آنچه از اسهال مزمن در کودکان باید بدانید (بخش اول)

اسهال مزمن در کودکان ممکن است در هر سنی قبل از شروع دبستان شروع شود. اسهال که تنها مدت کوتاهی طول می کشد، اسهال حاد نامیده می شود. اسهال حاد، یکی از مشکلات رایج در کودکان است که معمولا چند روز طول می کشد و به خودی خود از بین می رود. اما اسهال مزمن همان طور که گفتیم بیش از ۴ هفته ادامه دارد. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 22 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از اسهال مزمن در کودکان باید بدانید (بخش اول)
علائم اصلی اسهال مزمن در کودکان، مدفوع شل و آبکی است که سه بار یا بیشتر از ۳ بار در روز دفع شده و حداقل به مدت ۴ هفته طول می کشد.
 

مقدمه

اسهال مزمن، مدفوع شلی است که بیش از سه بار در روز دفع شده و حداقل به مدت ۴ هفته ادامه داشته باشد. کودکان مبتلا به اسهال مزمن ممکن است مدفوع شل و آبکی داشته باشند، یا اسهال آنها ممکن است به صورت دوره ای شل شود. اسهال مزمن در کودکان ممکن است در هر سنی قبل از شروع دبستان شروع شود. اسهال که تنها مدت کوتاهی طول می کشد، اسهال حاد نامیده می شود. اسهال حاد، یکی از مشکلات رایج در کودکان است که معمولا چند روز طول می کشد و به خودی خود از بین می رود. اما اسهال مزمن همان طور که گفتیم بیش از ۴ هفته ادامه دارد.
 

عوارض اسهال مزمن در کودکان چیست؟


سوء جذب :
برخی از بیماری ها و شرایطی که باعث اسهال مزمن در کودکان می شوند ممکن است موجب نارسایی جذب در بدن شود. نارسایی یا سوء جذب به حالتی گفته می شود که بدن کودک نمی تواند مواد مغذی را از غذاها جذب کند. سوء جذب منجر به کمبود پروتئین، کالری و ویتامین ها می شود. کودکانی که مواد مغذی کافی را از مواد غذایی مصرف شده جذب نمی کنند ممکن است دچار سوء تغذیه شوند. سوء تغذیه در طول سال هایی که تغذیه برای رشد و تکامل طبیعی کودک اهمیت دارد، می تواند منجر به مشکلات زیاد در سلامتی او شود.
 
کم آبی بدن :
اسهال مزمن ممکن است منجر به کم آبی شود. با وجود اسهال، به دلیل شل بودن مدفوع، به ویژه در اسهال حاد، بدن کودک مایعات و الکترولیت های بیشتری را نسبت به زمان جامد بودن مدفوع از دست می دهد.
 

علائم اسهال مزمن در کودکان چیست؟

علائم اصلی اسهال مزمن در کودکان، مدفوع شل و آبکی است که سه بار یا بیشتر از ۳ بار در روز دفع شده و حداقل به مدت ۴ هفته طول می کشد. بسته به علت، کودکان مبتلا به اسهال مزمن همچنین ممکن است یکی یا بیشتر از یکی از علائم زیر را داشته باشند:
- مدفوع خونی
- لرز
- تب
- از دست دادن کنترل دفع مدفوع
- تهوع یا استفراغ
- درد شکم
 

علائم سوء جذب و کمبود آب در کودکان چیست؟


علائم سوء جذب ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- نفخ
- تغییر در اشتها
- گاز
- دفع مدفوع شل، چرب و بدبو
- کاهش وزن یا عدم وزن گیری
- کم آبی
 
علائم کم آبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- تشنگی
- دفع ادرار کمتر از حد معمول، یا خشک بودن پوشک بیشتر از ۳ ساعت
- کمبود انرژی
- خشکی دهان
- گریه بدون اشک
- چروکیده شدن پوست
- گود افتادن چشم ها، گونه ها یا نقطه نرم در جمجمه
 

چه چیزی باعث اسهال مزمن در کودکان می شود؟

بیماری های شایع و اختلالاتی که باعث اسهال مزمن در کودکان می شوند عبارتند از:
- عفونت دستگاه گوارش
- بیماری سلیاک
- اختلالات عملکردی سیستم گوارش (GI)
- آلرژی غذایی و عدم تحمل
- بیماری التهابی روده
- رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک
 
عفونت دستگاه گوارش :
عفونت های ویروسی، باکتریایی و یا انگلی مضر گاهی اوقات باعث اسهال مزمن می شوند. کودکان ممکن است از طریق آب، نوشیدنی ها یا غذا آلوده شوند؛ یا از طریق تماس با افراد بیمار این بیماری ها را دریافت کنند. پس از عفونت، برخی از کودکان مشکلات هضم کربوهیدراتی مانند لاکتوز یا پروتئین در غذاهایی مانند شیر، محصولات شیر یا سویا را دارند. این مشکلات می توانند اسهال طولانی مدت را تا ۶ هفته پس از عفونت ایجاد کنند. همچنین بعضی از عفونت های باکتریایی و انگلی که باعث اسهال می شوند، بدون درمان از بین می روند.
 
بیماری سلیاک :
بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که بر روی روده کوچک اثر می گذارد. این بیماری با خوردن غذاهای حاوی گلوتن ایجاد می شود. گلوتن یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در گندم، جو و چاودار یافت می شود. گلوتن در غذاهایی مانند نان، ماکارونی، کوکی ها و کیک ها نیز وجود دارد. بیماری سلیاک می تواند اسهال مزمن را در کودکان در هر سنی ایجاد کند.
 
اختلالات عملکردی سیستم گوارش :
در اختلالات عملکردی گوارشی علائم ناشی از تغییرات در نحوه عملکرد دستگاه گوارش است. کودکان مبتلا به اختلال عملکردی گوارشی علائم مکرر دارند، اما دستگاه گوارش آن ها آسیب نمی بیند. اختلالات عملکردی یا همان GI بیماری نیستند. این اختلالات گروهی از علائم هستند که با یکدیگر رخ می دهند. دو اختلال عملکردی GI که سبب اسهال مزمن در کودکان می شوند، عبارتند از اسهال نوزادان و سندرم روده تحریک پذیر (IBS).

ادامه دارد...

منبع: مجله پیام سلامت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.