شایعات و حقیقت های پیرامون ویروس کرونا (بخش دوم)

این روزها همه درباره این ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرند که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شوند. در این مطلب قصد داریم که تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 13 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شایعات و حقیقت های پیرامون ویروس کرونا (بخش دوم)
آنتی‌بیوتیک‌ها صرفا روی باکتری‌ها تأثیر دارند و اصولا هیچ بیماری ویروسی را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.
 

باورهای اشتباه و درست درباره ویروس کرونا

1. آیا شست‌وشوی بینی با محلول‌های نمکی، جلوی ابتلا به ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟
گرچه شست‌وشوی مکرر بینی یا دهان با محلول‌های نمکی، در بهبود سرماخوردگی مؤثر است، اما تأثیری بر پیشگیری از این ویروس یا سایر بیماری های تنفسی ندارد.
 
2. آیا مصرف سیر بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید۱۹ مؤثر است؟
خیر. سیر ماده غذایی بسیار باارزشی است و خواص ضدباکتری دارد. اما در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر مصرف سیر بر پیشگیری یا درمان ویروس کووید۱۹ وجود ندارد. در واقع ویروس‌ها موجودات زنده به حساب نمی‌آیند. پس موادی مانند سیر و نمک با خاصیت ضدباکتری، روی آنها اثری ندارند.
 
3. آیا مالیدن روغن کنجد به بینی یا اسفند دود کردن جلوی ورود ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟
خیر. مالیدن روغن کنجد یا هر نوع ماده دیگری مانند ویکس و نعناع روی مجاری بینی یا پوست، نه این ویروس را می‌کشد و نه تأثیری بر پیشگیری از ابتلا به آن دارد. حتی استفاده از این مواد باعث بازتر شدن مجاری تنفسی و جذب بهتر ویروس‌های احتمالی می‌‌شود. تنها محلول‌هایی که می‌توانند آن را بکشند، محلول‌های الکلی یا حاوی کلر هستند. البته برای استفاده از این محصولات باید به نحوه و موارد استفاده آنها توجه کنید. اسفند دودکردن نیز تاثیری روی این ویروس ندارد. همانطور که گفته شد ویروس‌ها موجود زنده نیستند. دود اسفند، عنبر نسارا یا هر نوع دود دیگری تاثیری بر ‌آنها ندارد.
 
4. آیا فقط افراد مسن در خطر ابتلا به ویروس کووید۱۹ قرار دارند؟
خیر. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. افراد مسن یا‌ آنهایی که بیماری‌هایی مانند آسم و دیابت دارند یا از عوارض قلبی‌ـ‌عروقی رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. به هرحال، همه افراد باید توصیه‌ها و نکات بهداشتی را جدی بگیرند تا دست‌کم به ناقل این ویروس تبدیل نشوند.
 
5. آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از ویروس کووید۱۹ و کشتن آن مؤثر‌ هستند؟
خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها صرفا روی باکتری‌ها تأثیر دارند و اصولا هیچ بیماری ویروسی را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. صرفا در صورت ابتلا به این ویروس و بستری‌شدن در بیمارستان، ممکن است برای پیشگیری از بروز سایر عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز شود. بنابراین، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت پرهیز کنید. در حال حاضر، بیماری ویروس کووید۱۹ هیچ دارویی ندارد. تعدادی دارو در مرحله آزمایش هستند و هنوز تأثیر قطعی آنها اثبات نشده است.
 
6. آیا ویروس کووید۱۹ به دست بشر ساخته شده است؟
فیلم های سینمایی هالیوودی را جدی نگیرید! بشر برای شناسایی و کشف همه ژنوم موجودات زنده هنوز راه درازی در پیش دارد. ویروس کووید۱۹ نیز یک ویروس از خانواده کرونا است. این ویروس پیش‌تر در طبیعت و در برخی موجودات زنده مانند خفاش، خوک و پرندگان بوده و بر اثر جهش‌های طبیعی به انسان منتقل شده است. در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر دستکاری این ویروس وجود ندارد.
 
7. آیا ویروس کووید۱۹ خیلی خطرناک است؟
پاسخ این پرسش به این بستگی دارد که «خیلی خطرناک» را چگونه تعریف کنید. اگر این ویروس را با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا یا ابولا مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کووید۱۹ چندان هم خطرناک نیست و در رتبه‌های میانه جدول کشنده‌ترین ویروس‌ها قرار می‌گیرد. با این حال، این ویروس جدید بسیار مسری و هنوز ناشناخته است؛ پس رعایت احتیاط شرط عقل است.
 
8. آیا گرم‌تر شدن هوا ویروس کرونا را می‌کشد؟
برای جواب دادن به این سوال خیلی زود است. ویروس کرونا یک ویروس جدید است. دانشمندان هنوز در حال تحقیق درباره ویژگی‌های آن هستند. پس نمی‌توان به طور قطع گفت که رسیدن فصل بهار و تابستان جلوی شیوع ویروس را بگیرد. در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، با افزایش دما، مدت زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح متخلف کاهش می‌یابد اما میزان فعالیت آن در بدن فرد مبتلا و قدرت انتقالش از یک فرد به فرد دیگر، تغییری نمی‌کند.

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.