چگونه فشارهای روانی را از زندگی خود حذف کنیم؟ (بخش دوم)

به خودتان بیایید و زندگی خودتان را متحول سازید... افکار منفی و رفتارهای نامناسب خودتان را پاک کنید تا آرامش را کسب کنید. داشتن آرامش سبب می‌شود تا استرس و اضطراب از زندگی شما حذف شوند. با ما همراه باشید.
شنبه، 23 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چگونه فشارهای روانی را از زندگی خود حذف کنیم؟ (بخش دوم)
بیشتر افرادی که خودشان را دربند مشکلات زندگی می‌کنند و استرس و اضطراب حاکم بر زندگی آنها می‌شود بخاطر حسادت آنهاست.
 

مقدمه 

آیا افراد خوشبخت در زندگی خودشان مشکل ندارند؟ قطعا در زندگی همه افراد ها مشکلاتی وجود دارد. اما نحوه نگرش و بینش افراد است که مشکلات را در نگاه آنها کوچک می‌کند و سبب می‌شود فشار های روانی در نگاه آنها ناچیز و بی اهمیت باشد. افراد موفق در زندگی خودشان مشکل دارند، اما با زندگی مشکل ندارند. افرادی که تفکر ضعیف دارند در مقابل مشکلات و فشارهای روانی کم می‌آورند و مبتلا به استرس و نگرانی می‌شوند. 
 

راهکارهای برای مقابله با فشارهای روانی


1. شوخ طبعی را در زندگی خود بیشتر کنید
خوش‌رویی و خوش طبعی می‌تواند روحیه شما را دو چندان کند. افرادی که دارای روحیه غم و اندوه هستند، تحمل کردن آنها بسیار سخت خواهد بود و دوستان از کنار آنها پراکنده خواهند شود و همین دوری دوستان سبب افسردگی و وارد کردن فشارهای روانی به شخص می‌شود. اگر شما شوخ طبع و خوش برخورد باشید سبب می‌شود تا دوستان و آشنایان به سمت شما جذب شوند. خانم هریس در کتاب ماندن در وضعیت آخر می‌نویسد :شوخ طبعی نمک زندگی است و می‌تواند کام دیگری را شیرین کند، خنده نیز گاهی بار سنگین وظیفه و مسئولیت را سبک می‌کند. [1] 

2. شخص حسودی نباشید
بیشتر افرادی که خودشان را دربند مشکلات زندگی می‌کنند و استرس و اضطراب حاکم بر زندگی آنها می‌شود بخاطر حسادت آنهاست. زندگی دیگران را می‌بیند و حسادت داشتن زندگی آنها را دارند و خودشان را به قرض می‌اندازند تا زندگی آنها مثل زندگی دیگران باشد. داشتن وام و بدهی سبب وارد کردن استرس به شخص می‌شود. برای راحتی در زندگی و کسب آرامش، لازم است خودتان را از صفت حسادت پاک کنید. 

3. به بخشش و گذشت کردن عادت کنید
بخش عظیمی از حافظه و خاطرات ما را داستان ها و رفتارهای که دیگران بر علیه ما انجام دادند پر کرده است. دائما داستان‌های که سبب رنجش خاطر می‌شود را مرور می‌کنند و از دیگران کینه به دل می‌گیرند. بهترین سال‌های زندگی خودشان را با داستان ها و اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاده تباه می‌کنند و غافل از این هستند که این کینه ها سبب بوجود آمدن افکار منفی می‌شوند و افکار منفی سبب بوجود آمدن استرس و اضطراب در زندگی می‌شوند. 

شما برای اینکه از زندگی خود احساس لذت کنید و طعم شیرین زندگی را بچشید لازم است بخشیدن و گذشت کردن را در زندگی خودتان یاد بگیرید. از لغزش ها و اشتباهات هم دیگر بگذرید تا آرامش را کسب کنید. وجود آرامش سبب دوری استرس می‌شود.  ماری چاپیان جمله زیبایی در این رابطه دارند: تا به حال کسی را ندیده ام  که بدون گذشت و بخشش، زندگی به راستی شاد داشته باشد. او که با گذشت آشنا نیست حتی لحظات شاد زندگی را در تلخی و خشم می‌گذراند. کسی که نمی بخشد معمولا، بیش از او که مورد غضب قرار گرفته لطمه می‌خورد. [2] 

نکته: به نفع شماست که با گذشت، عفو و بخشش انس بگیرید تا آرامش کسب کنید. کینه و کدورت سبب فشار روانی به شما می‌شود و حال خوب شما را بد می‌کند. 

4. نسبت به دیگران سوء ظن نداشته باشید
یکی از عواملی که سبب سردی رابطه ها می‌شود و روح شما را ضربه می‌زند، سوء ظن داشتن نسبت به دیگران است. اگر شما دائما منفی نگر باشید و به تمام حرکات دیگران مشکوک باشید سبب سلب اعتماد، نفرت و کاهش احترام به شما می‌شود و همه اینها دست به دست هم می‌دهند و استرس را به شما هدیه می‌دهد. این سوءظن ها باعث می‌شود که شما از رفتارهای دیگران احساس ترس داشته باشید و آرامشی نخواهید داشت. حضرت علی (علیه‌السلام) فرمودند : هر که نیک گمان نباشد، از همه کس وحشت خواهد داشت. [3]

5. خواب منظم و مفید داشته باشید
بیداری های طولانی مدت یا بیداری های شبانه باعث می‌شود از زندگی احساس لذت نکنید چون در بهترین ساعت های روز مجبور هستید بخوابید، وقتی شب را بیدار باشید در طول روز که منبع انرژی هست باید بخوابید و از این کسب انرژی محروم خواهید شد…. اگر این بیداری های شبانه ادامه دار باشد به روح شما فشار وارد خواهد شد و سبب بروز استرس می‌شود. برای رهایی از این استرس ها باید خواب منظمی داشته باشید تا روح و روان شما از سلامت کامل برخوردار شود. بدن انسانها مانند هر ماشین دیگری دارای محدودیت هایی است اگر به اندازه کافی نخوابید و استراحت نکنید فرسوده می شوید. آنهایی که به اندازه کافی نمی خواند خیلی زود عصبانی می‌شوند و به سرعت کنترل خود را از دست می‌دهند. [4] 

6. پیاده روی کنید
انجام دادن تمرینات ورزشی به صورت منظم می‌تواند هم سلامت جسم و هم سلامت روان را به شما هدیه دهد. پیاده روی ساده ترین روشی است که هم آرامش بخش است و هم نیازی به تجهیزات ورزش ندارد و شما در هر زمانی می توانید آن را انجام دهید. ورزش کردن به صورت منظم می‌تواند برای افرادی که استرس دارند و یا مستعد به استرس هستند بسیار موثر خواهد بود. 

پی نوشت :
[1] هریس امی ب و هریس تامس آ، ماندن در وضعیت آخر (1373) ترجمه اسماعیل فصیح، تهران : نشر فاخته، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1985، صفحه 200.
[2] ماری چاپیان، زندگی شاد، (1372) مهدی قراچه داغی، تهران: ناشر مترجم، صفحه 20.
[3] لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ ، صفحه 465.
[4] جان نیومن، رهایی از تنش (1377) ترجمه علی طباطبایی و علی حاج حسینی، تهران: انتشارات مروارید، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1992، صفحه 99.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.