روش هایی برای تقویت روابط پدر و پسر

یکی از عوامل مؤثر بر تربیت پسر، برقراری ارتباط صمیمانه با پدر است. خیلی اوقات و به دلایل متعدد این رابطه شکل نگرفته و بنابراین بسیاری از مزایای برقراری این ارتباط از دست می رود. در این مقاله تلاش نموده ایم شما را با برخی روش ها تقویت روابط پدر و پسر آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای تقویت روابط پدر و پسر
پسرها شیوه مردانگی را با نگاه کردن به پدران خود می آموزند.
 

مقدمه

روابط پدر و پسر می تواند اندکی پیچیده باشد. پدرها و پسرها با علائق کاملاً متفاوت ممکن است برقراری ارتباط با یکدیگر را اندکی دشوار یابند. گاهی اوقات باباها و پسرها، خود را رقیب یکدیگر می یابند. گرایشات مردانه در پدر و پسر موجب می شود در بسیاری از مواقع هر دو آن ها در برقراری چنین رابطه ای گیج شده و دچار مشکل گردند.
 
در هر حال تقویت ارتباط پدر و پسری مانند هر رابطه دیگر نیاز به مهارت هایی دارد که با آموختن آن ها می توانید این ارتباط را تا حد زیادی تقویت و اصلاح کنید. در این مقاله تلاش می کنیم به برخی روش هایی کاربردی برای دستیابی به این هدف مهم اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
 

1. این نکته را در خاطر داشته باشید که پسرها تحت تأثیر پدران خود هستند

چه بدانیم و چه ندانیم، واقعیت این است که پسرها شیوه مردانگی را با نگاه کردن به پدران خود می آموزند. در بسیاری از مواقع به نقش پدر در شکل گیری شخصیت پسر توجه نمی شود اما در هر صورت این مطلب واقعیتی است انکار ناپذیر. وقتی پسر نحوه تعامل پدر با مادرش را می بیند، در واقع شیوه احترام گذاشتن (و یا حتی بی احترامی) را می آموزد. از سویی شیوه تعامل زن و مرد را نیز از پدر می آموزد و حتی نحوه مواجه شدن با تعارضات در زندگی را نیز از پدر خود یاد می گیرد. وقتی پسر به تعاملات پدرش با مردان دیگر نگاه می کند، شیوه ارتباط با دیگر مردان را از او می آموزد. درک این موضوع که پدر بر پسر تأثیری جدی دارد، باعث می شود پدر روابط با پسرش را جدی تر گرفته و برای تقویت آن بیش از پیش تلاش نماید.
 

2. علائق مشترک را توسعه دهید

این درسی است که من از پدر خودم آموخته ام. وقتی من در سن رشد بودم، پدرم در یکی از ادارات دولتی شاغل بود و سرش به شدت شلوغ بود. پدرم واقعاً مرد بود. او با اینکه خیلی سرش شلوغ بود همیشه با دوستانش به ورزش و تفریح می رفت. من برعکس پدرم عشق کتاب بودم و از ورزش کردن متنفر بودم. او خیلی تلاش کرد که من نیز به ورزش علاقمند شوم و مرا با خودش به زمین ورزش می برد، اما من همانجا زیر یک درخت می نشستم و کتاب می خواندم.
 
اما با این حال کاری که هر دوی ما دوست داشتیم، چادر زدن در طبیعت بود. گاهی اوقات به طبیعت می رفتیم و از این کار لذت می بردیم. وقتی در کنار یکدیگر بودیم و هر دو لذت می بردیم، کم کم روابطمان عمیق تر شد.
 

3. از بازی هایی که اندکی خشونت دارند، نترسید

پسرانم، خصوصاً وقتی هنوز کوچک بودند، از هر کاری که فعالیت زیادی در آن بود، استقبال می کردند. مثلاً کمی کشتی در خانه و یا روی چمن های بیرون از خانه می توانست برایشان لذت بخش باشد. به نظر می رسد این بازی ها که اندکی خشونت نیز در خود دارند، می تواند وسیله ای باشد برای تقویت ارتباط پدر و پسر. هر چند که باید از انجام حرکات آسیب زا خودداری کرد، اما اندکی ریسک کردن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. وقتی بچه ها بزرگتر شوند، این تجربه ها می تواند جرأت ورود به ورزش هایی مانند سخره نوردی، اسکیت و هاکی روی یخ را به آن ها بدهد.
 

4. یک پروژه بزرگ را با هم پیش ببرید

برای یک پسر انجام کاری که در واقع بزرگ تر از سن و سال خودش است، بسیار شگفت انگیز خواهد بود. انجام پروژه های بزرگ به صورت پدر و پسری می تواند به تقویت رابطه این دو بسیار کمک کند. مثلاً کارهای تعمیراتی از جمله تعمیر موتور و یا ماشین و یا حتی باز و بسته کردن قطعات یک موتور قدیمی می تواند برای پسر به شدت لذت بخش باشد. از جمله کارهایی که می تواند برای کودک تجربه ای لذت بخش باشد و رابطه پدر و پسری را تقویت کند، رسیدگی به باغچه و گلدان هاست.
 

5. به پسر خود گوش دهید

مردان معمولاً برای برقراری ارتباط مؤثر تقلا می کنند. من متوجه شدم که همیشه بیش از یک تا دو دقیقه به حرف طرف مقابلم گوش نمی دهم و فوراً بر اساس همین یک یا دو دقیقه تصمیم می گیرم. اگر ما بتوانیم از همان سنین کودکی مهارت گوش دادن بدون قضاوت را بیاموزیم، در آینده می توانیم روابطی پایدار را با دیگران شکل دهیم. پس وقتی با پسر خود هستید سعی کنید وقتی حرف می زند شما نیز به خوبی و با دقت به صحبت های او گوش دهید. می توانید به همراه پسرتان به ماهیگیری، تماشای یک مسابقه ورزشی و ... بروید و در آن جا و طول مسیر از او بخواهید تا صحبت کرده و با دقت به حرف هایش گوش دهید. حدود 25 درصد زمان را خودتان صحبت کنید و 75 درصد باقیمانده را به گوش دادن فعال اختصاص دهید.
 

6. بر نکات مثبت تمرکز کنید

این روزها بچه های ما با پیام های منفی بی شماری بمباران می شوند. تنها نمایش تبلیغات تلویزیونی کافی است که پسران ما حس بدی نسبت به خود پیدا کنند. معمولاً پیام های بازرگانی تلاش می کنند تا با کاهش اعتماد به نفس نیازهایی کاذب را در درون ما ایجاد کنند و سپس با استفاده از این خلأ محصولشان را به مشتریان خود قالب کنند. از سویی در فیلم ها و سریال هایی که از تلویزیون پخش می شود، پسران با جذابیت های ظاهری عجیب و غریب ظاهر می شوند که باز هم حس بدی را به پسرمان خواهد داد. باید سعی کنید موفقیت های پسرتان، هر چند هم که کوچک باشد را مورد توجه قرار گرفته و با جشن گرفتن و یا خرید هدیه، داشته هایشان را در مقابل چشمانشان بزرگ کنید. با تقویت درونی پسر خود می توانید رابطه ای قوی و مبتنی بر اعتماد را با آن ها برقرار سازید و از بار بمباران های منفی پیرامونشان بکاهید.
  

7. برای هر کدام از پسرها جداگانه وقت بگذارید

ما نیاز داریم با هر کدام از بچه هایمان رابطه ای منحصر به فرد داشته باشیم. بنابراین اگر چند پسر دارید، باید برای هر کدامشان به صورت اختصاصی وقت بگذارید. مثلاً ممکن است یکی از پسرها عاشق بسکتبال باشد و دیگری فوتبال. پس با یکی بسکتبال بازی کنید و با آن یکی فوتبال و یا گاهی اوقات در کنار هم به تماشای مسابقات فوتبال و یا بسکتبال بپردازید تا هیچ کدام از آن ها احساس کمبود نکرده و ارتباطتان با هر دوی آن ها عمیق و عمیق تر شود.
 
منبع: سایت وری ول فمیلی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.