درمان سینه پهلو کودکان

به طور کلی به عفونت هر دو ریه یا یکی از آنها که باعث سرفه های چرکی و خس نفس می شود، سینه پهلو یا ذات الریه می گویند. برای آشنایی با راه‌های درمان در منزل به مطالب زیر توجه کنید. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان سینه پهلو کودکان
هر روز صبح یک عدد سیب را پوست گرفته و با عسل مخلوط کرده، یا به شکل رنده شده یا نگینی به کودک خود بدهید. 
 

مقدمه

کودکان به دلیل آنکه در سن رشد و تکامل جسمانی خود هستند به طور کامل از سیستم ایمنی مطمئن برخوردار نیستند و به همین دلیل نسبت به میکروب ها و ویروس های اطراف خود بیشتر واکنش نشان می دهند. التهاب ریه ها به دلیل عفونت های ویروسی یا میکروبی، یکی از بیماری هایی است که کودکان در معرض آن قرار دارند و نام آن سینه پهلو یا ذات الریه می باشد، که در صورت درمان نکردن کشنده و خطرناک نیز می شود. 

گاهی آنفولانزا نیز به همراه سینه پهلو می باشد، که برای درمان آن باید در اولین فرصت به پزشک معالج مراجعه کرد. گاهی ممکن است این بیماری پس از اتمام سرماخوردگی یا آبله مرغان و غیره شروع شود، که شما باید در این صورت نیز باید سریعا به درمان آن مشغول شوید. 
 

علائم سینه پهلو

این بیماری به همراه تب بالا می باشد
ممکن است با علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا یا آبله مرغان  ظاهر شود
عطسه، آبریزش بینی، سرفه
گاهی سرفه های خلط دار به همراه خون
تنفس دشوار و سریع، گاهی هم صدادار
سردرد، خواب آلودگی، بی اشتهایی نسبت به نوشیدن آب
فشار خون بالا
گاهی استفراغ و اسهال
نای ملتهب
درد مفاصل یا عضلات
 

راه های درمان در خانه

ماساژ دادن پشت و سینه کودک هر ۴۸ ساعت با روغن زیتون باعث گرمی بدن رفع عفونت های داخلی می شود. 

هر روز صبح یک عدد سیب را پوست گرفته و با عسل مخلوط کرده، یا به شکل رنده شده یا نگینی به کودک خود بدهید. 

شکل دیگر استفاده از سیب و عسل، دودی کردن ان است، به طوری که داخل یک سیب را خالی کرده و درون آن را از عسل پر کنید و روی شعله پخش کن یا بخاری و... گذاشته تا عصاره سیب با عسل مخلوط شود، سپس درون سیب را که حتلا نرم شده به همراه عسل درونش، به کودک خود بدهید، بسیار مفید و مغذی می باشد. 

الان یکی از مواد غذای دیگری است که برای رفع سینه پهلو مفید است کلم می‌باشد که به دو شکل کاربرد دارد. شکل موضعی آن به طوری است که برگ کلم را آب پز کرده و برگ های آن را به صورت گرم، روی سینه کودک و پشت آن قرار دهید و بگذارید مدتی را به همان شکل باشد. مورد بعدی استفاده از کلم آب آن است به شکلی که کلم را آب پز کرده و آب حاصل از آن را با عسل مخلوط نموده و هر ۸ ساعت به کودک خود بدهید. 

حجامت و بادکشی، به همراه ماساژ روغنی، باعث می شود که سیستم ایمنی کودک شما تقویت شده و در برابر بیماری هایی همچون سینه پهلو مقاومت بیشتری به خرج دهد. 

شکر تیغال، به علاوه کتیرای خوراکی، به همراه تخم به، در یک و نیم فنجان آب جوش بریزید و دو ساعت روی سماور قرار دهید تا خوب دم بکشد و نرم شود. سپس یک تا دو قاشق عسل اضافه کرده و در ظرف شیشه ای در یخچال نگهداری کنید. هر دو ساعت یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری به کودک خود بدهید. [1] 

در روزهایی که هوا آلوده به همراه سرما می باشد، از از بردن کودکان به بیرون از منزل خودداری کنید و اگر هم بیرون از منزل فعالیتی داشتند بعد از آن حتما این یک استراحت کامل را داشته باشند. بذر کتان نیز برای رفع سینه پهلو کاربرد دارد به طوری که اول آن را کوبیده و با چهار تخمه مخلوط کرده با این دو دمنوشی را درست کنید و هر دو ساعت به کودک خود بدهید. برای آنکه کودک تان بهتر این دمنوش ها را بنوشد می‌توانید به همراه عسل به کودک بخورانید. 

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای درمان این بیماری می‌فرمایند: «من اکل السداب ونام علیه أمن من الدوار وذات الجنب.»[2 ] یعنی «کسی که سداب بخورد و بعد بخوابد ایمن می‌شود از سرگیجه و سینه‌پهلو.» در روایت دیگر آمده: «من أکل السداب ونام علیه نام آمنا من الدبیلة وذات الجنب.»[3 ] یعنی «کسی که سداب بخورد و بعد بخوابد، می‌خوابد درحالی‌که این است از دبیله و ذات الجنب.» با توجه به این روایت به‌احتمال‌زیاد ذات الجنب غیر از دبیله است.

پی نوشت :
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید  کاظمی، 1396، صفحه 251. 
[2] طب النبی نویسنده، ابو العباس جعفر بن محمد المستغفری، صفحه ۳۰.
[3] مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، صفحه ۱۸۱.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.