آشنایی با فواید شوید برای سلامتی (بخش اول)

خواص شوید برای سلامتی شامل افزایش سلامت دستگاه گوارش و همچنین کمک به درمان کم خونی، سکسکه، اسهال، اختلالات قاعدگی، اختلالات تنفسی و سرطان است. در این مطلب به فواید شوید تازه و خشک برای سلامتی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 15 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید شوید برای سلامتی (بخش اول)
شوید دارای کلسیم است و این ماده‌ی معدنی یک عنصر مهم در محافظت از شما در برابر تحلیل رفتن استخوان و از دست دادن تراکم معدنی استخوان است.
 

مقدمه

شوید این گیاه خوراکی برای مراقبت از دهان و دندان مفید است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از تحلیل استخوان پیشگیری کند. شوید همچنین یک ماده‌ی خوراکی ضد التهابی است به این معنی که می‌تواند از شما در برابر آرتریت (التهاب مفاصل) محافظت کند. علاوه بر این، شوید می‌تواند گاز اضافی داخل معده را کاهش دهد و یک بادشکن و ضدنفخ محسوب می‌شود.
 

شوید چیست؟

شوید، که با نام علمی Anethum Graveolens شناخته می‌شود، به مدت صدها سال برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته‌است. هم تخم و هم برگ این گیاه را می‌توان مورد استفاده قرار داد. شوید به غیر از این‌که عطر و طعمی قوی، اشتهاآور و تند به غذاها می‌دهد، خواص دارویی بسیاری دارد که عمدتا حاصل از ترکیبات معینی به نام مونوترپن، و همچنین فلاونوئیدها، مواد معدنی و برخی اسیدهای آمینه‌ هستند.

شوید، بسته به جایی که در دنیا کشت می‌شود، می‌تواند یک گیاه دارویی چندسال‌زی یا یک‌سال‌زی باشد. این گیاه تقریبا در هر قاره‌ای در این سیاره مورد استفاده قرار می‌گیرد و گرچه نام‌های متفاوتی دارد، اما در بسیاری از غذاهای جهان کاربرد مشابهی دارد. این گیاه می‌تواند به عنوان لایه‌ی رویی برخی از غذاها استفاده شود، اما به عنوان یک عنصر اصلی در بسیاری از وعده‌های غذایی نیز  به کار می‌رود. برای کسانی که گیاهخوار هستند و دوست دارند خودشان شوید بکارند، مهم است که این گیاه را در روزهای گرم تا داغ تابستان، با آفتاب زیاد، پرورش بدهند.
 

حقایقی در مورد مواد مغذی شوید

مزایای شوید برای سلامتی، ناشی هستند از ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد. مونوترپن‌های قدرتمندی مانند لیمونن، کاروون، و آنتوفوران، و همچنین فلاونوئیدهایی مانند ویسین و کائمفرول در شوید یافت می‌شود. در مورد ویتامین‌ها و مواد معدنی باید بگوییم که این گیاه خوراکی مقدار قابل‌توجهی از ویتامین A و ویتامین C، و همچنین مقدار کمی فولات، آهن و منگنز دارد.
 

فواید شوید تازه و خشک برای سلامتی

۱. فرآیند هضم را بهبود می‌دهد.
شوید به خودی خود یک اشتهاآور است و به همین دلیل در پخت و پز به میزان فراوانی کاربرد دارد. روغن‌های ضروری موجود در شوید تحریک‌کننده هستند و ترشح صفرا و شیره‌های گوارشی را فعال می‌کنند. این روغن‌ها همچنین حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کنند، و به این ترتیب باعث می‌شوند که عبور مواد زائد از روده راحت‌تر صورت بگیرد و مشکل یبوست کاهش بیابد.
 
۲. از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.
روغن‌های معطر موجود در گیاهان دارویی خواص خارق‌العاده و قدرتمندی دارند. آن‌ها به طور همزمان تحریک‌کننده، آرام‌بخش و خواب‌آور هستند، به این معنی که در حین این‌که تحریک می‌کنند، آرامش‌بخش هم هستند. روغن‌های ضروری موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلاونوئیدها و ویتامین B کمپلکس موجود در روغن‌های ضروری این گیاه، طبیعتی تحریک‌کننده دارند، ترشح آنزیم‌ها را تحریک می‌کنند و هورمون‌های خاصی که اثرات آرام بخش و خواب‌آور دارند را نیز فعال می‌کنند، در نتیجه به آدم‌ها کمک می‌کنند تا خواب خوبی داشته باشند.
 
۳. سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند.
شوید دارای کلسیم است و این ماده‌ی معدنی یک عنصر مهم در محافظت از شما در برابر تحلیل رفتن استخوان و از دست دادن تراکم معدنی استخوان است. پوکی استخوان هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند و کلسیم، همراه با سایر مواد معدنی ضروری، یکی از مولفه‌های اصلی رشد و توسعه‌ی مناسب استخوان‌ها و همچنین ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده است.
 
۴. دیابت را کنترل می‌کند.
مدت زیادی است که ثابت شده شوید با دیابت و مدیریت سطح انسولین بدن ارتباط دارد. علی‌رغم این واقعیت که تحقیق در این زمینه تا حدودی محدود است، به ویژه روی سوژه‌های انسانی، مطالعاتی نیز وجود دارند که نشان داده‌اند شوید می‌تواند به کاهش نوسانات سرم لیپید و سطح انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک کنند.
 
۵. از وجود گاز اضافی در معده جلوگیری می‌کند.
شوید که به عنوان یک بادشکن شناخته‌شده، می‌تواند به جلوگیری از به وجود آمدن گاز بیش از اندازه در معده جلوگیری کند. این اختلال نه تنها مشکل ناراحت‌کننده‌ای است که هر کسی می‌تواند در میان جمع تجربه کند، بلکه اگر گاز همچنان در حال افزایش باشد، در واقع می‌تواند سبب بروز یک وضعیت خطرناک شود که بر روی اندام‌های ظریف حفره‌ی قفسه‌ی سینه فشار وارد می‌کند. نیروهای بادشکن گاز را در دستگاه گوارش به سمت پایین حرکت می‌دهند و سبب می‌شوند که بدن آن را به صورت صحیحی خارج کند.
 
۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
مدت‌ها است که ارتباط شوید با فعالیت ضد میکروبی اثبات شده‌است و معلوم شده که این گیاه از بروز تعدادی از عفونت‌های میکروبی در سراسر بدن جلوگیری می‌کند، هم عفونت‌هایی که در اندام‌های مختلف هستند و هم عفونت‌های بالقوه‌ای که در زخم‌ها یا بریدگی‌های کوچک روی پوست مستقر می‌شوند.
 
۷. سکسکه را متوقف می‌کند.
سکسکه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اما در درجه‌ی اول، به علت گاز به دام افتاده و حرکت مکرر گازها به سمت بالا از طریق مری رخ می‌دهد. علل دیگر بروز سکسکه عبارتند از برخی آلرژی‌های خاص، حساسیت شدید، بیش فعالی و ناتوانی عصبی. در واقع شوید می‌تواند به درمان تمام این اختلالات کمک کند. شوید به عنوان یک گیاه ضدنفخ، کمک می‌کند تا گاز از بدن خارج شود و همچنین تشکیل گاز را کاهش می‌دهد و در عین حال به عنوان یک آرام‌بخش، به توقف سکسکه‌ی ناشی از آلرژی، بیش فعالی یا اختلالات عصبی کمک می‌کند.
 
۸. اسهال را درمان می‌کند.
اسهال عمدتا بواسطه دو چیز رخ می‌دهد، سوء هاضمه و فعالیت میکروبی. در مورد سوء هاضمه باید بگوییم که شوید می‌تواند برای حل این مشکل بسیار مفید باشد، زیرا خواص بسیار خوبی برای ارتقاء فرایند هضم دارد. در مورد دومی هم شوید به لطف مونوترپن‌ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن‌های معطری که دارد و به صورت طبیعی باکتری‌کش یا میکروب‌کش هستند، می‌تواند برای حل مشکل موثر باشد. آن‌ها می‌توانند از طریق مهار عفونت‌های میکروبی که سعی دارند به بدن حمله کنند، به درمان اسهال کمک کنند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.