درمان عفونت پستان در زنان (بخش اول)

عفونت پستان یا ماستیت نوعی عفونت در بافت سینه زنان شیرده است. زنانی که در سه ماهه اولیه بعد از بارداری هستند، بیشتر در معرض عفونت پستان قرار می‌گیرند. این مشکل در دوران شیردهی به وجود می‌آید. بافت سینه فرد مبتلا به عفونت پستان، ملتهب و دردناک می‌شود. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان عفونت پستان در زنان (بخش اول)
سیر خواص آنتی بیوتیک دارد بنابراین یکی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز برای عفونت پستان زنان شیرده است.
 

علائم عفونت پستان

عفونت پستان فقط پستان را در بر می‌گیرد. علائم شایع آن تورم، درد سینه، التهاب، حساس شدن، قرمزی و گرما در زمان لمس سینه است. برخی از افراد مبتلا به این عفونت، دچار تب و لرز نیز می‌شوند. همچنین باعث ظاهر شدن توده‌ای در سینه نیز می‌شود. بسیاری از زنان دچار عفونت پستان گزارش کرده‌اند که ترشحاتی از نوک سینه خارج می‌شود که یا سفید بوده و یا با رگه‌هایی از خون است. مادر مبتلا به عفونت پستان معمولا احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند از نوزاد خود مراقبت کند.
 

دلایل عفونت پستان

انسداد مجاری شیر در مادران که نوعی عفونت پستان است به دلیل تجمع شیر در سینه به وجود می‌آید.
انسداد شیر دلایل زیادی دارد از جمله:
– نحوه چسبیدن نوزاد به سینه و زمانی که شیردهی مناسب نیست
– نوزاد مشکلاتی در مکیدن دارد
– شیر ندادن یا شیردهی نامنظم

عفونت پستان زمانی به وجود می‌آید که شیر جمع شده در سینه مادر با باکتری عفونی شود. عفونت پستان نه تنها زنان شیرده بلکه زنان غیر شیرده را نیز مبتلا می‌کند. زنانی که شیر نمی‌دهند به دلایلی همچون آسیب ناشی از درد نوک سینه، ترک نوک سینه یا سوراخ کردن نوک سینه به عفونت پستان دچار می‌شوند.
 

نحوه درمان عفونت پستان در زنان

عفونت پستان به راحتی و با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی و به کار بردن برخی درمان‌های خانگی درمان می‌شود.
– به اندازه کافی آب بنوشید و استراحت کنید.
– برای کاهش تب یا درد، مسکن‌های آزاد مانند ایبوپروفن پاراستامول مصرف کنید
– تا بهبودی کامل از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز کنید

زمانی که به عفونت پستان دچار هستید باید شیردهی را ادامه دهید. این مسئله به نوزاد آسیب نمی‌رساند. در واقع شیردهی فواید بسیاری برای شما دارد. اگر شیر دادن باعث درد زیاد شود می‌توانید با دست یا پمپ شیر خود را بیرون بکشید تا از بسته شدن مجاری شیردهی جلوگیری کنید. درمان‌های خانگی زیادی برای عفونت پستان وجود دارد که می‌توانند به رفع درد و ناراحتی کمک کنند. به هر حال، اگر مشکل تا چند هفته باقی ماند و درد زیادی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.
 

درمان‌های خانگی برای عفونت پستان در زنان

۱. کمپرس سرد و گرم
کمپرس سرد و گرم در درمان عفونت پستان موثر هستند. کمپرس سرد می‌تواند درد را کاش دهد و تورم را از بین ببرد. کمپرس گرم می‌تواند گردش خون را افزایش دهد، انسداد مجاری را درمان کند و جریان شیر را تحریک کند. بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که کمپرس سرد و گرم به درمان‌های خانگی برای عفونت پستان تبدیل شوند.
 
روش:
– یک حوله نازک را دور یک بطری گرم بگذارید تا کمپرس گرم به دست آید
– مقداری مکعب یخ را در یک حوله نازک بگذارید و ببندید تا کمپرس سرد  بسازید
– کمپرس گرم را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید
– کمپرس سرد را ۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید
– برای کسب نتیجه دلخواه، این کار را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید. استفاده روزانه از این درمان را توصیه می‌کنیم.
 
۲. ماساژ
ماساژ یکی از درمان‌های خانگی برای عفونت پستان است. بنابراین، اگر به عفونت پستان دچارید، برای کاهش درد و ناراحتی باید سینه آسیب‌دیده را ماساژ دهید. ماساژ می‌تواند مجاری مسدود شده شیر را باز کرده و ورم را کاهش دهد. برای کسب نتیجه بهتر، سینه خود را با حرکات دورانی کوچک و به سمت نوک سینه ماساژ دهید. ناحیه عفونی به فشار بیشتری نیاز دارد.

برای درست کردن روغن ماساژ، باید روغن جوانه گندم و زردآلو را در مقادیر مساوی مخلوط کنید. همچنین می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با چند قطره روغن کافور ترکیب کنید. اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب برسید، باید این ماساژ را دو یا سه بار در روز انجام دهید.
 
۳. اکیناسیا ( سرخارگل)
اکیناسیا گیاهی شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت است. فلاونوئیدهای موجود در آن خواص ضد میکروبی، آنتی بیوتیک و ضد التهابی دارند. به همین دلیل اکیناسیا درمانی عالی برای عفونت پستان محسوب می‌شود.
 
روش:
– مقداری تنتور اکیناسیا را بر سینه آسیب‌دیده بگذارید
– این کار را ۴ یا ۵ بار در هفته تکرار کنید

زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهید باید سینه خود را کاملا تمیز کنید. همچنین می‌توانید ۳ یا ۴ قطره تنتور اکیناسیا را در یک لیوان آب بریزید. آن را سه بار در روز مصرف کنید. پس از یک هفته، نتایج را می‌بینید. اکیناسیا را نباید در طولانی مدت مصرف کرد.
 
۴. سیر
سیر خواص آنتی بیوتیک دارد بنابراین یکی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز برای عفونت پستان زنان شیرده است که می‌خواهیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. سیر توانایی مهار باکتری‌های عامل عفونت پستان را دارد. همچنین، در تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی موثر است.

برای درمان عفونت پستان باید ۲ حبه سیر خام را به صورت ناشتا مصرف کنید. می‌توانید در طول روز تعداد بیشتری بخورید. اگر مزه و بوی سیر را دوست ندارید می‌توانید آب سیر را به یک لیوان آب یا آب پرتقال اضافه کرده و بنوشید. برای کسب نتیجه مطلوب، باید حداقل یک هفته، روزانه یک لیوان از آن بنوشید. می‌توانید تحت نظارت پزشک، مکمل سیر نیز مصرف کنید.
 
۵. سرکه سیب
یکی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز برای عفونت پستان، سرکه سیب است. سرکه سیب خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد که به کاهش التهاب و عفونت کمک می‌کند. سرکه سیب اگر بر روی عفونت گذاشته شود، می‌تواند از انتشار عفونت جلوگیری کند. اگر به صورت خوراکی مصرف شود، می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد.
 
روش:
– ۲ واحد آب گرم را با ۱  واحد سرکه سیب ترکیب کنید
– یک گلوله پنبه را در این محلول بگذارید و بر ناحیه آسیب‌دیده بزنید
– بگذارید ۱۵ دقیقه بماند
– آن را با آب بشویید

برای کسب نتیجه مطلوب، این کار را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید مقداری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. نوشیدن این محلول را به مدت ۲ هفته و سه بار در روز توصیه می‌کنیم

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.