طرز پخت انواع مربای تابستانی (بخش اول)

مربا از صبحانه های پرطرفدار بین ایرانی‌ها بوده که علاوه بر مزه فوق العاده ای که دارد دارای انرژی و قند زیادی هم می‌باشد. غالباً از مربا به عنوان نگه داشتن میوه های فصل و جلوگیری از خراب شدن آنها و استفاده در فصل های دیگر به کار می برند. برویم تا با چند نوع پخت آن آشنا شویم...
يکشنبه، 16 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت انواع مربای تابستانی (بخش اول)
هلو می تواند یک تسکین دهنده تشنگی در فصل تابستان باشد، برطرف کننده یبوست، رفع بوی بد دهان، کمک به خروج سموم از بدن، تقویت کننده بدن و اشتها آور می باشد.
 

مقدمه

شاید فکر کنید که مربا قدمتی طولانی داشته باشد و به سالیان دور بازگردد، اما باید گفت که مواد اصلی مربا که از شکر تشکیل می شود، در سالیان قدیم وجود نداشته بنابراین تاریخچه آن به سال های دور باز نمی گردد. فصل تابستان که فصلی پر از میوه های رنگارنگ بوده و در آن انواع میوه های شیرین یا حتی ترش تابستانه وجود دارد شما می توانید با آموختن طرز پخت صحیح مربای آن ها این میوه ها را در فصل های دیگر استفاده کنید. مربا علاوه بر کمک کردن در نگهداری از میوه می تواند با کره یکی از بهترین صبحانه ها برای جوانان و کودکان باشد؛ چرا که انرژی و مواد قندی و چربی زیادی را به همراه دارد، که انرژی مورد نیاز فعالیت و رشد کودکان در سنین کم را تامین کند. 

گاهی درباره رنگ مرباها که چگونه تیره یا روشن تر می شوند سوال پیش می آید، که باید گفت رنگ آن بستگی به شکر دارد که تا چه حدی به آن حرارت می دهیم. هرچه حرارت بیشتر شود رنگ مربا نیز تیره تر شده و ماندگاری آن بالاتر می رود، اگر برای مصرف روزانه خود می خواهید مربا تهیه کنید بهتر است به آن حرارت کمتری داده تا ویتامین های موجود در میوه تا حدودی بیشتر باقی بمانند و رنگ شفاف تری داشته و طعم خود را نیز حفظ کند. 
 

مربای انجیر


مواد لازم:
- انجیر سفت و ریز بدون شکاف با دم بلند یک کیلو 
- شکر یک کیلو
- گلاب به مقدار لازم
 
طرز تهیه:
انجیر یکی از میوه های پرطرفدار در اواخر فصل تابستان می تواند باشد که مربای آن نیز بسیار خوشمزه و ماندگار است. مربای انجیر را هم با پوست و هم بدون پوست می توانید طبخ کنید، ولی در صورتی که پوست آن گرفته شود شفاف تر و بهتر می شود. ابتدا با کارد تیز پوست نازکی از روی انجیر گرفته و بعد از این که پوست آن را کاملاً جدا کردید در صورت تمایل می‌توانید یک ساعت آن را در آب آهک قرار دهید، تا مقاومت میوه در برابر حرارت بالا برود و در شکر تحت حرارت له نشود. 

اگر در آب آهک قرار دهید آنها را بعد از یک ساعت از آب آهک بیرون آورده و دو بار با آب سرد بشویید و در ظرف مناسبی آنها را قرار دهید و شکر را روی آنها بپاشید، به طوری که کاملاً تمام انجیر ها را در بر بگیرد و یک شب تا صبح آن را در یخچال نگهداری کنید تا انجیر ها آب بیندازند. سپس ظرف را روی حرارت قرار داده تا آب آن قوام آید و انجیرها بپزد. در پایان گلاب را روی آن ریخته و بعد از یکی دو جوش شعله را خاموش نمایید. باید توجه داشته باشید حد گلاب یا هل یا هر طعم دهنده دیگری که در مربا اضافه می کنید، نباید دکمه اصلی آن میوه را از بین ببرد. 

درباره خواص انجیر امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند : «انجیر بوى بد دهان را برطرف واستخوان را محکم ودردها را زایل مى‌کند وباعث رویش مو در بدن مى‌شود». [1] 
 

مربای توت فرنگی


مواد لازم:
- توت فرنگی ۳ کیلو 
- شکر ۲ کیلو

طرز تهیه :
ابتدا باید توجه داشته باشید که مزه توت فرنگی های شما در چه حد شیرین است، هر چه شیرینی آن بیشتر باشد از مقدار شکر شما کمتر می شود، ولی اگر مربای شما بی مزه باشد باید به اندازه خود توت فرنگی شکر استفاده کنید. اول دم توت فرنگی ها را کاملاً جدا کنید و آنها را بشویید. شکر را در لابه لای توت فرنگی ها ریخته و ۱۲ ساعت در یخچال نگهداری کنید، تا شکرها کاملاً آب بیندازند. سپس آنها را روی شعله قرار داده و می جوشانیم، به حدی که شربت قوام آمده ولی مواظب باشید که اگر توت فرنگی ها زیاد بجوشند کاملا له می شوند و شکل اصلی خود را از دست می‌دهند. [2]  در این مربا بهتر است از هیچ طعم‌ دهنده استفاده نکنید چرا طعم خود توت فرنگی از همه طعم دهنده ها بهتر بوده رنگ اصلی آن نیز بهترین رنگ برای این مربا می‌باشد. 
 

مربای هلو


مواد لازم:
- هلو یک کیلو 
- شکر یک کیلو گلاب به مقدار کافی
- خلال پسته( در صورت تمایل) نصف لیوان 
 
طرز تهیه: 
ابتدا هلوها را به مدت ۱ دقیقه در آب جوش بیندازید، سپس آنها را در آب سرد فرو کنید تا پوست آن جدا شود. این روش کمک می کند که پوست مرباها به راحتی از آنها جدا شود و گوشت آن سالم بماند. در مرحله بعد شما باید هلوها را به هر شکل دلخواهی که می‌خواهید برش دهید، بهتر است که برش های شما نه زیاد بزرگ بوده و نه زیاد ریز، تا خام یا له نشود. در مرحله بعد شما برای هر سه لیوان شکر دو لیوان آب در نظر بگیرید آب و شکر را مخلوط نموده و روی شعله قرار دهید. شکر ها که حل شد، هلوها را به داخل شربت بریزید و حرارت را زیاد کنید. به علت اینکه هلو زود له میشود و شکل خود را از دست می‌دهد، بعد از یک جوش زدن زیر آن را خاموش نمایید. در انتها در صورت تمایل خلال پسته ها را در آن ریخته و مخلوط کنید، سپس در شیشه های دلخواه خود قرار دهید. 

در باره خواص هلو باید گفت که این میوه می‌تواند یک تسکین دهنده تشنگی در فصل تابستان باشد، برطرف کننده یبوست، رفع بوی بد دهان، کمک به خروج سموم از بدن، تقویت کننده بدن و اشتها آور می باشد. [3]

ادامه دارد ...

پی نوشت:
[1] فضل‌بن‌حسن طبرسی، ترجمه سیدحبیب‌الله موسوی، مکارم الاخلاق، تهران‌: حبیب، 1389، صفحه 173 - الکافى، جلد6، صفحه358، باب التین، حدیث1؛
[2] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 443.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 78.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.