دمنوش های موثر در درمان سرماخوردگی

اگر سرما خورده‌اید، اولین چیزی که می‌توانید درست کنید یک دمنوش سرماخوردگی سیاه یا سبز نسبتا کمرنگ است که به آن یک قاشق چایخوری عسل و یکی دو تکه لیمو ترش اضافه کرده باشید. این نکته حائز اهمیت است که برای حفظ مواد مغذی موجود در عسل و لیمو نباید آن‌ها را به آب داغ اضافه کنید. در این مطلب به دمنوش های موثر در درمان سرماخوردگی اشاره کرده ایم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دمنوش های موثر در درمان سرماخوردگی
اگر سرفه می‌کنید، شیر داغ و آب معدنی درست کنید. این نوشیدنی تخلیه‌ی خلط را آسان‌تر می‌سازد.
 

مقدمه

چه فقط هدف‌تان گرم کردن بدن‌تان باشد یا دوره‌ی نقاهت سرماخوردگی را پشت سر می‌گذارید، این چند دمنوش سرماخوردگی که در ادامه به شما معرفی خواهند شد برای بیرون راندن سرماخوردگی و تب و لرز از بدن‌تان گزینه‌های بی‌نظیری هستند. این دمنوش‌های داغ، شیرین و خوشمزه هستند و مطمئنا به راهی مطلوب و خوشایند برای گرمابخشی به بدن‌تان تبدیل خواهند شد. یک یا چند مورد از این دمنوش سرماخوردگی های فوق‌العاده خوشمزه را همین امشب امتحان کنید. با نوشیدن این دمنوش‌ها می‌توانید با سرماخوردگی خداحافظی کنید.
 

دمنوش های موثر در درمان سرماخوردگی

۱. دمنوش گرم با عسل و لیمو
 اگر سرما خورده‌اید، اولین چیزی که می‌توانید درست کنید یک دمنوش سرماخوردگی سیاه یا سبز نسبتا کمرنگ است که به آن یک قاشق چایخوری عسل و یکی دو تکه لیمو ترش اضافه کرده باشید. این نکته حائز اهمیت است که برای حفظ مواد مغذی موجود در عسل و لیمو نباید آن‌ها را به آب داغ اضافه کنید.
 
۲. دمنوش تمشک با گل‌های لیمو
از گل‌های خشک شده‌ی زیرفون دمنوش دم کنید، توت خشک و برگ‌های تمشک را به آن اضافه کنید. و بگذارید برای مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. اگر تمشک دم دستتان نبود، می‌توانید از مربای آن استفاده کنید.
 
۳. دمنوش میوه‌ی گل رز
بر کسی پوشیده نیست که گل رز منبعی ایده‌آل برای ویتامین C است. میوه‌های گل رز خشک شده را خرد کنید (۳ قاشق چایخوری)، 480 گرم آب جوش روی آن بریزید و بگذارید یک شب در یک فلاسک بماند. صبح روز بعد آن را صاف کنید و ۴ مرتبه در روز و هر بار یک دوم فنجان ۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی بنوشید.
 
۴. دمنوش کرن بری
کرنبری به لحاظ خواص ضد باکتریایی‌اش منحصر به فرد است. برای آماده کردن این دمنوش، کرنبری را همراه با شکر (به نسبت ۳ به ۱) بکوبید. ۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط را داخل ۴۵۰ گرم آب گرم بریزید. و دمنوش شما آماده خواهد بود.
 
۵. شیر داغ و آب معدنی
اگر سرفه می‌کنید، شیر داغ و آب معدنی درست کنید. این نوشیدنی تخلیه‌ی خلط را آسان‌تر می‌سازد.
 
۶. شیر و سیر
این نوشیدنی قدر قدرت به شما کمک می‌کند یک شبه بر سرما خوردگی‌تان غلبه کنید. ۱۰ قطره آب سیر را داخل یک لیوان شیر گرم بچکانید و قبل از خواب بنوشید.
 
۷. کامپوت میوه‌های خشک شده
کمپوت خوراکی بسیار متنوع است و همه با آن آشنایی دارند چون از بچگی میوه‌های خشک شده را می‌جوشانده‌اند و از آن تونیکی با اثرات تسکین بخش برای سرماخوردگی تهیه می‌کرده‌اند. ۴ عدد میوه‌ی خشک شده بردارید، این میوه‌های بزرگ را به قطعات ریزتر خرد کنید. تمام میوه‌ها را در آب گرم بشویید. ابتدا سیب‌ها و گلابی‌ها را با شکر (۳ قاشق غذاخوری برای هر ۵۰۰ گرم آب) به مدت ۳۰ دقیقه بپزید تا نرم شوند، بعد زردآلو و آلوی برقان خشک شده را داخل ظرف بریزید و در نهایت، ۵ دقیقه قبل از پایان کار به آن‌ها کشمش اضافه کنید. شما می‌توانید برای طعم‌دهی بهتر به این کمپوت میوه‌ها آب لیمو، پرتقال یا عسل نیز اضافه کنید.
 
۸. دمنوش زنجبیل با لیمو
این دمنوش سرماخوردگی در روزهای سرد پاییزی به شما کمک خواهد کرد، سیستم ایمنی‌تان را افزایش می‌دهد و بر کارآیی‌تان می‌افزاید. ۱ فنجان آب داغ را با ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، یک دوم قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل آسیاب شده، و مقداری دارچین مخلوط کنید. می‌توانید پودر حاصل از چند برگ خشک شده‌ی نعناع نیز به آن اضافه کنید.
 
۹. دمنوش بابونه
بابونه گیاه ضد التهاب ملایمی است. این گیاه در ترکیب با لیمو و عسل یک درمان قطعی و فوق‌العاده تشکیل می‌دهد. چای: ۱ قاشق چایخوری بابونه و شکوفه‌ی زیرفون را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. هر روز قبل از هر وعده‌ی غذایی یک سوم فنجان از این دمنوش گیاهی بنوشید. می‌توانید برای طعم دهی، به آن عسل نیز اضافه کنید.
 
۱۰. دمنوش نعناع تازه
این دمنوش سرماخوردگی تازه مطمئنا باعث می‌شود احساس بسیار خوب و آرامش بخش و فوق‌العاده‌ای در گلوی تان داشته باشید و کمی انرژی بیشتر به بدن‌تان خواهد بخشید. کافی است چند عدد برگ نعناع تازه را درون یک لیوان بیندازید و روی آن آب جوش بریزید، روی لیوان را بپوشانید و بگذارید چند دقیقه بماند بعد از آنکه کمی خنک شد و در حالی که هنوز گرم است از آن بنوشید.
 
۱۱. دمنوش داغ پرتقال و زنجبیل
این دمنوش سرماخوردگی خوشمزه و خوش رایحه روشی بی نظیر برای آن است که شب را با آرامش و خیال راحت سر بر بالش بگذارید. برای درست کردن این دمنوش کافی است به یک لیوان آب داغ کمی عصاره‌ی پرتقال (۲ قاشق غذاخوری) و مقداری زنجیل (نصف قاشق چایخوری) اضافه کنید.
 
۱۲. کاکائوی داغ و زردچوبه
این نوشیدنی داغ ساده اما خوشمزه مطمئنا احساس حیرت‌انگیزی به گلوی شما خواهد بخشید! همین احساس آرامش در گلو می‌تواند شروع فرایند درمان سرماخوردگی باشد. کافی است به کاکائوی داغ کمی زردچوبه اضافه کنید آن را هم بزنید و یک یا دو بار در روز از آن بنوشید.
 
۱۳. هات چاکلت (شکلات داغ)
این ابرنوشیدنی سالم و خوشمزه مطمئنا راهی مطلوب و خوشایند برای گرم کردن بدن‌ در هنگام سرماخوردگی است. این نوشیدنی را هم خودتان می‌توانید درست کنید و هم می‌توانید از بیرون تهیه کنید. روزی ۲ تا ۳ مرتبه نوشیدن هات چاکلت می‌تواند نتایج اثربخشی بر سلامتی شما و رهایی‌تان از سرماخوردگی داشته باشد.
 
۱۴. چای سیب و کرنبری
این چای فوق‌العاده خوشمزه و آرامبخش راهی مطلوب و خوشایند برای گرم کردن بدن است. می‌دانید که هنگام سرماخوردگی بدن احساس سرما می‌کند و حتی ممکن است دچار تب و لرز بشوییم. کافی است داخل قوری یکی دو تکه سیب پوست کنده و چند عدد کرنبری بیندازید و بگذارید دم بکشد. بعد می‌توانید روزی دو سه و عده از این دمنوش مصرف کنید.
 
۱۵. دمنوش داغ پرتقال خونی
از این نوشیدنی پرتقالی داغ بنوشید تا بتوانید از گرمای حیرت‌انگیز و تسکین دهنده‌ی آن بهره‌مند شوید. برای درست کردن آن کافی است یک برش از پرتقالی خونی را داخل لیوان چای داغ خود بیندازید یا اینکه داخل قوری بیندازید و کمی دارچین هم به آن اضافه کنید و بگذارید خوب دم بکشد. پس از دم کشیدن می‌توانید از آن بنوشید تا به رفع سرماخوردگی‌تان کمک کند.
 
۱۶. لاته‌ی چای سبز وانیلی
وقتی که ناخوش هستید و احساس بی‌حالی و کسالت می‌کنید این لاته‌ی چای سبز می‌تواند راهی خوشایند و مطلوب باشد برای بازگرداندن سلامتی به شما باشد.
 
۱۷. کوکتل داغ سیب و زنجبیل
این کوکتل سیب خوشمزه مخلوطی از طعم تند ادویه (زنجبیل) و شیرینی سیب است که می‌تواند مجرای بینی‌تان را باز کند و باعث شود دوباره‌ سلامتی و قبراقی قبل خود را به دست بیاورید. امیدواریم از نوشیدن این دمنوش‌های خوشمزه برای رفع سرماخوردگی نهایت استفاده را ببرید. سلامت و تندرست باشید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.