ویژگی های کلیدی اختلالات شخصیت

آیا راهی برای شناسایی اختلالات شخصیت وجود دارد؟ آیا می توانیم با شناخت راه هایی از ازدواج با افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری کنیم؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی های کلیدی اختلالات شخصیت
شخص دچار اختلال شخصیت، دنیا را خشک و کلیشه ای تجربه می کند.
 

ویژگی های کلیدی اختلالات شخصیت

برای آن که از اختلالات شخصیت درک بهتری پیدا کنید، برخی از عناصر بنیادی مشترک شخصیت های مختل را فهرست وار توضیح می دهیم. این عناصر در بین تمام اختلالات شخصیت این کتاب، مشترک اند. چه طرف شما خودشیفته باشد، چه وابسته یا وسواسی - اجباری.
 
البته این مؤلفه ها (یا عناصر) فقط بستر شخصی مختل را می سازند؛ در فصل های بعدی عناصر منحصر به فرد و مشخص کننده هر اختلال را توضیح خواهیم داد. بر اساس راهنمای تشخیصی انجمن روان پزشکی آمریکا (DSM) و سایر تحقیقات انجام شده درباره مشکلات شخصیتی، ویژگی های اساسی اختلال شخصیت بدین شرحند:
 
  1. شخص دچار اختلال شخصیت، دنیا را خشک و کلیشه ای تجربه می کند و هیجانات را به همین منوال اداره و همین گونه رفتار می کند. این حالت او، با نحوه تجربه کردن دنیا توسط اکثر آدم ها و رفتار اکثر آدم ها فرق دارد.
 
2. این نحوه نامعمول تجربه کردن دنیا و رفتار کردن، در طرز فکر، نحوه ابراز هیجان، روابط میان فردی و کنترل تکانه وی مشهود است.
 
3. این الگوی شخصیتی، خشک و انعطاف ناپذیر است؛ یعنی در انواع وضعیت های شخصی و اجتماعی دیده می شود. بزرگسالی که اختلال شخصیت دارد، بر خلاف اکثر ما نمی تواند سلوک یا رفتارش را با وضعیت های مختلف منطبق کند.
 
4. این الگوی مزمن و ماندگار، به بروز ناراحتی های جدی برای شخص (مثل، اضطراب، افسردگی، عصبانیت)، اختلال آشکار در روابط اجتماعی، موفقیت شغلی یا سایر حوزه های زندگی منتهی می شود.
 
5. این الگوی شخصیتی، باثبات و ماندگار است؛ شروع آن حداقل به نوجوانی یا جوانی بر می گردد.
 
6. اگرچه شخصیت مختل در کهنسالی کم رنگ تر و کم اثرتر می شود ولی معمولا تا پایان عمر ادامه می یابد.
 
7. این الگوی شخصیتی ناسازگارانه، خودکفا است، به این معنا که سبک شخصیتی فرد مورد نظر، استرس ها و اختلالات و ناکارایی های خاص خود را به وجود می آورد و او به این استرس ها پاسخ های ناسازگارانه ای می دهد.
 
8. این الگوی ماندگار، محصول اختلال روانی نیست ولی بروز بی همتایی از شخصیت محسوب می شود.
 
9. تجربه ها و رفتارهایی که معرف اختلال شخصیت اند، به شکل تناقض آمیزی از نظر خود شخص، بهنجارند. یعنی حتی با آنها راحت است و این تجربه ها و رفتارها را جزء لاینفک هویت اش می داند.
 
10. این الگوی رفتاری در برابر تغییر، به شدت مقاوم است و شخص مورد نظر انگیزه چندانی برای تغییر دادن خود ندارد.
 
 
نویسنده: دبلیو. بِرَد جانسون و کِلی مورِی
 
منبع: کتاب «عشق دیوانه وار»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.