نیکوتین وابسته هستند. علائم و مشکلات که پس از ترک سیگار پیش می آیند، فرد را مستعد می کنند تا دوباره به مصرف سیگار روی آورد. اگر شما به عنوان یک همسر از این علائم آگاهی داشته باشید، می توانید در دوران ترک، همسرتان را درک کرد و به او کمک کنید.
 

4. از حواس پرت کننده ها استفاده کنید.

حواس پرت کننده ها به هر فعالیتی گفته می شوند که برای مقابله و جنگیدن با علائم ترک می توانند مورد استفاده قرار گیرند. شما نیز می توانید موارد زیر را به همسر خود پیشنهاد دهید تا به کمک آن ها بتواند راحت تر دوران ترک را سپری کند.
انجام بازی مورد علاقه
قدم زدن
تماشای یک فیلم جذاب
آشپزی کردن
شرکت در کلاس های آموزش یک مهارت مانند نقاشی و یا یک کار فنی
 
شما به احتمال زیاد می دانید که همسرتان به چه کارهایی علاقه دارد، پس سعی کنید او را به انجام دادن کارهای مورد علاقه اش ترغیب و تشویق نمایید. سعی کنید از رفتن به جاهایی که مصرف دخانیات در آن مکان ها به وفور انجام می شود، اجتناب کنید. 
 
 

5. در مواقع سخت حامی همسرتان باشید.

شاید مهمترین روش برای کمک به ترک سیگار همسر این است که حامی او، خصوصاً در روزهای سخت باشید.  نیکوتین در حقیقت یک ماده مخدر محسوب می شود و اعتیاد و ترک آن می تواند هم از لحاظ عاطفی و هیجانی و هم از بعد جسمانی، برای فرد مبتلا دردناک و آزار دهنده باشد.
 
بسیاری از سیگاری ها ممکن است در اولین تلاش برای ترک موفق نباشند. ترک کردن در بیشتر موارد نیاز به چندین مرتبه تلاش دارد. درک این مطلب و حمایت از همسرتان برای گرفتن یک تصمیم تازه و کمک به او برای ترک کردن می تواند درصد موفقیت او را تا حد زیادی افزایش دهد.
 
منبع: سایت healthline


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.