آثار طلاق رجعی (بخش دوم)

هر کدام یک از انواع طلاق، بر روی روابط مالی و ... زن و مرد تاثیراتی دارد. از همین روی لازم است این آثار به درستی شناخته شود. با ما همراه باشید تا با آثار طلاق رجعی بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار طلاق رجعی (بخش دوم)
طلاق رجعی بر روی روابط مالی و غیر مالی همسران، تاثیرات مهمی را به همراه دارد. 
 

رابطه مالی زن و شوهر سابق در زمان عده

رابطه مالی زن و شوهر در زمان عده همچنان باقی می ماند. قانون مدنی مطلقة رجعیه را در این دوره در حکم «زوجه» می داند. از این حکم سه نتیجه مهم در روابط مالی طرفین گرفته می شود:
 
  1. شوهر مکلف است نفقه زن را بپردازد، یعنی باید او را در خانه بپذیرد و وسایل گذرانش را فراهم سازد. ولی، چنان که اشاره شد، مرسوم این است که زن و شوهر از هم جدا شوند و مرد نفقه را به صورت پول بپردازد. با وجود این، تکلیف مربوط به انفاق در صورتی است که طلاق در حال نشوز واقع نشده باشد (ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی). پس، اگر شوهر در حالی که زن از او تمکین نمی کند طلاق را واقع سازد تکلیفی به پرداختن نفقه مدت عده ندارد.
  2.  به موجب ماده 943 ق.م: «اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آنها که قبل از انقضای عده بمیرد دیگری از او ارث می برد...» بنابراین، از حیث احکام ارث نیز، زنی که به طلاق رجعی رها شده در زمان عده در حکم زوجه است و، اگر زن یا مرد در این دوره بمیرد، قانونگذار طلاق را نادیده می گیرد و همسر سابق را وارث متوفی می داند. حکم توارث بین زوجین، بنا به ظاهر ماده 943 قانون مدنی، ناظر به موردی است که شوهر زن خود را طلاق دهد و زن خواستار طلاق نباشد. ولی، باید دانست که توارث از آثار طلاق رجعی است. در هر دو مورد سرانجام شوهر زن را طلاق می دهد و بین موردی که زن طلاق می گیرد یا شوهر مایل به طلاق دادن است تفاوتی وجود ندارد.
  3.  زن و شوهر نمی توانند در دعاوی بین خود از ایراد مرور زمان استفاده کنند. در ماده ۷۵۲ قانون آئین دادرسی مدنی پیشین آمده بود که: «زوجه و زوجه، مادامی که زوجیت باقی است، ... نمی توانند نسبت به یکدیگر از مرور زمان استفاده کنند». ولی، گفته شد که در عده طلاق رجعی زن در حکم زوجة شوهر است و این موقعیت تا جایی که با انحلال نکاح منافات نداشته باشد، برای دو طرف همان حقوق و تکالیف زن و شوهر را ایجاد می کند.
 

 طلاق زن غائب

گفته شد که حاکم می تواند زن غائب مفقودالاثر را پیش از صدور حکم موت فرضی طلاق دهد (ماده ۱۰۲۹ ق.م.) این طلاق، رجعی محسوب می شود، یعنی اگر شخص غائب، پس از وقوع طلاق و قبل از انقضاء عده مراجعت نماید، می تواند از طلاق رجوع کند.
 
منتها، اشکال در این است که قانونگذار گاه این طلاق را به منزله انحلال نکاح به دلیل فوت شوهر انگاشته و زن را مکلف ساخته است تا، عدة وفات نگهدارد (ماده1156) و می دانیم که زن در عده وفات حق نفقه ندارد (ماده ۱۱۱۰ ق.م.) پس، این پرسش مطرح می شود که آیا زن را باید در حکم «مطلقة رجعیه» شمرد یا تابع احکام زنی که شوهر او مرده است؟
 
در پاسخ می توان گفت، هرچند ماده 1156 قانون مدنی به دلایل تاریخی و به پیروی از تنها عده را به میزان عدة وفات مقرر داشته، طبیعت آن عده طلاق است و تابع احکام ویژه آن باقی می ماند. بنابراین، زنی که به دلیل غیبت شوهر از طرف حاکم طلاق داده می شود «مطلقة رجعیه» است: در زمان عده حق گرفتن نفقه را دارد و احکام توارث بین او و غائب جاری می شود.
 

 روابط غیر مالی

قانون مدنی درباره روابط غیرمالی در زمان عده حکمی ندارد. قانون امور حسبی نیز، در مورد منع دادرس از مداخله در کار همسر خود، مطلقة رجعیه را در حکم زوجه دانسته است. ولی در حقوق امامیه، تمام احکام زوجه را بر او بار کرده اند: زن باید از شوهر خود تمکین کند و در خانه شوهر بماند و مرد باید نفقه او را بپردازد و احکام توارث نیز همچنان درباره آنها جاری است.
 
دیدیم که قانون مجازات رابطه با چنین زنی را در حکم رابطه نامشروع بازن شوهردار دانسته و زنا و نکاح با او نیز، مانند زن شوهردار، ایجاد حرمت ابدی می کند. پس، از مجموع این احکام جزئی می توان چنین استنباط کرد که قانون مدنی از مبنای خود دور نیفتاده و ماده ۸ قانون امور حسبی نیز به یک «قاعده کلی» اشاره کرده است: یعنی، جز درباره اموری که با طبیعت طلاق منافات دارد، مطلقة رجعیه در حکم زوجه است.
 
بنابراین، زن باید به شوهر سابق خود وفادار بماند، تعلیمات مشروع او را در حفظ حیثیت خانواده بپذیرد، او را در تربیت فرزندان کمک کند و مرد نیز وظیفه دارد که با او در تربیت و نگاهداری فرزندان کمک کند و نمی تواند با خواهر این زن نکاح نماید یا بدون اذن دادگاه زن بگیرد ... و مانند اینها.
 
برعکس، مرد حق ندارد پیش از رجوع با زن همخوابه شود و زن نیز وظیفه ای در تمکین خاص از شوهر ندارد و عرف نیز حسن معاشرتی را که از یک زن و شوهر توقع دارد برای این دو لازم نمی داند. اقامتگاه زن، اگر در خانه زوج بماند، اقامتگاه شوهر است و تابعیت شوهر نیز همچنان بر او تحمیل می شود و در مقابل زن می تواند از نام خانوادگی شوهر تا پایان عده استفاده کند.
 
نویسنده: ناصر کاتوزیان
 
منبع: کتاب «قانون مدنی خانواده»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان