خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش دوم)

حافظه‌ و عملکرد شناختی ضعیف مشکل رایجی در بین افراد سالخورده است، اما تقویت قدرت حافظه و تمرکز نیز یکی دیگر از فایده‌های سیاه دانه برای سلامتی است. این ماده به درمان ضعف حافظه و افزایش سطح هوشیاری نیز کمک می‌کند. در این مطلب به مهمترین فواید سیاه دانه برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 4 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش دوم)
برای تسکین دل‌درد، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سیاه دانه را مخلوط‌کرده و بخورید.
 

فواید و خواص سیاه دانه برای سلامتی


1. برای تولید شیر و شیردهی خوب است
پس از زایمان، شما باید شیردادن را شروع‌کنید و این کار را تا دوسالگی کودک ادامه‌دهید. شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای کودکان شماست. دادن شیرمادر به کودک موثرترین راه برای تولید شیر و بهترین تغذیه است. سازمان سلامت جهانی توصیه‌می‌کند که مادر باید شیر خود را به کودک بدهد. با استفاده از سیاه دانه، تولید شیر زیادشده و مادر شیر کافی برای کودک دارد. خیلی راحت، روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب‌کرده و روزی یک قاشق چایخوری بخورید.
 
2. کمر درد را کاهش‌می‌دهد
کمردرد یک مشکل شایع است که بیشتر افراد در دوره‌ای از زندگی آن را تجربه‌می‌کنند. این وضعیت، می‌تواند به‌دلیل وضعیت نامناسب مانند خم‌شدن نامناسب، ایستادن، بلندکردن یا نشستن به‌وجود بیاید یا می‌تواند توسط مشکلات شدید ایجادشود. کمردرد می‌تواند در طی چند هفته و چند ماه بیشترشود و خیلی از افراد به درد طولانی‌مدت دچار می‌شوند اما بعضی افراد نیز علائم کمردرد کوتاه‌مدت را دارند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. برای تسکین کمردرد، می‌توانید از روغن سیاه دانه برای مالش و ماساژدادن کمر قبل از خواب استفاده‌کنید. یا می‌توانید سیاه دانه ترکیب‌شده با عسل را هرروز بخورید تا از فواید سیاه دانه بهره‌مندشوید.
 
3. خشکی دهان را درمان‌می‌کند
فواید دیگر سیاه دانه چه هستند؟ خشکی دهان یا گزروستومیا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند به‌دلیل کم‌آبی، دارو، دیابت و پرتودرمانی ایجادشود. این مشکل معمولا از کم‌شدن تولید بزاق به‌وجود می‌آید. این مسئله باعث دشواری در تکلم و سوء‌تغذیه می‌شود. خشکی دهان همچنین به اختلالات گلو منجرمی شود و می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت‌تاثیر قراردهد. برای درمان مشکل خشکی دهان، می‌توانید روغن سیاه دانه را در دهان بچرخانید و تا ۳۰ دقیقه از آبکشی دهان خودداری‌کنید. می‌توانید دوبار درروز یک قاشق چایخوری از روغن سیاه دانه ببلعید تا از بهترین فواید سیاه دانه بهره‌مند شوید.
 
4. بی‌خوابی رادرمان‌می‌کند
بی‌خوابی یک مشکل خواب است و باعث مشکل خواب در شب می‌شود. بی‌خوابی یک وضعیت شایع است که معمولا خیلی از افراد انگلستان، به‌ویژه افراد سالخورده را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. بعضی از علائم بی‌خوابی، مشکل در به خواب رفتن، بیدارماندن طولانی‌مدت در شب، بیدارشدن درطول شب، بیدارشدن در صبح زود و مشکل‌داشتن در خواب روز است. شما همیشه به‌دلیل بی‌خوابی خسته‌ خواهیدبود، که می‌تواند به‌دلیل بیماری‌های سلامتی مضر مانند استرس، بیماری زمینه‌ای، مشکلات عاطفی، خستگی و غیره ایجادشده باشد. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب‌کنید و ترکیب را قبل از خواب بخورید.
 
5. به کاهش وزن کمک‌می‌کند
چاقی می‌تواند باعث خیلی از مشکلات سلامتی مانند حمله قلبی، دیابت، فشارخون بالا و غیره شود. اضافه‌وزن نه‌تنها باعث مشکلات سلامتی می‌شود بلکه ظاهر شما را نیز تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. درواقع، روش‌های زیادی برای کاهش وزن وجوددارد. ورزش منظم، نوشیدن زیاد آب، خوردن غذاهای سالم و سیاه دانه انتخاب‌هایی عالی برای شما هستند. سعی‌کنید با خوردن یک قاشق چایخوری سیاه دانه در صبح و شب قبل از خواب، چربی و کالری‌‌ها را به‌طور طبیعی بسوزانید. قبل از استفاده ااز دارو باید از درمان‌های خانگی برای کاهش وزن استفاده کنید و برنامه مناسبی برای کاهش وزن داشته‌باشید.
 
6. اگزما را درمان‌می‌کند
اگزما مشکلی است که باعث‌ تحریک‌پذیریو التهاب می‌شود اما یک مشکل قابل‌کنترل است و بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از افراد در امریکا به آن دچارند. اگزما باعث قرمزی، خشکی و خارش پوست می‌شود. این مشکل همچنین باعث التهاب می‌شود و معمولا در کودکان، بر چانه و گونه‌های‌شان ظاهرمی‌شود. اگزما معولا بر بدن، پوست سر، پاها، مچ‌ها، بازوها، گردن، مچ پا، آرنج و زانو ظاهرمی‌شود. این مشکل پوستی ۱۰ تا ۲۰ درصد نوزادان و ۳ درصد کودکان و بزرگسالان را در ایالات متحده تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. بیشتر نوزادان در ماه‌های پایین به این مشکل دچارمی‌شوند اما قایل کنترل است. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را باهم ترکیب‌کنید. این ترکیب را دوروز در هفته بر پوست بگذارید.
 
7. درد عضلانی را کاهش می‌دهد
درد عضلانی به‌ درد ماهیچه‌ای معروف است و در خیلی از افراد شایع است. این مشکل به‌دلیل تنش عضلانی، ورزش بیش‌ازحد، جراحت در فعالیت‌های فیزیکی و غیره به‌وجودمی‌آید. می‌توان این مشکل را در خانه با استراحت، با کمپرس گرم و سرد، کشیدن آرام ماهیچه، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی زیاد، خودداری از بلندکردن وسایل سنگین و جلوگیری از استرس درمان‌کرد. می‌توانید از مقداری روغن سیاه دانه برای قراردادن بر ناحیه آسیب‌دیده استفاده‌کنید و آن را چنددقیقه ماساژدهید. شما باید برای کاهش موثر درد، این کار را هرروز انجام‌دهید.
 
8. درد شکم را درمان‌می‌کند
دل‌درد عبارتی است که به درد و گرفتگی شکم اشاره می‌کند. دل درد یک مشکل بزرگ‌ است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا باعث درد و ناراحتی می‌شود. دل‌درد یا سوء‌هاضمه علائمی مانند حالت تهوع، نفخ و آروغ‌زدن دارد و باعث سوزش و التهاب می‌شود که می‌تواند اختلال در هضم ایجادکند. علائم دیگر دل‌درد، حالت تهوع، آروغ‌زدن، استفراغ، مدفوع سیاه، بی‌اشتهایی، درد قفسه‌سینه، تعریق، تنگی نفس، زردی و غیره هستند. اگر زیاد غذا بخورید یا سریع غذابخورید ممکن است فورا دل‌درد بگیرید. برای تسکین دل‌درد، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سیاه دانه را مخلوط‌کرده و بخورید. همچنین، می‌توانید مقداری سیاه دانه را با مقداری چای نعناع‌فلفلی ترکیب‌کنید و ترکیب را گرم و جرعه‌جرعه بنوشید.
 
9. حافظه را تقویت می‌کند
حافظه‌ و عملکرد شناختی ضعیف مشکل رایجی در بین افراد سالخورده است، اما تقویت قدرت حافظه و تمرکز نیز یکی دیگر از فایده‌های سیاه دانه برای سلامتی است. این ماده به درمان ضعف حافظه و افزایش سطح هوشیاری نیز کمک می‌کند.باید ۱۰ گرم برگ نعناع تازه را بجوشانید و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه و از این مخلوط ۲ بار در روز به مدت یک ماه مصرف کنید تا به نتایج مطلوب دست یابید. همچنین می‌توانید سیاه دانه‌ی خرد شده را با یک قاشق چایخوری عسل و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید و همان بهره را از آن ببرید.
 
10. درد مفاصل را درمان می‌کند
آرتروز یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هایی مربوط به افزایش سن است که بر اکثر افراد مسن تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند مرد و زن را تحت تاثیر خود قرار دهد. سیاه دانه و روغن سیاه دانه می‌توانند به رهایی از درد مفاصل ناشی از آرتروز کمک کنند، اما از روغن سیاه دانه برای درمان درد مفاصل چگونه استفاده کنیم؟خب، می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با ۳ قاشق چایخوری عسل در یک فنجان سرکه مخلوط کنید و این مخلوط را ۲ بار در روز روی مفاصل خود بمالید تا از درد، ناراحتی، و خشکی و ورم مفاصل نجات پیدا کنید. این مخلوط را همچنین می‌توان برای درمان درد گردن و کمر درد استفاده کرد.
 
11. کارکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد
یکی از استفاده‌های کاربردی سیاه دانه و روغن سیاه دانه بهبود سلامت و کارکرد کلیه‌ها است. کلیه مهم‌ترین ارگان بدن است که به تصفیه‌ی خون کمک می‌کند. اما سنگ و عفونت کلیه می‌تواند بر سلامتی ما تاثیر بدی بگذارد. ناراحتی کلیه و سنگ کلیه را می‌توان با استفاده از روغن سیاه دانه معالجه کرد. یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه و ۲ قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه و آن را ۲ بار در روز مصرف کنید تا از قولنج کلیوی، درد کلیه، سنگ کلیه، و عفونت کلیه رهایی پیدا کنید.
 
12. یبوست را بر طرف می‌کند
یبوست یکی از اختلالات گوارشی رایج است که افرادی از تمام گروه‌های سنی را به خود مبتلا می‌کند. هرچند این مشکل را می‌توان با کمک مسهل‌ها حل کرد، در دراز مدت، آن داروها ضررشان از فایده‌ای که دارند بیشتر خواهد بود. یبوست را به صورت طبیعی با کمک سیاه دانه می‌تواند درمان کرد. اما چگونه از سیاه دانه برای رفع یبوست استفاده کنیم؟ می‌توانید مخلوطی از یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه و ۱ قاشق چایخوری سرکه را بر روی آن ناحیه بگذارید و به مدت چند دقیقه مخلوط را گرم کنید و بعد بگذارید سرد شود. روغن سیاه دانه را می‌توانید با یک فنجان چای سیاه نیز بنوشید تا وضع یبوست شما را بهتر کند.
 
13. تومور را معالجه می‌کند
داشتن تومور همیشه به معنی سرطان نیست اما حتی تومورهای خوش خیم هم گاهی وقت‌ها به درمان نیاز دارند، و استعمال موضعی روغن سیاه دانه بهترین درمان طبیعی برای تومورها است. برای کاستن از شدت آن روغن سیاه دانه را می‌توان هر روز مستقیما روی تومور استعمال کرد. همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را روزی یک بار بنوشید تا ورم تومورهایی را که در نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شوند کاهش دهید.
 
14. ترک پاشنه‌ها را بر طرف می‌کند
ترک پاشنه می‌تواند مشکل ناراحت کننده و خجالت آوری باشد، به خصوص برای کسانی که پوست فوق‌العاده خشکی دارند. اما روغن سیاه دانه‌ی خالص درمان بی‌نظیری برای ترک پاشنه‌ است و به خوبی به صورت یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پاشنه‌‌ها عمل می‌کند. می‌توانید با اضافه کردن یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه به ۱ لیوان آب لیمو شیرین یک مخلوط درست کنید و پاهای‌تان را روزی یک مرتبه صبح‌ها و یک مرتبه قبل از خواب در این مخلوط بخیسانید. این کار به حل مشکل ترک پا، درد واشنه و چروک دست‌ها کمک می‌کند.
 
15. انرژی را تقویت می‌کند
قرار داشتن در معرض آلودگی، استرس کاری روزانه، سبک زندگی ناسالم و کم تحرکی می‌تواند انرژی بدن را تحلیل ببرد. اما روغن سیاه دانه می‌تواند انرژی فوری و سرزندگی برای بدن به همراه بیاورد و خیلی سریع کسالت، خستگی، و تنبلی را برطرف کند. می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به ۱ لیوان آب پرتقال اضافه کنید و هر روز از آن بنوشید تا انرژی‌تان بلافاصله تقویت شود.
 
16. اختلالات کبدی و یرقان (زردی)‌ را درمان می‌کند
یرقان بیماری است که زندگی را تهدید می‌کند و به درمان حرفه‌ای موثر نیاز دارد. اما می‌توان از سیاه دانه و روغن سیاه دانه به منظور درمان اختلالات کبدی و یرقان استفاده کرد. باید یک مشت اجوان (زنیان رومی) را یک شب در یک لیوان آب آشامیدنی بخیسانید و روز بعد آب را صاف کنید و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. یک بار در روز از آن بنوشید تا به طور کامل از یرقان و عفونت کبد رهایی پیدا کنید.

ادامه دارد...
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.