علائم سرطان ریه که باید به آنان توجه کرد (بخش اول)

یکی از علائم سرطان ریه که نشان دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود، احساس خستگی مزمن است. خستگی مزمن وضعیتی است که در آن، فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد، احساس خستگی شدید می‌کند. در واقع، خستگی ناگهانی و سریع می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بدنی خطرناکی باشد، از جمله سرطان ریه. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم سرطان ریه که باید به آنان توجه کرد (بخش اول)
اگر در انجام کاری که در گذشته به راحتی انجام می‌دادید دچار تنگی نفس شدید، ممکن است از علائم سرطان ریه باشد.
 

مقدمه

به علائم سرطان ریه که در شروع این بیماری ظاهر می شوند باید توجه ویژه ای داشت چرا که سرطان ریه هم در مردان و هم در زنان سراسر دنیا در میان شایع‌ترین انواع سرطان قرار دارد. بنابر گفته‌ی موسسه‌ی ملی سرطان ایالات متحده، تقریبا از هر ۱۴ مرد و زن در ایالات متحده یک نفر در برحه‌ای از زندگی‌اش مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می‌شود. در ایالات متحده سرطان ریه از سرطان سینه، به عنوان رایج‌ترین علت مرگ‌های مرتبط با سرطان، سبقت گرفته است. اما آگاهی از عوامل خطرزا و توجه به علائم سرطان ریه و نشانه‌های هشدار دهنده آن می‌تواند زندگی را نجات دهد.

علائم سرطان ریه همواره حاضر نیستند یا تشخیص‌شان کار ساده‌ای نیست. در بسیاری از موارد ممکن است سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ علائم قابل توجهی نشان ندهد. اما اگر مشکوک هستید که برخی از عوامل خطر در موردتان صدق کند، غربالگری اولیه ممکن است به افرادی که خطر ابتلایشان به این بیماری زیاد است کمک کند.
 

مهمترین علائم سرطان ریه که باید بدانید


۱. سرفه‌ی دائمی یا تغییراتی در سرفه
اگر سرما خورده‌اید، سرفه‌تان باید بعد یک یا دو هفته ناپدید شود، اما اگر برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید زیرا سرفه دائمی یکی از علائم سرطان ریه است. اگر سیگاری هستید یا از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید، دقت کنید که آیا در سرفه‌ی مزمن‌تان تغییری به وجود آمده است، برای مثال: سرفه به دفعات بیش‌تر، سرفه‌ی عمیق‌تر همراه با صدایی عمیق‌تر یا گرفته، بالا آمدن خون یا مخاط بیش‌تر از معمول همراه با سرفه.
 
۲. نفس تنگی
اگر در انجام کاری که در گذشته به راحتی انجام می‌دادید دچار تنگی نفس شدید، ممکن است از علائم سرطان ریه باشد. این علامت در صورتی که توده‌ی ریوی یکی از مسیرهای هوا را تنگ یا مسدود کند، یا در صورتی که مایع ناشی از آن در سینه جمع شود، ممکن است رخ دهد.
 
۳. درد سینه و استخوان
یکی دیگر از علائم سرطان ریه ممکن است درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت باشد. سرطان ریه‌ای که به استخوان‌ها رسیده باشد ممکن است سبب ایجاد درد در نقاطی از استخوان تحت تاثیر شود. اگر به مغز رسیده باشد ممکن است باعث ایجاد تعدادی علائم عصبی و سردرد شود. بنابراین به صدای بدن‌تان گوش دهید و اگر درد باقی ماند و از بین نرفت، به پزشک تان مراجعه کنید.
 
۴. خس خس کردن
در حالی‌که یک صدای سوت مانند هنگام نفس کشیدن ممکن است به خاطر آسم یا حساسیت باشد، ممکن است به سرطان ریه هم مرتبط باشد. اگر این خس خس دوام بیاورد، به پزشک‌تان مراجعه کنید تا علتش را بیابد.
 
۵. تغییرات صدا
صدایتان زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود یا متوجه تغییرات قابل توجه دیگری در صدایتان می‌شوید. در حالی که زمختی ممکن است به خاطر یک سرماخوردگی ساده باشد، در صورت باقی ماندن به پزشک‌تان مراجعه کنید.
 
۶. عفونت‌های ریوی دائم
عفونت‌هایی نظیر برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.
 
۷. کم‌ کردن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف
این‌ها علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در سایر انواع سرطان یا بیماری‌های دیگر ببینید، اما اگر این تغییرات بدون توجیه و پایدار باشند، بهتر است برای یافتن علت به پزشک‌تان مراجعه کنید.
 
۸. خستگی مزمن
یکی دیگر از علائم سرطان ریه که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود، احساس خستگی مزمن است. خستگی مزمن وضعیتی است که در آن، فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد، احساس خستگی شدید می‌کند. در واقع، خستگی ناگهانی و سریع می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بدنی خطرناکی باشد، از جمله سرطان ریه. بروز خستگی مفرط ناشی از سرطان ریه می‌تواند به این دلیل باشد که بدن فرد مبتلا دائما تحت حملات سلول‌های سرطانی قرار دارد، و مجبور است جهت پیشگیری از این حملات دائما بیش از اندازه‌ تلاش کند. این تلاش‌ها می‌توانند انرژی بدن را هدر دهند؛ بنابراین، این وضعیت به بروز خستگی مزمن منجر خواهد شد.

چنان‌چه بدون هیچ گونه دلیل آشکاری به طور ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، باید در اسرع وقت دنبال مراقبت‌های پزشک لازم بروید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان ریه باشد. خو گرفتن به عادات سالم روزانه و اختصاص زمان کافی به خواب و استراحت می‌توانند علائم خستگی بیش از حد را کاهش دهند.
 
۹. بروز تب بدون دلیل مشخص
از جمله دیگر علائم ابتلا به سرطان ریه می‌توان به بروز تب بدون دلیل مشخص اشاره کرد. تب هنگامی رخ می‌دهد که بدن در واکنش به تهاجم آلودگی‌ها دمای خود را بالا می‌برد. لازم به ذکر است، تب نشانه‌ای از بروز اتفاقی غیر عادی در بدن است. بنابراین، اگر دچار تب شده‌اید، و این وضعیت بعد از گذشت چند روز هم‌چنان ادامه دارد، هرگز نباید این علامت را نادیده بگیرید.

چنان‌چه بدون هیچ دلیل مشخصی، به تب دچار شده‌اید و بعد از گذشت چندین روز، بهبودی حاصل نکرده‌اید، این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات جدی‌تری باشد، از جمله سرطان ریه. روش‌های درمانی مرتبط با تب به علت‌های ایجاد کننده‌ی این وضعیت بستگی دارند.
 
۱۰. سر درد تنشی
یکی دیگر از شایع‌ترین علائم سرطان ریه، ابتلا به سر درد تنشی است. سر درد تنشی وضعیتی است که می‌تواند بروز درد خفیف یا ملایمی در اطراف سر، گردن، و هم‌چنین پشت چشم‌ها شود. در واقع، به گفته‌ی برخی بیماران، سر درد تنشی شبیه احساسی است که در اثر بستن بند محکمی دور سر ایجاد می‌شود. سر درد تنشی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در اثر تهاجم سلول‌های سرطانی و تحت تاثیر قرار گرفتن مغز ایجاد شود. هم‌چنین، وجود تومور در ریه نیز می‌تواند بزرگ ‌سیاهرگ بالایی را تحت فشار قرار دهد و از این طریق، باعث تحریک سر درد شود.

برخی درمان‌های رایج برای سر درد از قرار زیر هستند :
الف. استفاده از برخی داروهای بدون نسخه، نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن
ب. استفاده از طب سوزنی
پ. استفاده از مکمل‌های تجویزی پزشک
ت. در صورتی ابتلای بیمار به سرطان ریه، پزشک عمل جراحی یا شیمی‌درمانی را نیز انجام خواهد داد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی و امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.