دلایل کاهش شیر مادر و راهکار افزایش آن (بخش دوم)

بیشتر مادران در دوره‌ای از شیردهی و به ویژه اوایل شروع آن، در مورد کم بودن میزان شیر خود برای نوزادشان دچار تردید می‌شوند. در بیشتر موارد، نوزاد شیر کافی دریافت می‌کند که نباید نگران باشید یا مشکل کم بودن شیر مادر قابل حل است. در این مطلب راهکارهای افزایش تولید شیر برای مادران اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 23 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلایل کاهش شیر مادر و راهکار افزایش آن (بخش دوم)
به جای دادن پستانک، نوزاد را تشویق کنید تا برای آرام شدن، سینۀ شما را در دهانش بگذارد. مکیدن سینۀ شما توسط او، تولید شیر را تحریک می‌کند.

راهکارهای افزایش تولید شیر

اگر فکر می‌کنید بدن شما به اندازه‌ای که خود و کودک تان می‌خواهید شیر نمی‌سازد، موارد زیر را امتحان کنید:

روش صحیح شیردهی را یاد بگیرید: 
برای یاد گرفتن شیردهی و تشخیص بهترین شیوۀ مناسب برای شیر دادن به نوزادتان اطلاعات کسب کنید یا از یک پزشک کمک بگیرید.

کودک خود را مرتب تغذیه کنید: 
وعده‌های شیردهی زیاد، بدن شما را به تولید شیر بیشتر تحریک می‌کند. پس لازم است شیردهی را به شکل مرتب و منظم انجام دهید.

از هر دو سینه به نوزاد شیر بدهید: 
در هر وعدۀ تغذیه، بهتر است از هر دو سینه به نوزادتان شیر بدهید.

روش درست چفت کردن دهان نوزاد به دور سینه را پیدا کنید: 
از پزشک تان یا یک شخص آگاه در این زمینه کمک بخواهید و نوزاد را در بهترین وضعیت ممکن قرار دهید.

سینه را برای جریان بهتر شیر، کمی فشار دهید: 
هنگامی که مکیدن و بلع نوزاد کند می‌شود، از تکنیک فشردن سینه برای افزایش جریان شیر به کودک و تخلیۀ کامل سینه استفاده کنید. اگر جریان شیر شما با وجود فشردن سینه هم کند است، سینۀ شیردهی را تغییر دهید و این کار را چند بار تکرار کنید. تعویض سینه‌ها را تا زمانی که نوزاد شما راضی شود یا بلعیدن را متوقف کند، ادامه دهید.

شیر خود را بدوشید: 
با اضافه کردن یک نوبت دوشیدن شیر سینه بین وعده‌های شیردهی، بدن خود را به تولید شیر بیشتر تحریک کنید. دوشیدن شیر مادر را یاد بگیرید و شرایط نگهداری از شیر دوشیده‌ شده را بدانید تا در صورت نیاز و زمانی که تولید شیر شما دوباره افزایش می‌یابد، آن را به کودک بدهید.

نوزاد را فقط با شیر خودتان تغذیه کنید: 
در کنار شیر خود، به نوزاد شیر خشک یا هیچ‌گونه مواد غذایی جامدی ندهید. این کار باعث می‌شود او شیر کمتری بخورد، مگر این که شما و پزشک تان به این نتیجه برسید که به دلایل پزشکی، کودک شما نیازمند تغذیه با شیر خشک به عنوان مکمل شیردهی است.

از دادن پستانک به کودک خودداری کنید: 
به جای دادن پستانک، نوزاد را تشویق کنید تا برای آرام شدن، سینۀ شما را در دهانش بگذارد. مکیدن سینۀ شما توسط او، تولید شیر را تحریک می‌کند.

نوزاد را در طول شیردهی روز بیدار نگه دارید: 
اگر کودک خواب‌آلود است، شاید لازم باشد او را کاملاً بیدار کنید تا با انرژی بیشتری غذا بخورد و در نتیجه غدد شیردهی شما را تحریک به تولید شیر بیشتر کند. برای بیدار و علاقه‌مند نگه داشتن او، سعی کنید سینۀ شیردهی را مکرراً تعویض کنید، وضعیت شیردهی را تغییر دهید یا حتی لباس‌های او را درآورید. برخی از مادران در زمان شیردهی در طول روز با نوزاد خود بازی می‌کنند تا او را بیدار نگه دارند. اما یادتان باشد که بازی با نوزاد وقتی در طول شب از خواب بیدار می‌شود ممکن است منجر به بی‌خوابی او شود، پس این کار را فقط هنگام روز انجام دهید.
 

زمان تماس با پزشک

اگر مطمئن نیستید که کودک، سینۀ شما را به خوبی می‌مکد یا هنوز در مورد میزان شیر خود نگران هستید، در تماس با پزشک تردید نکنید. اگر راه‌حل‌های گفته‌شده در بالا را امتحان کردید، اما هیچ‌کدام فایده‌ای نداشت، پزشک ممکن است مصرف یک دارو را برای افزایش شیر شما توصیه کند و در حین مصرف دارو بر وضعیت شما و پیشرفت تان نظارت دقیق داشته باشد. همچنین گاهی پزشک در مادرانی که مشخص می‌شود شیر آنها واقعاً کم است، سطح تیروئید را بررسی می‌کند، زیرا گاهی سطح پایین تیروئید، میزان تولید شیر را در بدن کاهش می‌دهد.

منبع: سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.