خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش اول)

آسم یک مشکل مزمن است که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. درمان آسم یکی از رایج‌ترین فواید سیاه...
جمعه، 3 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سیاه دانه برای سلامتی (بخش اول)
درمان سرفه یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاه دانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلا به سرفه از آن استفاده‌کنند.
 

مقدمه

سیاه دانه گیاهی است که مردم از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از آن برای ساختن دارو استفاده‌کرده‌اند. از نظر تاریخی، سیاه دانه برای درمان کرم روده، گرفتگی بینی، دندان‌درد، سردرد و انگل استفاده‌شده است. همچنین، می‌توانید از سیاه دانه برای درمان اسهال، یبوست، نفخ، هموروئید، آنفولانزا، برونشیت، سرفه، حساسیت‌ها، آسم، فشارخون بالا، قاعدگی، کلسترول بالا و غیره استفاده کنید. شما می‌توانید سیاه دانه را به‌عنوان یک ادویه خوب در غذاها به‌کاربگیرید. در این مطلب مهمترین فواید سیاه دانه برای سلامت و زیبایی را به شما نشان خواهد داد. فکر می‌کنم بعد از خواندن این مقاله، عاشق سیاه دانه شوید. حالا بیایید خواص سیاه دانه را کشف‌کنیم.
 

فواید و خواص سیاه دانه برای سلامتی


۱. از سفیدشدن زودهنگام مو جلوگیری‌می‌کند
سفیدشدن مو، بخشی طبیعی از فرآیند پیری است و زمانی که سن‌تان بالا می‌رود، اتفاق‌می‌افتد. به‌هرحال، سفیدشدن زودهنگام مو، یک مشکل است و به‌عنوان یک مشکل مو شناخته‌شده است. آیا می‌خواهید از سفیدشدن موهای‌تان در جوانی جلوگیری کنید؟ شما می‌توانید برای درمان طبیعی این مشکل از سیاه دانه استفاده‌کنید. می‌توانید روغن سیاه دانه را با روغن زیتون ترکیب‌کنید تا خمیری به‌دست آید. سپس خمیر را بر پوست سرتان گذاشته و آرام ماساژدهید و بعد با آب گرم بشویید.
 
۲. فشارخون را کنترل‌می‌کند
امروزه، بنابر دلایل زیادی، فشارخون بالا یکی از بیماری‌های شایع است. با استناد به تحقیقات منتشر‌شده در مجله مبانی فارماکولوژی بالینی، محققان گزارش‌کردند که سیاه دانه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کلسترول LDL و فشارخون بالا و پرفشاری خون را کاهش‌دهد. سیاه دانه سرشار از فیبر، ساپونین، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای آمینه است که می‌تواند در درمان پرفشاری خون مفیدباشد. شما باید به‌مدت دوماه، دوبار در روز ۱۰۰-۲۰۰ گرم عصاره سیاه دانه استفاده کنید. می‌توانید یک فنجان آب را جوشانده و چند قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه‌کنید. سپس، آن را گرم بنوشید و می‌توانید دانه‌ها را با سیر طعم‌دار کنید.
 
۳. آسم را درمان‌می‌کند
آسم یک مشکل مزمن است که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. با استناد به تحقیق چاپ‌شده در مجله Phytomedicine، سیاه دانه ممکن است به‌دلیل داشتن مواد مغذی، به‌گونه‌ای موثر و طبیعی در درمان آسم به شما کمک‌کند. به سیاه دانه، زیره سیاه هم گفته‌می‌شود که در افریقای شمالی، آسیا، خاورمیانه و مدیترانه رشدکرده و به‌طور گسترده‌ای در صنعت دارو برای درمان برونشیت و آسم به‌کارمی‌رود. به‌علاوه، سیاه دانه از سلول‌های بدن محافظت‌کرده و می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند آسم جلوگیری‌ و به بهبودی سریع شما از بیماری کمک‌کند. خیلی راحت، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و بخورید. درمان آسم یکی از رایج‌ترین فواید سیاه دانه است و شما باید هرروز از این غذا بخورید.
 
۴. گلو درد را درمان می‌کند
گلودرد یک بیماری شایع است که اکثرا مردم به آن دچارمی‌شوند، مخصوصا زمانی که زمستان از راه می‌رسد. این مشکل، از عفونت ویروسی و باکتریایی می‌آید و می‌تواند نخستین نشانه سرماخوردگی باشد. برای درمان گلودرد، باید از فواید سیاه دانه در خانه استفاده‌کنید زیرا سیاه دانه می‌تواند با التهاب مبارزه‌کرده و گلودردهای ویروسی را به‌خوبی تسکین‌دهد. برای خلاص‌شدن از این مشکل، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل آبلیمو را با یک قاشق چایخوری سیاه دانه ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. این درمان بسیار آسان اما برای درمان گلودرد بسیار موثر است.
 
۵. خطر بیماری قلبی‌عروقی را کاهش‌می‌دهد
آیا از بیمارشدن می‌ترسید؟ یک پیشنهاد خوب استفاده از فواید سیاه دانه است. ازمیان وضعیت‌های سلامتی، بیماری قلبی‌عروقی یا بیماری قلبی به شرایط متعددی اشاره‌می‌کند که قلب را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. بیماری‌های قلبی‌عروقی شامل بیماری‌های عروق خونی، ضربان قلب نامنظم، نقص قلب مادرزادی و غیره ‌می‌شود. درواقع، می‌توان با سبک زندگی مناسب مانند مصرف غذای سالم از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و آنها را درمان‌کرد. اگر می‌خواهید از سکته، دردسینه، حمله قلبی و دیگر وضعیت‌های مربوط به قلب جلوگیری‌کنید، می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به یک فنجان آب گرم اضافه‌کنید و قبل از صبحانه بنوشید.
 
۶. ریزش مو را درمان‌می‌کند
ریزش مو می‌تواند در همه، زنان، مردان و کودکان اتفاق‌بیفتد. این مشکل مو به‌میزان زیادی زندگی‌تان را تحت تاثیر قرارمی‌دهد زیرا شما اعتمادبه‌نفس‌تان را از دست‌می‌دهید و همچنین ریزش مو زیبایی ظاهری را نیز کم‌می‌کند. شما می‌توانید به‌دلیل کمبود ویتامن، کمبود مواد مغذی، یا وضعیت‌های سلامتی به ریزش مو دچارشوید. همچنین، ریزش مو می‌تواند زمانی که سن‌تان بالاترمی‌ رود اتفاق‌بیفتد و شما می‌توانید برای جلوگیری و درمان آن از روغن سیاه دانه استفاده‌کنید. فقط مقداری روغن سیاده‌دانه را در کف دست‌تان ریخته و بمالید و پوست سرتان را با آن ماساژدهید. سپس مثل همیشه با آب و شامپو بشویید. آیا می‌خواهید فواید بیشتر سیاه دانه را کشف‌کنید؟ خواندن این مقاله را ادامه‌دهید و چیزهای بیشتری یادبگیرید.
 
۷. نیش زنبور را درمان می‌کند
آیا در کودکی توسط زنبور گزیده‌شده‌اید؟ نگران‌نباشید، زیرا می‌توانید از سیاه دانه برای درمان این مشکل استفاده‌کنید. نیش زنبور باعث جوش‌های پوستی، درد، تورم و درصورت درمان نامناسب باعث التهاب می‌شود، به‌هرحال، می‌توانید خانه و بدون عوارض جانبی، از سیاه دانه برای درمان نیش زنبور استفاده‌کنید. راهش این است که آب را بجوشانید و دانه‌ها را به آن اضافه‌کنید. سپس بگذارید چند دقیقه بجوشد، آن را سرد کرده و بر نیش‌ها بگذارید. این کار را هرروز انجام‌دهید، با این کار درد و تورم ناشی از نیش زنبور را به‌طور موثری کاهش ‌خواهیدداد.
 
۸. از سرطان جلوگیری‌می‌کند.
به سرطان، نئوپلاسم بدخیم یا تومور بدخیم نیز گفته‌می‌شود که برای سلامت بدن‌‌تان خطرناک است. انواع زیادی سرطان وجوددارد که مربوط به ریه‌ها، مغز، سینه، استخوان و غیره هستند. درکنار استفاده زیاد از الکل، تنباکو، و آلودگی، شما می‌توانید از غذاهایی که هرروز می‌خورید نیز سرطان بگیرید. چگونه از خطر سرطان و تومور جلوگیری‌کنید؟ شما می‌توانید از فواید غذاهایی که می‌خورید استفاده‌کنید و غذاها را هوشمندانه انتخاب‌کنید. یعنی غذاهای تازه برای جلوگیری از سرطان بسیار ضروری هستند. برای کاهش احتمال سرطان‌ها، می‌توانید سیاه دانه یا روغن آن را با عسل و سیر ترکیب‌کنید. سپس برای افزایش سلامتی خود و جلوگیری پیشرفت تومور، سه‌بار در روز از آن استفاده‌کنید.
 
۹. برای پوست مفید است
آیا می‌خواهید پوست صورت و بدن‌تان درخشان باشد؟ راه‌های زیادی وجوددارد که می‌توانید هرروز برای مراقبت از پوست‌تان استفاده‌کنید، مانند استفاده از محصولات آرایشی یا استفاده از مواد طبیعی موجود در خانه. همچنین، می‌توانید ورزش‌کنید، غذاهای سالم بخورید و هرروز مقدار کافی آب بنوشید تا پوست‌تان را درخشان‌ترکنید. با استفاده از روغن سیاه دانه، پوست‌تان خیلی زیباتر خواهدشد و می‌توانید عسل را با روغن سیاه دانه ترکیب‌کنید تا خمیری عالی ساخته شود. سپس، آن رابر پوست تان بگذارید، ماساژدهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید.
 
۱۰. برای گرفتگی سینه مفید است
گرفتگی سینه ناخوشایند است و می‌تواند باعث بعضی شرایط بد مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. بهتر است که قبل از درمان، از بروز آن جلوگیری‌کنید. برای کاهش خطر گرفتگی سینه می‌توانید هرروز غرغره‌کنید، روزانه بخوربگیرید، تمرین یوگا انجام‌دهید، سرتان را بالا بکشید و از کیسه آب گرم استفاده‌کنید. برای جلوگیری از گرفتگی سینه، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را دوبار در روز مصرف‌کنید. می‌توانید برای بهترشدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه‌کنید.
 
۱۱. سرفه را درمان‌می‌کند
سرفه عملی است که مجاری هوا را از محرک‌ها و مخاط مانند دود و غبار تمیزمی‌کند. ممکن است سرفه خشک داشته‌باشید و این می‌تواند توسط سینوزیت، سیاه‌سرفه، التهاب حنجره، آنفولانزا و سرماخوردگی ایجادشود. ذات‌الریه، تب یونجه، التهاب مخاط بینی آلرژیک و آسم می‌توانند باعث سرفه شما شوند. با استفاده از سیاه دانه، می‌توانید به طور طبیعی و موثر، بدون استفاده از دارو سرفه را درمان‌کنید. فقط مقداری روغن سیاه دانه را با عسل ارگانیک ترکیب‌کنید و تا زمان ازبین‌رفتن مشکل، روزی دوبار آن را مصرف‌کنید. درمان سرفه یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاه دانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلا به سرفه از آن استفاده‌کنند.
 
۱۲. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
دیابت یا مرض قند گروهی از بیماری متابولیسم است که در آن، انسولین به میزان کافی تولیدنمی‌شود. بدن شما به‌طور مناسب به انسولین پاسخ‌نمی‌دهد و بیماران با قندخون بالا دچار تکرر ادارار می‌شوند. این وضعیت طولانی‌مدت است و باعث سطح قندخون بالا می‌شود. دیابت به دونوع تقسیم‌می‌شود و دیابت نوع ۲خطرناک‌تر از نوع ۱ است. برای کاهش یا درمان دیابت، می‌توانید هرروز از روغن سیاه دانه با مقداری عسل خالص استفاده‌کنید. علاوه‌بر آن، باید غذاهای سالم بخورید و از خوردن قند خودداری‌کنید.
 
۱۳. اسهال را درمان‌می‌کند
اسهال وضعیتی است که حرکات روده را افزایش داده و مدفوع را شل می‌کند. این بیماری می‌تواند به‌دلیل افزایش جذب مایعات ایجاد و باعث دردهای شکمی، التهاب، تب، حساسیت شکم و خون در مدفوع شود. باکتری ای‌کولای عامل اسهال است و شما در زمان اسهال، استفراغ و حاالت تهوع نیز دارید. ای‌کولای در غذاها زندگی‌می‌کند و شما باید هرروز غذای تازه مصرف‌کنید. برای درمان این اختلال، می‌توانید یک فنجان ماست را با یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه ترکیب‌کرده و مقداری عسل به آن اضافه‌کنید. این ترکیب را روزی دوبار مصرف‌کنید.
 
14. بینایی شما را افزایش‌می‌دهد
اگر نمی‌خواهید مشکل بینایی داشته‌باشید، باید سیاه دانه را به وعده‌های غذایی روزانه‌تان اضافه‌کنید. به‌ویژه، افرادی که در ادارات کارمی‌کنند و برای طولانی‌مدت از کامپیوتر استفاده‌می‌کنند و همچنین افراد مسن باید از سیاه دانه استفاده‌کنند. برای بهبود بینایی خود، باید چه غذاهایی بخورید؟ باید کلم‌پیچ، ذرت، اسفناج، بروکلی، تخم‌مرغ، پرتقال، ماهی، غلات کامل، مغزها، میوه‌های رنگ‌دار، حبوبات، گوشت گاو، دانه آفتابگردان و سیاه دانه بخورید. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب‌هویج ترکیب‌کرده و هرروز بخورید. واضح‌ است که علاوه بر غذاهای سالم، باید از فواید سیاه دانه برای افزایش سلامتی که بینایی را دربرمی‌گیرد نیز استفاده‌کنید.
 
15. برای سنگ صفرا مفید است
سنگ‌های صفرا کوچک هستند و از کلسترول در کیسه صفرا ساخته‌می‌شوند. در بیشتر موارد، سنگ صفرا علائمی ندارد اما معمولا باعث التهاب، درد، تب، زردی و غیره می‌شود. افراد چاق، زن‌ها و افراد بالای ۴۰ سال، خطر ابتلای بیشتری به سنگ صفرا دارند. برای درمان سنگ صفرا، می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب گرم و مقداری عسل خالص مخلوط‌کرده و دوبار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید چند قاشق چایخوری سیاه دانه، مقداری عسل و مقداری روغن زیتون را ترکیب‌کنید و شب قبل از خواب بنوشید.
 
16. برای هموروئید مفید است
هوموروئید که بواسیر هم گفته‌می‌شود، رگ‌های ملتهبی در مقعد و قسمت پایین مقعد هستند. هموروئید می‌تواند باعث ناراحتی در زمان حرکات روده و فشار در آن ناحیه شوند. هموروئید می‌تواند در مقعد یا زیر پوست مقعد ایجادشود. این یک درد شایع است و می‌تواند باعث خونریزی، ناراحتی و خارش شود. خوشبختانه، گزینه‌های طبیعی متعددی وجوددارد که می‌توانید برای درمان هموروئید انتخاب‌کنید. با تغییر سبک زندگی خود و با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توانید درد ناشی از هموروئید را کاهش‌داده و سیاه دانه انتخاب مناسبی برای شماست. می‌توانید روغن سیاه دانه، سیاه دانه و عسل را ترکیب‌کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید این خمیر را برای خلاص‌شدن طبیعی از این مشکل به همان ناحیه بزنید.
 
17. میگرن و سردرد را کاهش‌دهد
دچار میگرن و سردرد بودن بسیار دردناک است. علائم میگرن استفراغ، حالت تهوع و حساسیت به نور هستند. درضمن، سردرد باعث درد در سر شما شده و باعث فشار و درد در ذهن‌تان شود. بعضی نواحی که ممکن است دچار درد شوند شقیقه‌ها، پیشانی و پشت گردن‌تان است. ممکن است در زمان میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای سینوسی و بی‌حسی داشته‌باشیدو تغییری در توانایی چشایی، بویایی و لامسه‌تان به‌وجودبیاید. کاهش علائم میگرن و سردرد یکی از فواید اصلی سیاه دانه است. می‌توانید روغن سیاه دانه را با مقدار مساوی عسل ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، ترکیب را بر شقیقه‌ها و سوراخ‌های بینی بگذارید.
 
18.دندان درد را کاهش‌می‌دهد
دندان‌درد یک مشکل شایع است که در اطراف فک‌ها و دندان‌ها اتفاق‌می‌افتد. دندان‌درد معمولا به‌دلیل پوسیدگی دندان به‌وجود می‌آید و در موارد زیادی باعث درد می‌شود. مشکل شما می‌تواند شدید شود و خوردن، نوشیدن و خوابیدن در این شرایط سخت است. دقت‌کنید که دندان‌های‌تان را هرروز مسواک‌بزنید، دندان‌ها را تمیز نگه‌دارید تا با این کار از پوسیدگی که عامل درد است، جلوگیری‌کنید. با جوشاندن مقداری سیاه دانه با مقداری سرکه سیب و دوبار شست‌وشوی دهان در روز، درد به‌طور طبیعی تسکین‌میابد.

ادامه دارد...
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط