راهکارهایی برای کاهش حرارت بدن (بخش سوم)

زمانی که حرارت بدن‌تان بالاست، علائمی مانند کسالت، ضعف، گرفتگی عضلات، سرگیجه، عرق زیاد و ضربان قبل تند را تجربه می‌کنید. کم‌آبی بدن می‌تواند دلیل بالا رفتن حرارت و در بعضی موارد، نتیجه بالا رفتن حرارت بدن باشد. در این موارد، نوشیدن آب را به شما توصیه می‌کنیم. در این مطلب به راهکارهایی برای کاهش حرارت بدن پرداخته ایم.
شنبه، 19 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کاهش حرارت بدن (بخش سوم)
موز میوه‌ای شگفت انگیز و سرشار از مواد مغذی و خواص خنک کننده است. وجود پتاسیم در این میوه، آن را به میوه‌ای عالی برای خنک کردن بدن تبدیل می‌کند.
 

درمان های خانگی موثر برای کاهش دمای بدن در کودکان و بزرگسالان


۱. کنجد
کنجد نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کاهش دمای بدن است که به راحتی یافت می‌شود. نوشیدن ترکیب پودر کنجد و آب به خنک ماندن بدن شما کمک می‌کند.

۲. آب نیشکر
آب نیشکر درمان خوبی برای افراد مبتلا به حرارات بالاست. آب نیشکر به دلیل داشتن قند بالا می‌تواند سطح انرژی فرد را بالا ببرد. همچنین، تاثیر خنک کننده دارد. برای استفاده از نیشکر برای حرارت بدن باید روزانه یک فنجان آب نیشکر بنوشید تا به تثبیت دمای بدن در تابستان کمک کند.

۳. موز
موز میوه‌ای شگفت انگیز و سرشار از مواد مغذی و خواص خنک کننده است. وجود پتاسیم در این میوه، آن را به میوه‌ای عالی برای خنک کردن بدن تبدیل می‌کند. همچنین، به هضم سریع غذاهای سنگین و پر ادویه نیز کمک می‌کند. بعد از وعده‌های غذایی، موز بخورید زیرا به هضم غذا کمک کرده و دمای بدن را به صورت طبیعی پایین می‌آورد.

۴. دانه رازیانه
می‌توانید دانه رازیانه را یک شب در آب بخیسانید و صبح بعد آن را صاف کنید. برای کاهش طبیعی دمای بدن، این آب را بنوشید. دانه رازیانه در اکثر غذاهای هندی به کار می‌رود زیرا به غذا عطر و طعم می‌دهد. دانه رازیانه یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای کاهش طبیعی دمای بدن محسوب می‌شود.

۵. حمام روغن با روغن زنجبیل
بحث درمان‌ها برای کاهش دمای بدن که پیش می‌آید، این ترکیب، عجیب به نظر می‌رسد اما موثر است! گرفتن حمام روغن یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش دمای بدن محسوب می‌شود. مقداری روغن، به ویژ روغن زنجبیل را گرم کرده و آن را روی تمام بدن، از سر تا نوک انگشتان پا، بگذارید. ۱ ساعت بمانید تا روغن جذب بدن شود. پس از آن با آب گرم ملایم حمام کنید.

۶. قهوه سرد
علاوه بر آب سرد و شیر سرد، نوشیدنی‌های دیگری نیز هستند که در گرمای تابستان شما را خنک نگه می‌دارند. برای مثال، قهوه سرد می‌تواند روشی عالی برای خنک نگه داشتن شما باشد. قهوه سرد با یخ می‌تواند در روزهای گرم تابستان، دمای طبیعی بدن را حفظ کند. برای تهیه این نوشیدنی عالی می‌توانید از همزن (شیکر) استفاده کنید.
 

نکات بیشتر برای کاهش دمای بدن

همه ما می‌دانیم که دمای طبیعی بدن حدود ۳۶ درجه سلسیوس است و نوسان خفیف آن نیز طبیعی و قابل قبول است. دمای داخلی بدن، بدون توجه به محیط خارجی حفظ شده و به عملکردهای طبیعی بدن مربوط می‌شود. اگر دمای داخلی بدن فرد به دلایلی خیلی پایین یا خیلی بالا برود، ممکن است باعث آسیب اندام‌های داخلی شده و سلامت را دچار مشکل کند. حرارت بیش از اندازه بدن می‌تواند همه – زن و مرد، پیر و جوان – را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می‌تواند حرارت بدن را در زمان خواب بالا برده و به بروز علائم نگران کننده و ناخوشایند منجر شود.

این وضعیت در زنان باردار نیز به وجود می‌آید. زمانی که حرارات بدن‌تان بالاست، علائمی مانند کسالت، ضعف، گرفتگی عضلات، سرگیجه، عرق زیاد و ضربان قبل تند را تجربه می‌کنید. کم‌آبی بدن می‌تواند دلیل بالا رفتن حرارت و در بعضی موارد، نتیجه بالا رفتن حرارت بدن باشد. در این موارد، نوشیدن آب را به شما توصیه می‌کنیم. اگر برای مدت طولانی در آفتاب هستید باید به جایی که هوای خنک و سایه دارد، مانند اتاق‌های دارای کولر، بروید.

علاوه بر درمان‌های خانگی که در بالا گفته شد، می‌توانید موارد دیگری را نیز به کار بگیرید:
– اگر امکان دارد، از قرار گرفتن در گرما یا رطوبت زیاد اجتناب کنید
– برای خنک ماندن، لباس‌های سبک و راحت بپوشید
– از پوشیدن لباس‌های زیاد که مانع از تبخیر عرق شما می‌شوند پرهیز کنید
– در محیط خنک که تهویه هوای مناسبی دارد بخوابید
– از نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار اجتناب کنید زیرا بر تونایی بدن برای تنظیم دما تاثیر می‌گذارند.
– در طول روز آب کافی بنوشید تا آبی که از طریق عرق از دست می‌رود را جبران کند.
– از نشستن در خودرویی که در آفتاب پارک شده است خوداری کنید
– فعالیت‌های بدنی یا ورزش‌هایی انجام دهید که به خنک شدن بدن کمک می‌کنند. ورزش منظم می‌تواند در بلند مدت از گرمازدگی جلوگیری کند زیرا به بدن کمک می‌کند خود را با گرما وفق دهد.
– قبل از بیرون رفتن در آفتاب، زدن ضد آفتاب برای صورت و بدن را فراموش نکنید زیرا از پوست و بدن شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند.
– از خوردن خوراکی‌های پر ادویه، تند، سرخ کرده و چرب پرهیز کنید
– از خوردن روزانه مغزها پرهیز کنید زیرا می‌توانند دمای بدن را بالا ببرند. مغزها را دو یا سه بار در هفته بخورید.

تمام درمان‌های خانگی بالا برای کاهش حرارات بدن، طبیعی بوده و به راحتی یافت می‌شوند. اکثر مواد به کار رفته در آن‌ها بخشی از خرید هفتگی ما از فروشگاه هستند. با استفاده از این درمان‌های خانگی می‌توانید از گرمازدگی در امان بمانید. به هر حال، اگر بالا بودن حرارات بدن‌تا شدید است و از درمان‌های بالا نتیجه‌ای نگرفته‌اید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مراقب باشید و سالم بمانید!

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما