خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش سوم)

ناتوانی جنسی، زودانزالی، و اختلالات نعوظ بعضی از اختلالات جنسی رایجی هستند که آقایان با آن‌ها مواجه هستند. سیاه دانه درمان طبیعی شناخته شده‌ای برای درمان ناتوانی جنسی مردان است که سال‌های سال از آن استفاده شده است. در این مطلب به مهمترین فواید سیاه دانه برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 4 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش سوم)
عوامل ضد اسپاسمی و ضد التهابی موجود در سیاه دانه آن را به درمانی موثر برای پیشگیری و تسکین گرفتگی‌ها/اسپاسم‌های عضلانی تبدیل می‌کند.
 

فواید و خواص سیاه دانه برای سلامتی


1. کمر درد و روماتیسم را درمان می‌کند
تقریبا همه‌ی ما در مقطعی از زندگی از کمردرد رنج برده‌ایم، دردی که می‌تواند موقت یا دائمی باشد. روماتیسم یکی از دلایل اصلی کمر درد است که بر بافت‌های پیوندی و مفاصل تاثیر می‌گذارد. روغن سیاه دانه درمان حیرت‌انگیزی برای کمر درد ناشی از روماتیسم است چون اثرات ضد التهابی قدرتمندی دارد و بلوری شدن را کاهش و جریان خون را به سمت ناحیه‌ی دردناک افزایش می‌دهد. می‌توانید روغن سیاه دانه‌ی گرم را روزانه در نواحی دردناک بمالید و مدتی ماساژ بدهید. همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه‌ی خالص را به مدت ۳۰ روز همراه با انجام این درمان بنوشید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.
 
2. ناراحتی‌های زنانه را درمان می‌کند
ترشحات سفید، قاعدگی دردناک، چرخه‌ی قاعدگی نامنظم و سایر مشکلات سندرم پیشاقاعدگی در بین اکثر زنان رایج هستند، اما بحث و درمان این مشکلات همچنان در بخش‌هایی از بعضی از کشورها تابو به شمار می‌رود. روغن سیاه دانه درمان حیرت انگیزی برای تمام مشکلات مربوط به خونریزی در زنان است که به اندازه‌ی یوگا در درمان سندرم پیشاقاعدگی موفقیت آمیز عمل می‌کند. نصف یک دسته برگ نعناع را در ۲ فنجان آب بجوشانید تا آب آن به ۱ فنجان کاهش پیدا کند. آب را صاف، ۲ قاشق شکر و یک دوم قاشق روغن سیاه دانه به آن اضافه و این مخلوط را هر روز و به مدت ۴۰ روز قبل از صبحانه مصرف کنید تا بهترین نتایج را از آن بگیرید.
 
3. کم خونی را درمان می‌کند
کم خونی یا فقرالدم مشکلی رایج است که اکثر زنان در سن باروری به آن دچار می‌شوند. هرچند دنبال کردن یک جدول رژیم غذایی متعادل که غنی از مواد مغذی لازم باشد برای درمان کم‌خونی حیاتی است، سیاه دانه و روغن سیاه دانه نیز برای این مشکل درمانی قدرتمند به حساب می‌آیند. یک دسته برگ نعناع را در آب بجوشانید و از آن آب آن را بگیرید. ۲.۵ میلی لیتر روغن سیاه دانه را به ۱ فنجان آب نعناع اضافه کنید و هر روز ۲ مرتبه و به مدت ۲۱ روز از این مخلوط بخورید – یک بار صبح و یک بار شب. با هر وعده‌ی غذایی در طی درمان یک پیاله شیر دلمه شده مصرف کنید.
 
4. تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند
بیماری حرکت، حالت تهوع و استفراغ می‌توانند از علائم بارداری یا یک اختلال عصبی یا ضعف باشند. سیاه دانه درمان طبیعی قدرتمندی برای معالجه‌ی تهوع و استفراغ است اما برای رفع این مشکل چگونه سیاه دانه را مصرف می‌کنید؟ خب، می‌توانید یک قاشق چایخوری میخک قرنفلی را با یک قاشق غذاخوری سیاه دانه در آب نعناع جوشیده‌ی مخلوط کنید و سه بار در روز از آن بخورید تا طراوت و سرزندگی‌تان را حفظ کنید.
 
5. برای برداشتن زگیل استفاده می‌شود
زگیل‌ها زائده‌های آزاردهنده‌ی روی پوست هستند که در صورت، گردن، دست‌ها و سایر نقاط بدن ظاهر می‌شوند و می‌توانند بر ظاهر فیزیکی افراد تاثیر بگذارند. سیاه دانه درمان کمتر شناخته شده اما کاربردی برای برداشتن و از بین بردن زگیل است. تمام آنچه نیاز است انجام بدهید تمیز کردن زگیل‌ها با خرفه و بعد استعمال روغن سیاه دانه‌ی خالص به مدت ۱۵ روز بر روی آن‌ها است. این کار زگیل‌ها را از ریشه می‌خشکاند و باعث افتادن آن‌ها می‌شود. همچنین بهتر است یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را سه بار در روز همراه با انجام این درمان مصرف کنید.
 
5. ناتوانی جنسی را درمان می‌کند
ناتوانی جنسی، زودانزالی، و اختلالات نعوظ بعضی از اختلالات جنسی رایجی هستند که آقایان با آن‌ها مواجه هستند. سیاه دانه درمان طبیعی شناخته شده‌ای برای درمان ناتوانی جنسی مردان است که سال‌های سال از آن استفاده شده است. ۲۰۰ گرم سیاه دانه‌ی خرد شده را با روغن زیتوم مخلوط کنید و بعد از هر وعده‌ی غذایی یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را مصرف کنید. این کار به بازیابی سرزندگی و شور و افزایش بنیه و تحمل شما کمک خواهد کرد.
 
6. بیماری‌های چشم و کم بینایی را درمان می‌کند
بیماری‌های چشم و کم‌بینایی ممکن است برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتد. هرچند تعدادی از گزینه‌های درمانی و جراحی برای معالجه‌ی این مشکلات وجود دارند، اما سیاه دانه می تواند به عنوان یک درمان خانگی کاربردی در این زمینه عمل کند. می‌توانید سیاه روغن سیاه دانه را روی پلک‌ها و اطراف حدقه‌ی چشم به مدت ۳۰ دقیقه قبل از خواب بمالید و یک قاشق غذاخوری روغن را با یک لیوان آب هویج هر روز به مدت ۱ ماه بنوشید تا دیدتان بهبود پیدا کنید و بیماری چشم‌تان معالجه شود. همچنین می‌توانید چند ورزش و خوراکی سالم را برای بهبود قدرت دید خود امتحان کنید.
 
6. استفاده از سیاه دانه برای درمان آلرژی ها موثر است
بسیاری از ما دچار آلرژی‌ها و عفونت‌های سینوسی می‌شویم، که می‌تواند نشان دهنده‌ی ضعف سیستم ایمنی بدن باشد که به کمک فورس نیاز خواهیم داشت. روغن سیاه دانه نمی‌تواند آنگونه که داروهای تجویزی پزشک عمل می‌کند عفونت سینوس را برطرف کند پس حتما در صورت بروز عفونت سینوسی یا سطح غیر معمول آلرژی با پزشک مشورت کنید. می‌توان گفت استفاده از سیاه دانه می‌تواند برای درمان آلرژی‌های فصلی که معمول و شایع و در ارتقاء سلامت کلی سینوس‌ها مفید باشد، اما اما مسلما نمی‌تواند به طور کامل جایگزین تجویز و توصیه پزشک برای درمان دارویی آلرژی بشود. پس پیش از انجام هر درمان خانگی با پزشک مشورت کنید.
 
7. سیاه دانه و مقابله با آکنه
استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان آکنه موضوع تحقیق رایجی است که همه دوست دارند بدانند چگونه می‌توان آن را به کار بست. روغن سیاه دانه را می‌توان به صورت موضعی استعمال کرد که به پوست ظاهری طبیعی و درخشان می‌بخشد. یکی از دلایل جوش یا آکنه ممکن است به خاطر التهاب پوست باشد. و در حالی که روغن سیاه دانه برای کمک به بهبود سلامت پوست و مبارزه با بروز آکنه مفید است، اما در موارد بالینی جدی یا اشکال غیر رایج بروز جوش و آکنه نمی‌توان از آن استفاده کرد.
 
8. کمک سیاه دانه به درمان عفونت
مبارزه با عفونت‌ها از هر نوعی که باشند بر عهده‌ی سیستم ایمنی بدن است، به خصوص گلبول‌های سفید خون. با اینکه عفونت مستقیما سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، و در حالی که روغن سیاه دانه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست که بتواند با تمام انواع عفونت‌ها مبارزه کند. این خاصیت منحصر به فرد سیاه دانه در طول تاریخ معروف بوده است، که البته باعث شده است جهت بررسی اینکه آیا می‌تواند به لحاظ پزشکی با عفونت مبارزه کند یا نه مورد تحقیقات گسترده قرار گرفته است.
 
8. روغن سیاه دانه و تقویت باروری
در زمینه‌ی سلامت کلی باروری، روغن سیاه دانه می‌تواند به تقویت سیستم تولید مثل سالم و سطوح سالم باروری کمک کند. هر چند طبق مطالعات انجام شده وجود برخی از مواد و عناصر موجود در سیاه دانه می‌تواند گزینه‌ی موثری برای درمان ناباروری در مردان باشد، اما برای توصیه‌ی استفاده‌ی آن به عنوان یک درمان دارویی در مردان نابارور شواهد و ادله‌ی کافی وجود ندارد.
 
9. سیاه دانه و درمان آنفولانزا و تب
یکی دیگر از مسائل مطروحه که مستقیما با سیستم ایمنی ضعیف ارتباط دارد آنفولانزا و تب است که حتی می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌تری به سیستم ایمنی بدن بشود. اگر از سرماخوردگی‌های رایج رنج می‌برید یا دچار دردهای فصلی معمول در گلو هستید، مواد تشکیل دهنده‌ی سیاه دانه می‌تواند به تسکین ناراحتی شما در حالت کلی کمک کنند. یک دستورالعمل پیشنهادی می‌تواند مخلوط کردن عسل و روغن سیاه دانه در یک فنجان آب گرم باشد. انجام روزانه‌ی این کار و مصرف آن نه تنها به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کند بلکه می‌تواند وضعیت سلامتی را نیز به طور کلی بهبود ببخشد.
 
10. سیاه دانه و گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی
عوامل ضد اسپاسمی و ضد التهابی موجود در سیاه دانه آن را به درمانی موثر برای پیشگیری و تسکین گرفتگی‌ها/اسپاسم‌های عضلانی تبدیل می‌کند که بسیاری از آدم‌ها عموما آن‌ها را تجربه می‌کنند. شما می‌توانید روغن سیاه دانه را به صورت خوراکی مصرف کنید یا آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا به نتایج چشمگیری دست پیدا کنید.
 
11. سیاه دانه و سلول‌های لوسمی
مطالعات پس از کشف این نکته آغاز شد که سیاه دانه اثرات ضد تکثیری در افراد مبتلا به سلول‌های HL-60 سرطان خون یا لوسمی دارد. این امر را می‌توان به تیموکینون موجود در آن نسبت داد که آن را به درمان قدرتمندی برای بعضی از دردها و آلام رایج و کلی تبدیل می‌کند. مسئله این است که روغن سیاه دانه را نباید به عنوان درمانی برای لوسمی استفاده کرد و برای درمان درست این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت کرد.
 
12. سیاه دانه و سرطان سینه
وقتی به عنوان درمانی دراز مدت مصرف شود، روغن سیاه دانه توانایی کافی و قدرتمندی برای سرکوب کردن سلول‌های سرطان سینه از خود نشان نمی‌دهد. در حالی که مطالعات انجام شده نشان دادند دوزهای بیشتر به افزایش قدرتمندتر سطح سلامتی منجر می‌شود، اما سرطان را ریشه کن نمی‌کند.
 
13. سیاه دانه و سرطان کولون (روده بزرگ)
خواص تیموکینون و آنتی اکسیدان موجود در سیاه دانه به آن توانایی نابودگری می‌بخشد. آن‌ها برای هزاران بیماری رایج غیر مهلک دیگر نیز مفید هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را عنصری کلیدی در سرکوب رشد سلول‌های سرطان در نظر گرفت. توانایی این ادویه در سرکوب رشد سرطان پزشکان را به اندازه‌ی کافی متقاعد نکرده است که بتوانند آن را درمانی موثر، طبیعی و جایگزین برای سرطان کولون یا روده بزرگ به حساب بیاورند. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد….
 
14. سیاه دانه و پسوریازیس
پسوریازیس که عموما به خاطر التهاب به وجود می‌آید، ناراحتی ناخوشایند پوستی است که میلیون‌ها انسان را در سرتاسر جهان مبتلا کرده است. چون روغن سیاه دانه خواص ضد التهابی از خود نشان می‌دهد، برای آنکه بفهمند آیا برای درمان بیماری‌هایی که دلیل اصلی‌شان التهاب است مفید است یا نه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که نه تنها سیاه دانه جایگزین طبیعی مناسبی برای بسیاری از داروهای تجویزی پزشکان جهت درمان پسوریازیس نیست در نتیجه بهتر است فرد مبتلا بیشتر به پیروی از داروهای تجویزی پزشک پایبند باشد. جهت بهره بردن از فایده‌های کلی و مغذی سیاه دانه برای سلامتی، می‌توانید روغن یا کپسول‌های این ادویه را به صورت روزانه مصرف کنید و شاهد نتایج خوب آن باشید. همچنین می‌توانید کمی روغن سیاه دانه را مستقیما روی نواحی که به رطوبت و استحکام بیشتر نیاز دارد بمالید.
 
15. روغن سیاه دانه و التیام جای زخم ها
چه روغن سیاه دانه بعد از عمل جراحی مصرف شود چه قبل از آن درمان مکمل فوق‌العاده‌ای برای پاکسازی زخم‌ها در حین پروسه‌ی درمان و التیام است. این یکی از چند گیاه طبیعی دارویی است که اثبات شده است به از بین بردن و درمان جای زخم‌ها به عنوان بخشی از پروسه‌ی سلامت پوست کمک می‌کند. پس، حالا که درباره‌ی استفاده‌ها و فایده‌های مخلتف سیاه دانه برای سلامتی اطلاعاتی کامل به دست آوردید، آن را به فهرست درمان‌های خانگی که بسیار مقرون به صرفه و ۱۰۰٪ طبیعی و بدون هیچ عارضه‌ی جانبی هستند اضافه کنید.
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.