خواص بی نظیر برگ اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس گیاهی همیشه سبز است که در کشور ایران نیز به وفور یافت می شود. از دیر باز از برگ های این گیاه برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی دیگر از خواص بی نظیر...
جمعه، 20 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص بی نظیر برگ اکالیپتوس
دمنوش اکالیپتوس منبعی خوب از این آنتی اکسیدان ها است.
 

مقدمه

اکالیپتوس گیاهی همیشه سبز است که خواص درمانی فوق العاده ای دارد. اگرچه این گیاه در واقع بومی کشور استرالیاست، اما امروزه در بسیاری از مناطق جهان کاشته می شود.
 
این گیاه دارای پوستی آغشته به صمغ با ساقه های بلند است. اگر برگ های این گیاه خورده شود، هضم آن دشوار خواهد بود، با این حال، دمنوشی که از برگ اکالیپتوس تهیه می شود را می توان میل نمود.
 
بعلاوه، از برگ های آن اسانسی تهیه می شود که برای مصرف موضعی و یا بخور استفاده می شود. در ادامه به برخی از خواص بی نظیر بریگ درخت اکالیپتوس اشاره می کنیم.
 

1. سرشار از آنتی اکسیدان

اگرچه نمی توان برگ درخت اکالیپتوس را به صورت خام و تازه مصرف نمود، اما از برگ های خشک شده آن می توان دمنوش تهیه کرد.
 
مراقب باشید این دمنوش را با روغن اکالیپتوس اشتباه نگیرید، چرا که روغن اکالیپتوس کاملاً سمی است. پس هرگز روغن این گیاه را به صورت خوراکی مصرف نکنید.
  
برگ های درخت اکالیپتوس منبع غنی آنتی اکسیدان هایی همچون فلاونوئیدها هستند، فلاونوئیدها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
 
فلاونوئیدهای اصلی در اکالیپتوس عبارتند از کاتچین، ایزورهامنتین، لوتولین، کائمپرفرول، فلوئورین و کوئرستین. مواد غذایی حاوی این ترکیبات می توانند موجب پیشگیری از برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و زوال عقل گردند.
 
دمنوش اکالیپتوس منبعی خوب از این آنتی اکسیدان ها است و به طور کلی مصرف آن در بزرگسالان مانعی ندارد. اما کودکان باید در مصرف این دمنوش احتایط نمایند.
 

2. کمک به کاهش علائم سرماخوردگی

اکالیپتوس بیش از همه برای درمان سرماخوردگی کاربرد داشته و از ترکیبات آن در داروهای درمان سرماخوردگی و سرفه، استفاده می شود.  
 
پژوهش ها نشان داده که این گیاه می تواند آب ریزش بینی را کاهش دهد. همچنین برگ اکالیپتوس یک ضد التهاب طبیعی محسوب می شود. ماده اصلی مسئول این خواص، اکالیپتول است که سینوئول نیز نامیده می شود، این ماده ترکیبی است که در اسانس اکالیپتوس یافت می شود.
 
پژوهش ها نشان داده اند که اکالیپتوس می تواند به بهبود علائم آسم نیز کمک نماید.
 

3. کمک به درمان خشکی پوست

اکالیپتوس با افزایش سرامید پوست می تواند به کاهش خشکی آن کمک کند.
 
سرامیدها نوعی اسید چرب در پوست بدن بوده که موجب حفظ رطوبت پوست می شوند. افردای که دچار خشکی پوست؛ شوره سر و یا بیماری هایی مانند درماتیت و پسوریازیس هستند، معمولاً میزان سرامید در پوست آن ها کم است.
 
عصاره موضعی برگ های اکالیپتوس می تواند موجب تولید سرامید را افزایش داده و در نتیجه قابلیت حفظ رطوبت پوست را بیشتر نماید. اکالیپتوس حاوی ترکیبی به نام ماکروکارپال A بوده که می تواند تولید سرامید را افزایش دهد. به همین خاطر است که در بسیاری از محصولات پوست و مو از عصاره اکالیپتوس استفاده می شود.
 

4. تسکین درد

استشمام اسانس اکالیپتوس ممکk است به کاهش درد کمک نماید.
 
اکالیپتوس حاوی بسیاری از ترکیبات ضد التهابی مانند سینول و لیمونن است که می توانند به عنوان مسکن عمل کنند.
 

5. کمک به حفظ سلامت دندان ها

عصاره برگ اکالیپتوس می تواند سلامت دندان ها را بهبود بخشد. برگهای اکالیپتوس حاوی مقادیر زیادی اتانول و ماکروکارپال C است. این ترکیببات با کاهش سطح باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می شوند، ارتباط دارند. به همین خاطر است که از اکالیپتوس در تهیه برخی دهانشویه ها استفاده می شود.
 

6. می تواند به عنوان دافع طبیعی حشرات عمل کند

روغن اکالیپتوس یک دفع کننده طبیعی حشرات محسوب می شود. این خاصیت نتیجه وجود اوکالیپتول در این گیاه است.
 
تحقیقات نشان داده اگر روغن اکالیپتوس به پوست مالیده شود، تا 8 ساعت پس از آن فرد از شر پشه ها و دیگر حشرات گزنده در امان خواهد بود. هر چه قدر میزان اوکالیپتول موجود در روغن اکالیپتوس بیشتر باشد، اثربخشی و دوام آن در دور نمودن حشرات مؤثرتر خواهد بود.
 
علاوه بر این روغن اکالیپتوس در درمان شپش سر نیز مؤثر است. مطالعه ای نشان داد که این روغن نسبت به درمان های متدوال شپش سر، تا دو برابر مؤثرتر است. با این حال برای دستیابی به نتایج دقیق تر به پژوهش های بیشتری نیاز داریم.
 

چگونه اکالیپتوس را استفاده کنیم؟

از برگ های اکالیپتوس می توان به اشکال مختلف بهره برد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:
 
دمنوش
دمنوش اکالیپتوس از برگ های خشک این گیاه تهیه می شود.
 
رایحه درمانی
برای این منظور چند قطره اسانس اکالیپتوس را به دستگاه بخور و یا یک ظرف آب در حال جوشیدن اضافه کنید.
 
پماد موضعی
چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک روغن خامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید و برای کاهش گرفتگی و احتناق بینی آن را بر روی گونه های خود بمالید.
 
همچنین بسیاری از محصولات مانند دهانشویه ها و آدامس ها، حاوی اکالیپتوس هستند.
 

احتیاط های لازم در مورد اکالیپتوس

در حالی که برگ های اکالیپتوس در مجموع ضرر خاصی به همراه ندارند، اما روغنی که از برگ های این گیاه گرفته می شود، ممکن است به شدت سمی بوده و مصرف خوراکی آن مشکلاتی جدی را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد.
 
همچنین لازم است به این نکته توجه کنید که کودکان بیش از دیگران در معرض سموم این روغن هستند. تشنج، مشکلات تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله مشکلاتی است که در اثر مصرف روغن اکالیپتوس گزارش شده است.
 
همچنین شواهد کافی برای بی ضرر بودن آن در خانم های باردار یا شیرده، وجود ندارد، بنابراین این گروه از افراد نباید از روغن اکالیپتوس استفاده کنند.
 
برخی افراد ممکن است در اثر مالیدن روغن اکالیپتوس بر روی پوست خود، درماتیت تماسی را تجربه کنند. برای کاهش احتمال تحریک پوست، بهتر است از یک روغن پایه مانند روغن نارگیل و یا جوجوبا استفاده شود. قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس، مقداری از آن را بر بخش کوچکی از پوست خود امتحان نموده تا اطمینان یابید بدنتان واکنشی آلرژیک به آن نمی دهد.  
 
در نهایت باید این نکته را نیز متذکر شد که ممکن است روغن اکالیپتوس با برخی داروها تداخل داشته باشد. معمولاً این روغن با داروهایی که برای درمان دیابت، کلسترول بالا، رفلاکس معده و اختلالات روانی تجویز می شوند، تداخل دارد. پس اگر به هر کدام از این بیماری ها مبتلا هستید و برای درمان آن دارو مصرف می کنید، بهتر است در مصرف روغن اکالیپتوس احتیاط نموده و در صورتیکه قصد استفاده دارید، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط