آشنایی با علائم ذات الریه (سینه پهلو) (بخش اول)

اولین علامتی که می‌تواند نشان دهنده‌ی ابتلا به بیماری سینه پهلو باشد ، سرفه است. از آن‌جا که شایع‌ترین علت سرفه وجود عفونت ویروسی و باکتریایی در مجاری تنفسی است، بدون شک سرفه‌های بلند مدت را باید نشانه‌ای جدی از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی نظیر ذات الریه دانست. در این مطلب با علائم سینه پهلو یا ذات الریه آشنا خواهیم شد.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با علائم ذات الریه (سینه پهلو) (بخش اول)
از آن‌جا که علت اصلی گلو درد، عفونت‌‌های ویروسی و باکتریایی است، این وضعیت بدون شک می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری ذات الریه باشد.
 

مقدمه

لازم است از علائمی باخبر شوید که می‌توانند نشانه‌ای باشند مبنی بر این‌که به ذات الریه مبتلا شده‌اید.
 

علائم مختلف بیماری سینه پهلو یا ذات الریه

۱. سرفه
اولین علامتی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری سینه پهلو باشد، سرفه است. اساسا، سرفه شایع‌ترین نشانه‌ای است که هنگام ابتلا به سینه پهلو یا ذات الریه بروز می‌کند. سرفه واکنشی غیر ارادی است که جهت پاکسازی گلو از مخاطی رخ می‌دهد که به وسیله‌ی محرک‌های خارجی ایجاد می‌شود. با این‌که سرفه عموما به عنوان یک واکنش معمولی در بدن تلقی می‌شود، ولی هر گاه سرفه‌های‌تان بیش از سه هفته به طول بیانجامند، ممکن است نشانه‌ای از وضعیت‌های جدی و خطرناک‌تری از جمله ابتلا به سینه پهلو باشند.
 
از آن‌جا که شایع‌ترین علت سرفه وجود عفونت ویروسی و باکتریایی در مجاری تنفسی است، بدون شک سرفه‌های بلند مدت را باید نشانه‌ای جدی از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی نظیر ذات الریه دانست.

درمان‌های مرتبط با سرفه‌های ناشی از ویروس و باکتری عبارت هستند از :
الف. تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به وسیله‌ی پزشک
ب. تجویز شربت ضد سرفه‌ی اکسپکتورانت به وسیله‌ی پزشک
پ. تجویز داروهای ضد سرفه‌ی حاوی کدئین به وسیله‌ی پزشک
 
۲. خس‌خس سینه
علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری ذات الریه باشد، خس‌خس سینه است. خس‌خس سینه صدای نسبتا بلندی است که هنگام نفس کشیدن فرد بیمار به راحتی قابل شنیدن است. ولی، این صدا هنگام بازدم به طور آشکارتری شنیده می‌شود. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند، بیماری آسم شایع‌ترین علت خس‌خس سینه است، ولی این وضعیت می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های وخیم‌تری از جمله ذات الریه یا سینه پهلو باشد.

از آن‌جا که یکی از شایع‌ترین وضعیت‌های پزشکی که می‌تواند به خس‌خس سینه منجر شود، بیماری ذات الریه است، باید این وضعیت را بسیاری جدی بگیرید.

درمان‌های رایج مربوط به خس‌خس سینه عبارت هستند از :
الف. تجویز داروهای ضد التهابی
ب. باز کردن مجاری تنفسی با استفاده از داروهایی با تاثیرگذاری سریع نظیر برونکودیلاتور (گشادکننده‌ی برونش)
 
۳. ابتلا به تب بدون دلیل مشخص
ابتلا به تب، بدون دلیل مشخص، یکی دیگر از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری ذات الریه باشد. تب واکنشی است که بدن، با بالا بردن دمای خود، در برابر حمله‌ی مهاجمان خارجی از خود نشان می‌دهد. از آن‌جا که سینه پهلو یا ذات الریه معمولا به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی در ریه (شش) ایجاد می‌شود، بدون شک تب می‌تواند از جمله نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری ذات الریه باشد.

با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند تب وضعیتی معمولی است و به طور کلی به بدن آسیب نمی‌رساند، ولی هرگاه به طور مرتب و بدون هیچ دلیل مشخص دچار تب شدید، باید در اسرع وقت به دنبال انجام اقدامات درمانی باشید؛ در این صورت، پزشک بسته به علت اصلی وضعیت‌تان، اقدامات درمانی مناسب را انجام خواهد داد. در صورتی که علت بروز تب، ابتلا به ذات الریه باشد، پزشک به احتمال زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد.
 
۴. لرز
یکی دیگر از علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری ذات الریه یا سینه پهلو باشد، لرز شدید است. هرگاه به طور معمول دچار سرماخوردگی شدید می‌شوید، احتمال ابتلا به لرز وجود دارد؛ ولی در صورت ابتلا به ذات الریه یا سینه پهلو، ممکن است دچار لرزهای شدید شوید. از آن‌جا که لرز واکنشی است که بدن در برابر هجوم ویروس‌ها یا باکتری‌ها از خود نشان می‌دهد، بدون شک آن را باید به عنوان یکی از علائم ابتلا به سینه پهلو جدی بگیرید.

هرگاه به همراه علائمی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می شوند، دچار لرز نیز بشوید، باید جهت انجام اقدامات درمانی مناسب به سرعت به پزشک مراجعه کنید. آن‌گاه پزشک، ابتدا به جستجوی علت اصلی ایجاد لرز در بدن‌تان می‌پردازد. در صورتی که لرز ناشی از ابتلا به بیماری ذات الریه باشد، پزشک به احتمال زیاد آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تجویز خواهد کرد.

۵. تهوع و استفراغ
حالت تهوع و استفراغ نیز از جمله علائم احتمالی ابتلا به بیماری ذات الریه یا سینه پهلو است. حالت تهوع وضعیتی است که در آن، دائما احساس می‌کنید در حال استفراغ هستید؛ این وضعیت واکنش غیر قابل کنترل و غیر ارادی بدن برای خروج محتویات معده از راه دهان است. این علامت ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به سینه پهلو باشد، زیرا حالت تهوع و استفراغ وضعیتی است که معمولا به علت هجوم باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن ایجاد می‌شود.

هر گاه بدون دلیل مشخص، دچار حالت تهوع و استفراغی شُدید که هفته‌ها به طول انجامید، لازم است فورا به انجام اقدامات درمانی بپردازید، زیرا این وضعیت ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری وخیمی نظیر ذات الریه یا سینه پهلو باشد. سپس، پزشک ممکن است جهت تسکین حالت تهوع و استفراغ به تجویز برخی داروها نظیر پرومتازین، دیفن‌هیدرامین و تری متوبنزامید بپردازد.
 
۶. تنگی نفس
از دیگر علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری ذات الریه باشد، احساس تنگی نفس است. تنگی نفس عموما به وضعیتی گفته می‌شود که فرد احساس می‌کند هنگام نفس کشیدن، نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی هوا وارد ریه‌های‌اش کند. از آن‌جا که شایع‌ترین عامل تنگی نفس مربوط به مشکلات ریوی است، بدون شک باید آن را به عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به سینه پهلو یا ذات الریه جدی بگیرید.

بنابراین، هر گاه به همراه تنگی نفس، علائم دیگری را نظیر سرفه و تب بی‌دلیل یا سایر علائمی که تاکنون گفته شد، تجربه کردید، لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ی آشکاری از بروز بیماری ذات الریه باشد. در این صورت، پزشک احتمالا جهت تسکین تنگی نفس، افشانه‌ی تنفسی تجویز خواهد کرد. پزشک، در موارد بسیار شدید، فرد بیمار را به دستگاه‌های تنفس مصنوعی متصل خواهد کرد.
 
۷. ضعف
ضعف ناگهانی از دیگر علائمی است که ممکن است نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری ذات الریه باشد. ضعف وضعیتی است در آن، بدن دچار خستگی مفرط و سستی می‌شود. هرگاه فردی به طور ناگهانی به ضعف مبتلا شود، حرکت مناسب در برخی از بخش‌های بدن برای وی دشوار می‌شود. ضعف ناگهانی ناشی از بیماری ذات الریه ممکن است به این دلیل ایجاد شود که ریه تحت تاثیر عفونت،‌‌ توانایی مناسب‌اش را از دست می‌دهد، و بنابراین قادر نخواهد بود اکسیژن کافی را به درستی برای تمام نقاط بدن تامین کند؛ به این ترتیب، بدن دچار خستگی شَدید و سستی می‌شود.

از این رو، اگر به همراه ضعف ناگهانی، علائم دیگر بیماری ذات الریه را از جمله تنگی نفس، تب بی‌دلیل، و غیره تجربه کردید، به احتمال قوی دچار ذات الریه یا سینه پهلو شده‌اید. در صورتی که در اثر بروز ناهنجاری در ریه دچار ضعف ناگهانی شوید، ممکن است ابتدا به دریافت خون نیاز پیدا کنید، و سپس پزشک اقدامات مقتضی را به عمل خواهد آورد.
 
۸. گیجی
علامت دیگری که ممکن است نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری ذات الریه باشد، ابتلا به گیجی است. در این وضعیت، فرد احساس می‌کند قدرت تفکر قوی و روشن معمول‌اش را از دست داده‌ است. هم‌چنین، احساس گیجی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد احساس آشفتگی می‌کند و نمی‌تواند برای انجام کارها تمرکز داشته باشد. این احساس گیجی ارتباط نزدیکی با زوال عقل نیز دارد.

از این رو، هرگاه هنگام انجام کارها تمرکزتان را از دست بدهید و در فرایند تصمیم‌گیری و تمرکز بر مسائل با مشکل مواجه شوید و این علائم با سایر علائم بیماری ذات الریه، نظیر سردی و رطوبت پوست، بروز تب بدون دلیل و ضعف ناگهانی همراه شود، آن را باید به عنوان یک نشانه‌ی قوی برای ابتلا به ذات الریه یا سینه پهلو جدی بگیرید. در این صورت، با مراجعه به پزشک، وی بهترین اقدامات درمانی را جهت مقابله با این مشکل اتخاذ می‌کند.
 
۹. گلو درد
از دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی بروز بیماری ذات الریه ابتلا به گلو درد است. گلو درد وضعیتی است که در آن، فرد در ناحیه‌ی ‌گلوی‌اش احساس درد، خارش، یا ناراحتی می‌کند. هرگاه احساس گلو درد سراغ‌تان بیاید، احتمالا در بلع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با دشواری مواجه خواهید شد. از آن‌جا که علت اصلی گلو درد، عفونت‌‌های ویروسی و باکتریایی است، این وضعیت بدون شک می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری ذات الریه باشد.

بنابراین، چنان‌چه به گلو دردی مبتلا شده‌اید که بعد از گذشت چندین روز بهبود نیافته است، و علاوه بر آن، دچار برخی علائم دیگری نیز شده‌اید، که در این مقاله نام برده‌ایم، بی‌درنگ باید به پزشک مراجعه کنید و اقدامات درمانی لازم را به عمل بیاورید. جهت درمان ذات الریه‌ و در نتیجه، بهبود گلودرد، پزشک معالج می‌تواند از داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی و هم‌چنین، ضد ویروسی استفاده کند.
 
۱۰. از دست دادن اشتها
علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری ذات الریه باشد، از دست دادن اشتها است. در این وضعیت، فرد به طور ناگهانی میل به غذا خوردن، حتی خوردن غذاهای مورد علاقه‌اش را از دست می‌دهد. از دست دادن اشتها عمدتا از نشانه‌های بروز عفونت یا مشکلات روانی است. از آن‌جا که از دست دادن اشتها ممکن است ناشی از عفونت ویروسی و باکتریایی باشد، بی تردید این وضعیت می‌تواند جزء یکی از نشانه‌های بروز بیماری ذات الریه به شمار ‌رود.

بنابراین، چنانچه همراه با برخی از علائم ذکر شده در این مقاله، دچار بی‌اشتهایی نیز شده‌اید، زمان را از دست ندهید و فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا آزمایش‌های زیر را به عمل خواهد آورد:
الف. سونوگرافی از شکم
ب. آزمایش عملکرد کلیه، کبد، و غده‌ی تیروئید
پ. آزمایش سلامت بخش فوقانی دستگاه گوارش

اگر بی‌اشتهایی فرد به سوء تغذیه‌ی وی منجر شده باشد، پزشک فورا با استفاده از سرم، مواد مغذی لازم را به بدن وی می‌رساند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.