منابع استرس زا در زندگی

استرس بخشی جدای ناپذیر از زندگی انسان امروزین است. از همین روی یکی از مباحث شایع در مهارت های زندگی، «مدیریت استرس» است. با ما همراه باشید تا با استرس و منابع استرس زا بیشتر آشنا شوید.
شنبه، 1 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منابع استرس زا در زندگی

استرس بخش جدای ناپذیر از زندگی انسان است.


استرس چیست؟

استرس چیست؟ در فیزیک، استرس به صورت فشار یا نیرویی که بر جسم وارد می شود، تعریف شده است. تخته سنگ های زیادی بر زمین فشار می آورند، یک اتومبیل به اتومبیل دیگر برخورد می کند، نوار لاستیکی کش می آید - اینها انواع استرس فیزیکی هستند. نیروهای روان شناختی، یا عوامل استرس زا نیز فشار می آورند.

مقداری استرس برای هوشیار و مشغول نگه داشتن ما مفید و ضروری است. اما استرس شدید یا طولانی می تواند بار سنگینی را بر منابع ذهنی ما وارد کند و ما را در برابر اختلال های مرتبط با استرس که از اختلال های گوارشی تا بیماری های آلرژی، بیماری قلبی و افسردگی گسترش دارند آسیب پذیر کند. با اینکه برخی افراد بهتر از دیگران می توانند با استرس کنار بیایند، اما همگی محدودیت هایی دارند. استرس به مرور زمان خلق ما را پایین می آورد، به توانایی ما در تجربه کردن لذت صدمه می زند، و به بدن آسیب می رساند. با اینکه استرس گاه و بیگاه ممکن است زیان بخش نباشد، اما سطح بالا و مستمر استرس روزانه می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. سیستم ایمنی مسئول محافظت کردن از ما در برابر ارگانیزم های بیماری زاست. در نتیجه، قرار داشتن در معرض استرس مزمن می تواند ما را در برابر انواع بیماری هایی که در فصل ۴ بررسی خواهیم کرد، آسیب پذیر کند.

در این فصل از سه دیدگاه بر استرس تمرکز خواهیم کرد: منابع استرس، عوام روان شناختی که به تعدیل استرس کمک می کنند، و نحوه ای که روان شناسان و سایر متخصصان بهداشت روانی به افراد کمک می کنند تا استرس را به نحو مؤثرتری مدیریت کنند.

منابع استرس

مشکلات روزمره: استرس زندگی روزمره
 استرس ها می توانند انباشته شوند تا اینکه دیگر نمی توانیم با آنها کنار بیاییم. برخی از این استرس ها مشکلات روزمره هستند. مشکلات روزمره، شرایط و تجربیاتی هستند که معمولا روی می دهند و سلامتی ما را تهدید می کنند یا به آن آسیب می رسانند. استرس های دیگر تغییرات زندگی هستند. لازاروس و همکاران پس از بررسی مقیاسی که مشکلات روزمره و مخالفان آنها - تقویت کننده های روحیه - را ارزیابی می کند، دریافتند که مشکلات را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
 
  1. مشکلات خانه داری : آماده کردن غذاها، خرید کردن و خانه داری.
  2. مشکلات سلامتی : بیماری جسمانی، نگرانی درباره درمان جسمانی و عوارض جانبی داروها.
  3. مشکلات فشار زمان : داشتن مقدار زیادی کار برای انجام دادن و مسئولیت های زیاد و نداشتن وقت کافی.
  4. مشکلات نگرانی درونی : تنها بودن و ترسیدن از رویارویی.
  5.  مشکلات محیطی : تبهکاری، وخامت محله و سر و صدای ترافیک.
  6. مشکلات مسئولیت مالی : نگرانی های مالی مانند اقساط وام.
  7. مشکلات کاری : نارضایتی شغلی، دوست نداشتن وظایف در محل کار، و مشکلات با همکاران.
  8.  مشکلات امنیت آینده : نگرانی هایی درباره امنیت شغلی، مالیات ها، سرمایه گذاری ها، نوسانات بورس سهام و بازنشستگی. این مشکلات با متغیرهای روان شناختی مانند عصبیت، نگرانی، ناتوانی در شروع کردن فعالیت، احساس های غمگینی و احساس های تنهایی ارتباط دارند.


تغییرات زندگی

چیزهای خوب خیلی زیاد هم می توانند ما را بیمار کنند. حتی تغییرات مثبت در زندگی به سازگاری نیاز دارند. تغییرات در شرایط زندگی، خواه مثبت یا منفی، تغییرات زندگی نامیده می شوند. تغییرات زندگی از دو نظر با مشکلات روزمره تفاوت دارند:
 
  1. بسیاری از تغییرات زندگی مثبت و خوشایند هستند. مشکلات بنابر تعریف، منفی هستند.
  2. مشکلات به طور منظم روی می دهند. تغییرات زندگی در فواصل نامنظم اتفاق می افتند.

تغییرات زندگی تأثیر متفاوتی بر ما دارند. برخی بیشتر از دیگران بر ما فشار می آورند. تغییرات منفی مانند طلاق یا مرگ معمولا بیشتر از تغییرات مثبت، نظیر ازدواج یا رفتن به تعطیلات، استرس وارد می کنند.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما