روش هایی برای افزایش انگیزه

یکی از اساسی ترین و مهم ترین ابزارهای رسیدن به موفقیت، انگیزه است. انسان بی انگیزه با کوچک ترین شکست و مانعی، عقب نشینی کرده و همیشه ناکام خواهد ماند. در این مقاله تلاش نموده ایم راهکارهایی ساده برای افزایش و استمرار انگیزه را با شما خواننده عزیز راسخون در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 20 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای افزایش انگیزه

مقدمه

انگیزۀ فردی کلید موفقیت در تمام جنبه های زندگی محسوب می شود. اگر انگیزه نداشته باشیم، بیشتر احتمال دارد وقتمان را تلف کرده و بی خیال اهداف شخصی و شغلی خود شویم. حتی مصمم ترین افراد نیز ممکن است بی انگیزه و کم انرژی شوند. برای اینکه بدانید چگونه همیشه با انگیزه بمانید، این متن را تا انتها بخوانید.
 

1. اهدافتان را به خاطر بیاورید

معمولاً پیش از اختصاص زمان به هر کار خاص، لازم است برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ترسیم کنیم. یادتان باشد هدف باید واقع گرایانه باشد زیرا در صورتی که در تعیین اهداف بلند پروازانه عمل کنید، ممکن است پس از شکست، دچار دلسردی و نا امیدی شوید. البته این حرف بدین معنا نیست که باید اهدافِ ساده و خیلی راحتی انتخاب کنید، چرا که چنین اهداف سهل الوصولی اصلاً هدف تلقی نمی شوند. بله منظور ما این است که اگر در اوایل کار با شکست مواجه شوید ممکن است نا امید و بی انگیزه شوید. اگر برای خود اهداف کوتاه مدتی ترسیم کنید و هر روز میزان پیشرفت خود را چک کنید، مطمئن باشید در ادامه راه با انگیزه تر حرکت خواهید کرد.
 

2. هر هفته میزان پیشرفت خود را چک کنید

هر کسی که می خواهد با انگیزه بماند باید مرتباً میزان پیشرفت خود را بررسی کند. وقتی پس از بررسی متوجه پیشرفت خود شوید، مطمئن باشید ادامه مسیر را با انگیزه و انرژی بیشتری طی خواهید کرد. اگر پس از بررسی متوجه شدید کند و یا حتی اشتباه حرکت کرده اید، همین بررسی باعث می شود تا دیر نشده بازگشته و گذشته را جبران کنید.
 

3. پس از موقیت در رسیدن به اهداف کوتاه مدت به خودتان پاداش دهید

پاداش می تواند چیزی ساده مانند یک ظرف بستی  پس از یک هفته کاری سخت و یا یک سفر مفصل پس از رسیدن به هدف در پایان کار باشد. پاداش باعث می شود محکم تر در مسیرتان گام بردارید و انگیزه تان برای حرکت دو چندان شود.
 

4. به خودتان استراحت دهید

گاهی اوقات حتی مصمم ترین و با انگیزه ترین افراد نیز ممکن است از پا در آیند. ممکن است برای رسیدن به هدف خیلی به خودتان فشار آورده باشید و تنها چیزی که در حال حاضر به آن نیاز دارید، اندکی استراحت و تفریح است. فرض کنید هدفتان رسیدن به وزن ایده آل است، شاید لازم باشد در طول ماه 3 تا 4 روز به خودتان استراحت دهید. اگر به دنبال موفقیت در تحصیلات مدرسه ای هستید، نباید تمام تکالیفتان را با هم انجام دهید، بلکه آن ها را در طول روز و در صورت امکان در طول هفته تمام کنید.
 

5. به خودتان سخت نگیرید

هر کسی ممکن است در زندگی و رسیدن به اهدافش با شکست مواجه شود. اگر شما نیز مثلاً نتوانستید برنامه هفتگی خود را آنگونه که دوست داشتید به پیش ببرید، سعی کنید به جای غصه خوردن و نا امید شدن، هفته ای که گذشته را فقط به عنوان یک درس و تجربه نگاه کنید. سعی کنید هفته بعد را با جدیت بیشتری شروع کرده و وظایف تعیین شده را حتی زودتر از زمان مشخص شده اجرایی کنید. اگر بتوانید این کار را بکنید وقت اضافه برای جبران هفته قبل را پیدا خواهید کرد و به نحوی می توانید گذشته را جبران کنید. پس هیچگاه در هنگام شکست، خود را سرزنش نکنید چرا که با این کار نه تنها چیزی نصیبتان نمی شود، بلکه انرژی تان را از دست خواهید داد.
 

6. داستان های انگیزشی بخوانید و یا سخنرانی های انگیزشی گوش دهید

امروزه کتاب ها و سخنرانی های انگیزشی زیادی وجود دارد که به راحتی با گشت و گذاری کوتاه در اینترنت می توانید به آن ها دست یابید. هر فرد ممکن است به یک سخنران و یک سبک خاص سخنرانی علاقه داشته باشد که بهتر است همان را برای گوش دادن انتخاب کند.
 

7. عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

هر چیزی که وقتتان را تلف می کند شناسایی کرده و سعی کنید در اولین زمان ممکن آن را کنار بگذارید. اگر عادت به وقت تلف کردن دارید، مطمئن باشید نمی توانید با انگیزه بمانید.
 
اگر وقت زیادی را به بطالت می گذرانید، مثلاً ساعت ها بی هدف در اینترنت پرسه می زنید بهتر است برنامه های غیر ضروری را از روی گوشی و یا رایانه خود حذف نموده و یا با استفاده از نرم افزارهای مخصوص استفاده از آن ها را برای خودتان محدود کنید.
 

8. برای خودتان شرط و شروط بگذارید

با رفتار و کردارتان کاری کنید که در چشم خود و دیگران مهم شمرده شوید. با خودتان قرار بگذارید در صورتیکه نتوانید برنامه های خود را پیش ببرید، تنبیه شوید. مثلاً روزی که آنگونه که باید و شاید نتوانستید به برنامه خودتان پایبند باشید، یکی از سریال های مورد علاقه تان را تماشا نکنید. برنامه خودتان را برای دوستان و خانواده بگویید. چرا در این صورت اگر متوجه شوند به برنامه ای که خودتان گفته اید عمل نمی کنید، شرمنده خواهید شد و به همین دلیل هم که شده سعی می کنید تمام تلاش خود را بکنید.
 

9. مقداری کافئین مصرف کنید

مصرف کافئین، آن هم صبح ها می تواند برای بیشتر افراد مفید بوده و آن ها را سرحال نگه دارد. مقدار کم و یا متوسط کافئین، برای هشیاری و تمرکز، بسیار کمک کننده خواهد بود. البته توجه کنید نباید مصرف کافئین حالتی اعتیاد گونه به خود بگیرد.
 

10. تحرک بدنی داشته باشید

سعی کنید در طول روز به ورزش های سبکی مانند پیاده روی های کوتاه و یا انجام حرکت پروانه ای بپردازید. حتی ورزش های خیلی سبک نیز می توانند بر خلق و خوی ما تأثیر گذاشته و ما را فعال و پویا نگه دارند. همچنین ورزش برای پیشگیری از افسردگی و درمان ضعف خودپنداره، مفید است.
 

11. اهداف خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید

اگر انگیزه کافی برای انجام برخی کارها ندارید، یک کار بزرگ را به چندین کار کوچک که انجام هر کدام از آن ها بسیار ساده باشد، تقسیم کنید. وقتی انسان در انجام یک هدف، هر چند کوچک، موفق شود، انرژی اش چند برابر شده و می تواند قدم بعد را با انگیزه و انرژی بیشتری بردارد. با این حقه می توانید انگیزه تان برای رسیدن به آن هدف بزرگ تر را افزایش دهید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.