محتوای گفتگو دختر و پسر، قبل از ازدواج

برای شناخت دختر و پس از یکدیگر، باید قبل از ازدواج در جلساتی با هم صحبت کنند. چون با صحبت کردن می‌توانند از شخصیت پنهان هم پی ببرند. در این جلسات سعی کنید نکات مهم و ضروری را مطرح بسازید تا به تفاهم کامل برسید.
يکشنبه، 12 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
محتوای گفتگو دختر و پسر، قبل از ازدواج
اگر شما به دروغ بخواهید خودتان را خوب جلوه دهید، گذر زمان شخصیت شما را برملاء خواهد کرد و زندگی را فرو می‌ریزد.
 

مقدمه 

شخصیت انسان ها گوناگون است و برای شناخت آن نیاز است توانایی کافی داشته باشد. یکی از بهترین روشی که می‌توانید از شخصیت طرف مقابل آگاه شوید، صحبت کردن است. هر آدمی از طریق کلامش، خودش را بهتر و بیشتر نشان می‌دهد که دارای چه شخصیتی است (اجتماعی است یا منزوی، صادق یا کاذب) پس شما سعی کنید که خوب صحبت کنید و خوب هم بشنوید. 
 

آموزش خوب صحبت کردن

گاهی اوقات با یک لحن خشن رابطه دوستانه قطع می‌شود، هر چند این فرد منظوری نداشته باشد اما طرف مقابل از لحن کلام شما به آنجا رسیده است که به شخصیتش توهین شده است و از شما تصور یک فرد خشن و بد اخلاق در ذهن خودش دارد. شما برای اینکه یک شخصیت خوب در ذهن دیگران نقش ببندید باید خوب صحبت کردن را یاد بگیرید. 
 

چرا باید دختر و پسر با یکدیگر صحبت کنند؟ 

گفتگو روشی است که اطلاعات مورد نیاز را از طریق مکالمه مستقیم بین دو طرف ازدواج فراهم می‌سازد و می‌توانید بفهمید که با چه شخصیتی می‌خواهید یک عمر زندگی کنید. پس برای شناخت از یکدیگر و پی بردن از نقاط قوت و ضعف هم لازم است قبل از ازدواج با هم صحبتی داشته باشید. شبیه بودن خلقیات و خصوصیات زن و شوهر رکن اساسی خوشبختی و سلامت زندگی آنهاست. پس دختر و پسر با مذاکره و گفتگوی حضوری می‏ توانند با خصوصیات اخلاقی و روحیات یکدیگر قبل از انتخاب آشنا شوند و می‌توانند تصمیم بهتری برای زندگی خود بگیرند.

سه نکته را لازم می‌دانم در اینجا بیام کنم. اولا؛ زمان صحبت. دوما؛ آماده سازی. سوما؛ محتوای گفتگو. 
 

زمان صحبت چقدر باشد؟ 

با توجه به حضور خانواده ها در جلسه ای خواستگاری و انتظار آنها برای پایان یافتن گفتگوی دختر و پسر، برای جلوگیری از خستگی آنها، جلسه رسمی اول، نباید مدت زیادی طول بکشد؛ باید در طولانی ترین حالات در مدت 1 الی 2 ساعت تمام شود. البته این فقط برای جلسه ای اول است. [1] 

نکته :بعد از آنکه خانواده ها یکدیگر را شناختند و تحقیق کافی را انجام داده اند و قرار شده است دختر و پسر همدیگر را بشناسند، لازم است با هم صحبت کنند و باید طبق مقتضای جلسه، زمان را طولانی نکنند و باعث خستگی افراد حاضر در جلسه نشوند. 

توجه: اینکه چند جلسه صحبت کنید بستگی به شما دارد. بعضی ها یک جلسه، برخی دو جلسه و عده ای هم بیشتر صحبت می‌کنند. 
 

آماده سازی 

این مهارت اهمیت زیادی برای برخوردهای اجتماعی اولیه دارد؛ زیرا (شروع خوب نصف کار است) در ابتدای جلسه، ضمن سلام و احوال پرسی باید انتظار خود را از گفتگو بیان کرد. خاطر نشان کنیم که سوالاتی که در جلسه مطرح می‌شود، صرفا به منظور آشنایی هر چه بیشتر و سازگاری بیشتر زندگی مشترک احتمالی است. [2] 
 

محتوای گفتگو 

بهتر است محتوای گفت‌وگوی دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند بر این پایه ها استوار شود. 
 
1. به دور از کلی گویی و ابهام باشد
باید در زمان صحبت کردن به گونه ای صحبت کنید که طرف مقابل، منظور و مفهوم کلام را از صحبت های شما بفهمد و کاملا متوجه شود که قصد شما از بیان این کلمات چیست. خوب صحبت کنید تا طرف مقابل متوجه شود،اگر خوب صحبت نکنید باعث گیج شدن او می شوید و جواب های غیر منطقی می‌شنوید. 
 
2. درباره ای اهداف آینده ای خودتان صحبت کنید
هر فردی برای خودش یک دنیای را متصور است و می‌خواهد به او برسد. طرفی که قرار است وارد زندگی شما شود باید در ابتدای راه از این ایده ها و نقشه ها آگاه شود تا با خودش سنجش کند که آیا توانایی دارد همراه شما باشد یا نه.  پس در زمان گفت و گو، وقت خودتان را روی موارد بی اهمیتی مانند؛ رنگ لباس و طعم غذا و… تلف نکنید. 

نکته؛ اهداف مهم و ضروری خودتان را حتما بیان کنید تا طرف مقابل با خیال آسوده تر بتواند تصمیم بگیرد. 
 
3. صادق باشید در بیان (اخلاقیات و خصوصیات) خودتان
اگر آقا دارای روحیاتی است که توان تحمل آن برای هر کسی مقدور نیست و خانم هم همین طور، لازم است تا یکدیگر را از خصوصیات هم آگاه کنند تا در انتخاب هم، دقت بیشتری داشته باشند. اگر شما به دروغ بخواهید خودتان را خوب جلوه دهید، گذر زمان شخصیت شما را برملاء خواهد کرد و زندگی را فرو می‌ریزد. پس بهتر است در ابتدا راست بگویید و در بیان خصوصیات خود صادق باشد، هر چند در آن جلسه بر ضرر شما تمام شود. (نشانه) ایمان، این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى.[3]
 
4. مریضی ها و عیب های خودتان را بیان کنید
یکی از دوستان ما ازدواج کرده بود و بعد از دو روز، اختلافات در بین آنها شروع شد و طولی نکشید که طلاق گرفتن، پرسیدم چرا؟ گفت: همسرم از لحاظ جسمی نقص داشت. برای داشتن یک زندگی خوب، لازم است از ابتدا صادق باشید و به خواستگار بگویید که این عیب های من است، اگر دوست دارید قبول کنید و نداشتید هم قبول نکنید. بسیاری از موارد است که می‌توانید در زمان خواستگاری بیان کنید. مانند:تعداد فرزندان، تربیت آنها، برخورد با دوستان هم، برخورد با خانواده ای یکدیگر و درس خواندن یا نخواندن….. 

نکته آخر این نوشتار را می‌خواهم برای آن عزیزانی که دوست دارند ازدواج کنند و ترس از ازدواج دارند،از حدیث ارزشمند امام صادق (علیه‌السلام) بیان کنم. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: آن کس که قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارد لازم است در پناه خدا قرار گیرد، دو رکعت نماز بخواند و این چنین دعا کند:خداوندا! من تصمیم به ازدواج گرفته ام. همسری نصیبم گردان که از نظر جسم و اخلاق نیکوترین باشد، دامنی پاک و بی آلایش داشته و حیثیت وجودی خود، مال و دارایی مرا نگهدار باشد. از نظر رزق و روزی با برکت باشد. خداوندا! از او برای من فرزندانی پاک سرشت مقدر فرما، فرزندانی که برای من در طول زندگی و پس از مرگ خلفی شایسته باشد.[4] 

پی نوشت :
[1] داودی نژاد، مسلم، سین جین های خواستگاری، قم: موسسه پیوند با امام، چاپ چهارم، سال 1389،صفحه 176
[2] هادیحسین خانی نائینی، فرایند همسر گزینی، قم: لاهوتیان، چاپ سوم سال 1393، صفحه 82
[3] نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 556 ، حکمت 458
[4] علی قائمی، تشکیل خانواده در اسلام، قم : امیری، سال چاپ 1378، چاپ دهم، صفحه 77.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.