چند روش طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم (بخش اول)

یکی از عوامل و علل شایع عدم باروی زوجین، کم بودن تعداد اسپرم های مردان است. عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بر تولید اسپرم و همچنین کیفیت آن تأثیر بگذارند. در این نوشتار سعی نموده ایم برخی از این عوامل را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 14 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چند روش طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم (بخش اول)

مقدمه

کم بودن تعداد اسپرم ها می تواند بر توانایی باروری تأثیر گذاشته و معمولاً با عواملی همچون تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، چاقی، کم خوابی و در معرض مواد شیمیاییِ سمی بودن، ارتباط داشته باشد. اگر آزمایشات نشان داده تعداد اسپرم های شما کم است می توانید با تغییر در سبک زندگی، به صورت طبیعی بر تعداد آن ها بیافزایید. مثلاً تغییر رژیم غذایی، مصرف برخی دمنوش ها و مکمل ها می تواند به شما کمک کند تا بر مشکل خود غلبه کنید.
 

1. به صورت منظم ورزش کنید

ورزش با کاهش استرس و اضطراب و همچنین افزایش گردش خون، به افزایش تعداد اسپرم ها کمک می کند. همچنین ورزش می تواند به تنظیم هورمون ها و همچنین رسیدن به وزن ایده آل کمک نماید.
 
قبل از شروع ورزش بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، خصوصاً اگر سبک زندگی بی تحرکی دارید و یا بیماری خاص دیگری دارید.

سعی کنید در طول هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هایی مانند دویدن و یا شنا را در برنامه خود قرار دهید.
 
توجه نمایید با اینکه دوچرخه سواری ورزشی عالی محسوب می شود، برای افزایش تعداد اسپرم ها مناسب نیست.
 

2. شب ها به اندازه کافی بخوابید

بدن انسان در زمان خواب خود را از هر جهت بازسازی می کند و تولید اسپرم نیز در زمان خواب بهتر اتفاق می افتد. مطمئن شوید در طول شب خواب کافی دارید. 8 ساعت خواب برای یک فرد بزرگسال ایده آل خواهد بود. از سویی لازم است شرایط محیطی را برای خوابیدن مهیا کنید به نحوی که چیزی نتواند خوابتان را مختل کرده و بر کیفیتش تأثیر منفی بگذارد.
 
زمان ثابت و مشخصی برای خوابیدن داشته باشید. حداقل یک ساعت قبل از خواب تمام وسائل الکترونیکی از جمله تلویزیون، رایانه و تلفن همراه خود را خاموش کنید. سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
 
تخت و تشک مناسب و راحتی تهیه نموده و دمای اتاق را خیلی گرم نکنید. اگر محیط محل سکونتتان پر سر و صداست، حتماً گوش گیر تهیه کرده و برای اتاقتان پرده ضخیم نصب کنید تا نور اذیتتان نکند. گوش دادن به یک موسیقی ملایم قبل از خواب می تواند کیفیت خوابتان را افزایش دهد.


3. استرس خود را کاهش دهید

وقتی تحت فشار و استرس فیزیکی و یا هیجانی قرار دارید، هورمون کورتیزول توازن طبیعی هورمون های بدن را بر هم زده و تولید هورمون های مؤثر بر تولید اسپرم را کاهش می دهد. همچنین استرس بر میل جنسی تأثیر منفی دارد.
 
راه هایی نو برای مدیریت و یا کاهش استرس پیدا کنید و اگر می توانید عوامل استرس زای زندگی خود را حذف کنید. مثلاً شغلی را انتخاب کنید که واقعاً عاشقش هستید، به صورت منظم ورزش کنید و یا اوقات فراغت خود را با افرادی بگذرانید که معاشرت با آن ها حالتان را خوب می کند.
 

4. وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید

اضافه وزن و یا چاقی می تواند تعداد اسپرم ها را کاهش دهد، زیرا چاقی مفرط موجب کاهش سطح تستسترون می شود. بعلاوه، چاقی می تواند به افزایش دمای اطراف کشاله ران و بیضه ها منجر شده و همین امر می تواند به اسپرم ها آسیب برساند.
 
اگر اضافه وزن دارید، به پزشک خود مراجعه کرده و از او در مورد روش های کاهش وزن مشورت بخواهید.
 
پیشنهادات و توصیه های رایج برای کاهش وزن شامل، ورزش منظم، تغذیه مناسب و خواب کافی است.
  
از سویی کمبود وزن نیز می تواند بر تعداد اسپرم ها تأثیر گذار باشد، بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید نیز لازم است با پزشک خود درباره روش های مناسب اضافه وزن مشورت کنید.
 

5. از قرار گرفتن بیضه ها در دمای بالا اجتناب کنید.

نشستن در وان آب داغ یا جکوزی، پوشیدن لباس زیر تنگ، گذاشتن لپتاب بر روی پا و نشستن طولانی مدت می تواند دمای بیضه ها را افزایش داده و بر تعداد اسپرم ها اثر منفی بگذارد.  
 
علت اینکه بیضه ها خارج بدن قرار گرفته اند این است که اسپرم برای سالم ماندن به دمایی کمتر از دمای بدن نیاز دارد.
 

6. اگر سیگاری هستید در اولین فرصت ترک کنید

استعمال دخانیات جریان خون در بدن را مختل کرده و سطح پروتوئینی به نام پروتامین 2 را کاهش می دهد. این هورمون بر تعداد اسپرم ها تأثیر گذار است.
 
در اولین فرصتی که می توانید مصرف دخانیات را ترک کرده و در صورتی که نمی توانید از پس ترک آن برآیید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید.
 
اگر سیگار نمی کشید سعی کنید در معرض دود سیگارِ افراد سیگاری قرار نگیرید، چرا که دود ناشی از آن نیز اثرات منفی برای شما به دنبال خواهد داشت.
 

7. کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید

مواد شیمیاییِ ساخت انسان، از جمله آفت کش ها، مواد پلاستیکی و افزودنی های مصنوعی به غذاها ممکن است موجب تولید بیشتر استروژن و درنتیجه بر هم خوردن تعادل هورمونی شود و همین تغییر، به کاهش تعداد اسپرم ها منجر می شود.
 
اگر در محل کارتان با آفت کش ها و یا محصولات حاوی سرب، سر و کار دارید، سعی کنید نکات ایمنی را در تمام مدت کار رعایت کنید.
 
از آنجا که تحقیقات اندکی در مورد تأثیر مواد شیمیایی بر تعداد اسپرم ها انجام شده، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید: به جای آب کلر زده شده از آب های فیلتر شده استفاده کنید؛ از مصرف پروتئین های حیوانی هورمونی اجتناب کنید؛ و از دئودرانت ها و مواد آرایشی شیمیایی استفاده نکنید.
 

8. عوارض جانبی داروها را مد نظر قرار دهید

کاهش تعداد اسپرم از عوارض شایع بسیاری از داروهاست. اگر چنین داروهایی مصرف می کنید، برای پیشگیری از عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای جایگزین را برای شما تجویز کند.
 
مثلاً اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، از پزشک خود بخواهید تا به جای تجویز دارو با ورزش و تغذیه مناسب، قند خونتان را کنترل کند، چرا که داروهای کنترل قند خون می توانند تولید اسپرم را متوقف سازند. هرگز مصرف داروهای تجویز شده را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.
 
برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب و استروئیدها نیز می توانند تأثیری منفی بر تولید اسپرم داشته باشند.

ادامه دارد...
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.