طرز تهیه انواع نان های خانگی (بخش اول)

یکی از بهترین عصرانه ها و شیرینی های که به همراه چای برای مهمان آورده می شود، نان‌های خانگی کوچک و شیرینی است که بسیار پر طرفدار هم بوده و در اینجا طرز پخت چند نوع از آن را آورده ایم. با ما همراه باشید.
شنبه، 25 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع نان های خانگی (بخش اول)
نارگیل برای حافظه بسیار مفید بوده و با طبع گرم و خشکی که دارد می تواند یک عصرانه خوب برای فصل زمستان باشد.
 

مقدمه

 نان یکی از اجزای مهم غذای هر ایرانی به حساب می‌آید و از گذشته تا الان بین خانواده ها مصرف زیادی دارد، و علاوه بر ارزش غذایی که بسیار به آن توجه داریم برای این غذا ارزش معنوی زیادی هم قائل می شویم. بخش زیادی از انرژی و پروتئین بدن شما روزانه از مقدار نانی تامین می‌شود، که در روز از آن استفاده می کنیم و بدن ما عادت به خوردن آن دارد. در سخنان گهربار اهل بیت (علیهم السلام) نان، بهترین طعام معرفی شده است. رسول خدا(ص) فرموده اند :«خَیْرُ طَعامِکُمُ الْخُبْزُ وَخَیْرُ فاکِهَتِکُمْ الْعِنَب؛ بهترین خوراک تان نان و بهترین میوه تان انگور است.» [1]

تنوع پخت نان در کشور ما بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت که تقریبا هر منطقه نان سنتی مخصوص به خود را دارد و علاوه بر آن نان های معمولی هم در سراسر ایران یافت می شود. این تنوع بین پخت نان ها می تواند دلایل مختلفی از جمله نوع آرد، مقدار نمک یا مصرف شکر، نوع پخت بر روی آتش یا تنور و حتی گاز، روش به عمل آمدن خمیر و شکل دادن آن، روش ورز دادن و در تنور و قرار دادن نان و... . اما جدا از این نان مهم روی سفره های ایرانی، باید به نان های مجلسی و پذیرایی اشاره کرد که حکم شیرینی در پذیرایی هر ایرانی را دارد و به عنوان عصرانه و میان وعده یا به همراه چای برای پذیرایی از آن استفاده می شود و تنوع فراوانی داشته و از نظر طرح و مزه اصالتا ایرانی بوده و غیر قابل مقایسه با دیگر شیرینی های اطراف است.

برای پخت این نان های کوچک شیرین خانگی به این مطلب توجه نموده تا با نحوه و مقدار مواد آن آشنا شوید.
 

نان خامه ای 


مواد لازم :
- آرد سفید یک لیوان
- روغن آب کرده نصف استکان
- شکر ۲ قاشق غذاخوری
- تخم مرغ ۵ عدد
- آب ۱ لیوان
- کاکائو نصف استکان
- خامه به مقدار لازم
- خاک قند ۵ قاشق غذاخوری
 
طرز تهیه :
 روغن و شکر و آب را مخلوط نموده آن را روی حرارت بگذارید تا بجوشد. آرد روی آن بپاشید و خوب مخلوط کنید و بگذارید بجوشد مخلوط را در هنگام جوشیدن زیاد هم نداریم وقتی آب خمیر بخار شد، آن را از روی حرارت بردارید و تخم مرغ ها را یکی یکی به مخلوط اضافه نموده و آن را خوب هم بزنید تا خمیر یکنواختی به دست آید. [2] سپس خمیر را به اندازه یک گردو به شکل گرد در سینی با رعایت فاصله بگذاریم، اگر از کیسه مخصوص بامیه برای این کار استفاده نمایید بهتر است. سینی را در فر قرار داده و با حرارت ملایم اجازه دهید تا بپزد وقتی آنها کاملا پخته شدند و رنگ آن کمی قهوه ای شدن سینی را از فر بیرون آورید و بعد از سرد شدن در تهیه نان ها سوراخ ایجاد کرده و با قیف داخل نان ها از خامه و خاک قند پر کنید.

طرز تهیه خامه را هم به صورت اختصار باید گفت که خامه و خاک قند را با همزن بزنید تا پف کند. البته در این میان می توانید در فریزر هم گذاشته و هر ۵ دقیقه یک بار بیرون آورید و دوباره با همزن بزنید تا پف آن بیشتر شود. حالا کاکائو را در مقداری آب داغ حل نمود و روی نانها را تزیین نمایید، شیرینی یا نان خامه‌ ای شما آماده است.
 

نان نارگیلی


مواد لازم :
- آرد سفید ۵۰۰ گرم
- پودر نارگیل ۲۵۰ گرم
- شکر آرد شده ۲۵۰ گرم
- روغن ۲۵۰ گرم
- زرده تخم مرغ ۲ عدد
- نشاسته نصف استکان
 
طرز تهیه :
 نشاسته را خوب کوبیده و سپس در آن تخم مرغ هارا بریزید. کاملا بزنید تا زرده به شکل سفید سفید درآید. پودر نارگیل راکه قبل از آسیاب کرده اید تا نرم شود، سپس همه مواد را با هم مخلوط کرده و کاملاً وضعیت تا خمیر یکدست آماده شود بهتر از خمیر را در نایلون گذاشته و مدت دو ساعت بگذارید بماند. بعد از دو ساعت خمیر را با وردنه به قطر نیم سانتی متر پهن نموده و قالب بزنید. خمیر های قالب زده را در سینی با رعایت فاصله بچینید. آن را در فر با حرارت ملایم بپزید و خمیر را کاملا پف کرد و از سینی جدا شد سینی را از فر بیرون بیاورید، نان نارگیلی شما آماده است. نارگیل برای حافظه بسیار مفید بوده و با طبع گرم و خشکی که دارد می تواند یک عصرانه خوب برای فصل زمستان باشد. [3]

ادامه دارد...
 
پی نوشت :
[1] حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، 1408ق.، ج 16، ص 393
[2] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران:حافظ نوین، 1392، صفحه 470.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 75.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.