درمان های خانگی برای سینه پهلو (ذات الریه) (بخش اول)

برخی از علائم مهم سینه پهلو (ذات الریه ) عبارتند از تب، سرفه، اسهال، استفراغ، درد درد قفسه سینه، مشکل تنفس، خستگی و لرز. بیماری سینه پهلو را می‌توان طی دو تا سه هفته در خانه درمان کرد. در این مطلب به بیان درمان های خانگی برای سینه پهلو یا همان ذات الریه خواهیم پرداخت.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان های خانگی برای سینه پهلو (ذات الریه) (بخش اول)
پتاسیم برای افرادی که مبتلا به سینه پهلو هستند، مناسب است، زیرا به بهبود سلول‌های ریه کمک می‌کند.
 

مقدمه

برطبق پژوهشی که توسط W.H.O. (سازمان بهداشت جهانی) هر سال در سراسر جهان انجام می‌شود، بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال در اثر ذات‌الریه یا سینه پهلو جان خود را از دست می‌دهند. این آمار بسیار بیش‌تر از آمار مرگ ناشی از مالاریا، ایدز و سل است. پس این هیولای سیاه که جان آدم‌های بی‌گناه زیادی را می‌گیرد، چیست؟ سینه پهلو نوع حادی از عفونت تنفسی در ریه‌ها است که در اثر ویروس، قارچ و باکتری به وجود می‌آید. وقتی یک فرد معمولی نفس می‌کشد، کیسه‌هایی کوچک در ریه‌ها پر می‌شوند. در حاالی که، وقتی یک فرد مبتلا به سینه پهلو نفس می‌کشد، مایعات و چرک این کیسه‌ها را پر می‌کنند و همین سبب می‌شود که نفس کشیدن برای بیمار دشوار باشد.

برخی از علائم مهم سینه پهلو (ذات الریه ) عبارتند از تب، سرفه، اسهال، استفراغ، درد درد قفسه سینه، مشکل تنفس، خستگی و لرز. بیماری سینه پهلو را می‌توان طی دو تا سه هفته در خانه درمان کرد. با این حال، بیمارانی که از بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، آسم و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، باید با پزشک خود بلافاصله بعد از مشاهده‌ی اولین نشانه‌ی سینه پهلو مشورت کنند.

سینه پهلو ممکن است در هر زمانی بروز کند اما در کودکان و سالمندان شایع‌تر است، چرا که آن‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هستند که به علت حضور طولانی در یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی گسترش می‌یابد. سینه پهلو اکتسابی از جامعه در کودکان شایع است، زیرا آن‌ها به مدرسه یا دیگر مکان‌های اجتماعی می‌روند. همیشه توصیه می‌شود که برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید، هر چند که در خانه نیز می‌توان آن را درمان کرد.
 

داروهای خانگی برای درمان و جلوگیری از سینه پهلو

۱. فلفل کاین
فلفل کاین کمک می‌کند که خلط از دستگاه تنفسی خارج شود، و به این ترتیب سبب می‌شود که بیمار بتواند نفس بکشد. یک کاسه را با ۲۵۰ میلی‌لیتر آب پر کنید، یک قاشق چایخوری آب لیمو به آن اضافه کنید و کمی هم فلفل کاین روی آن بپاشید. ترکیب حاصل را دست کم ۴ تا ۵ بار در روز بخورید.
 
۲. آب هویج
با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری، آب ۳ یا ۴ هویج را بگیرید. کمی هم فلفل کاین روی آن بپاشید و بعد میل کنید.
 
۳. دمنوش تخم شنبلیله
شنبلیله کمک می‌کند تا از طریق عرق کردن سموم از بدن خارج شوند. این گیاه خوراکی همچنین کمک می‌کند تا هر گونه احتقانی در قفسه‌ی سینه از بین برود. ۵۰۰ میلی‌لیتر آب را در یک ظرف بریزید و یک قاشق چایخوری پر از تخم شنبلیله به آن اضافه کنید. آن را بجوشانید و سپس ترکیب را صاف کنید. حدود یک قاشق چایخوری آب لیمو به آن اضافه کنید و در نهایت ترکیب حاصل را دست کم چهار فنجان در روز بخورید.
 
۴. سیر
سیر برای بدن بسیار گرم است و بنابراین به کاهش دمای بدن کمک می‌کند. شاید سیر سبب شود که دهان‌تان بوی بدی بگیرد، ‌اما سبب خواهد شد که سینه و ریه‌های‌تان را پاکسازی کنید.
 
۵. حمام بخار
حمام بخار بگیرید. یک سطل آب را با آب گرم پر کنید و چند قطره از هر روغن معطری را که ممکن است در خانه داشته باشید مانند روغن درخت چای، اسطوخودوس، کافور یا اکالیپتوس داخل آب بریزید. درب حمام را ببندید و همان‌طور که نزدیک سطل آب نشسته‌اید و سرتان روی آن قرار دارد با پوشاندن سرتان توسط حوله، بخار آب را استنشاق کنید.
 
۶. دانه‌ی کنجد
این خوراکی ضروری در آشپزخانه می‌تواند معجزه کند. یک قاشق غذاخوری دانه‌ی کنجد را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. هنگامی که نرم شدند، یک قاشق غذاخوری از دانه‌ی کتان به آن را اضافه کنید و به مدت حدودا ۵ دقیقه ترکیب را بجوشانید. ترکیب را صاف کنید. مقدار کمی نمک و یک قاشق چایخوری عسل به محلول اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. نوشیدنی حاصل را هر روز صبح با معده‌ی خالی بنوشید.
 
۷. ترکیب آب و نمک
دست کم ۳ بار در روز با استفاده از آب نمک غرغره کنید. این کار کمک می‌کند تا دستگاه تنفسی‌تان پاکسازی شود و دیگر سرفه نکنید.
 
۸. آب سبزیجات
سبزیجاتی مانند خیار، چغندر، هویج و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و سم‌زداهای خوبی هستند.
 
۹. چای سیاه
یک فنجان چای سیاه آماده کنید، ۳ قاشق چایخوری پودر تخم شنبلیله و ۱ قاشق چایخوری عسل یا شکر بنا به ذائقه‌ی خود‌تان به آن اضافه کنید. خوب مواد را با هم مخلوط کنید و چای را یک بار در روز بنوشید.
 
۱۰. زنجبیل
یک تکه زنجبیل را بردارید و آب آن را بگیرید. سپس آن را با ۱ قاشق چایخوری عسل و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید. این ترکیب را هر روز قبل از رفتن به رختخواب میل کنید.
 
۱۱. ماساژ با روغن تربانتین و کافور
روغن تربانتین و کافور را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و آن را روی قفسه‌ی سینه‌ی خود استعمال کنید. به آرامی روغن را روی پوست ماساژ بدهید. سپس یک ژاکت بپوشید.
 
۱۲. سوپ پتاسیم
پتاسیم برای افرادی که مبتلا به سینه پهلو هستند، مناسب است، زیرا به بهبود سلول‌های ریه کمک می‌کند. فرد مبتلا به سینه پهلو (پنومونی) باید تا جایی که امکان دارد در طول دوره‌ی بیماری پتاسیم مصرف کند.

* نکته: افرادی که از بیماری قلبی رنج می‌برند باید از مصرف پتاسیم پرهیز کنند، زیرا سطح بالای پتاسیم در بدن آن‌ها می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود.
 
۱۳. روغن اوکالیپتوس و درخت چای و پک گرمایی
۲۰ قطره روغن اوکالیپتوس را با روغن درخت چای و همین‌طور یک قاشق غذاخوری از هر روغن حاملی که دوست دارید مخلوط کنید. قبل از رفتن به رختخواب، آن را روی قفسه‌ی سینه‌تان استعمال کنید. شما می‌توانید مقدار روغن‌ها را به همین نسبتی که هست افزایش دهید، اگر می‌خواهید که قسمت وسیع‌تری از قفسه‌ی سینه را با آن ماساژ بدهید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.