انواع ذات الریه، پیشگیری و نحوه درمان آن

بیماری سینه پهلو یا ذات الریه به وسیله‌ی آنتی‌بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروس مختلف قابل درمان است، ولی همه‌ی آدم‌ها با این حقیقت موافق هستند که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. بنابراین، از آن‌جا که بیماری‌هایی نظیر آسم، دیابت، و برخی دیگر از امراض خطرناک می‌توانند به بیماری ذات الریه منجر شوند، لازم است با حفظ سبک زندگی سالم و مصرف خوراکی‌های سالم از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنید.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع ذات الریه، پیشگیری و نحوه درمان آن
ذات الریه‌ی ویروسی غالبا در کودکان و آدم‌های سالمند رخ می‌دهد. ولی، این نوع ذات الریه برای زنان باردار می‌تواند کشنده باشد.
  

مقدمه 

آیا تا به حال نام بیماری ذات الریه یا سینه پهلو را شنیده‌اید؟ ذات الریه (که به آن پنومونی نیز گفته می‌شود) هنگامی رخ می‌دهد که عفونتی در ریه (شش) ایجاد شده باشد؛ این عفونت معمولا به وسیله‌ی باکتری یا ویروس ایجاد می‌شود. ذات الریه یا سینه پهلو به عنوان یک بیماری تهدید کننده‌ی زندگی انسان شناخته می‌شود، زیرا می‌تواند باعث بروز تورم در ریه و دشوار شدن تنفس شود. در این مقاله با انواع و علت های ذات الریه و نحوه پیشگیری و درمان آن را بررسی می‌کنیم.
 

انواع و علت های ذات الریه یا سینه پهلو

ذات الریه یا سینه پهلو انواع فراوانی دارد، و عواملی فراوانی نیز می‌توانند به این بیماری منجر شوند. بنابراین، قبل از این‌که از علائم این بیماری باخبر شوید، لازم است انواع و علت‌های آن را بشناسید. در این بخش، به انواع و علت‌های سینه پهلو یا ذات الریه اشاره می‌کنیم.
 
۱. ذات الریه باکتریایی
انواع فراوانی از باکتری‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد ذات الریه شوند؛ از جمله استرپتوکوک پنومونیه، کلامیدیوفیلا، و لژیونلا پنوموفیلا. سینه پهلو‌یی که به وسیله‌ی باکتری ایجاد می‌شود، می‌تواند آدم‌ها را در هر سنی گرفتار کند.
 
۲. ذات الریه ویروسی
ویروس‌های موجود در دستگاه تنفسی نیز می‌توانند باعث ذات الریه یا سینه پهلو شوند. ولی، ذات الریه‌ای که به وسیله‌ی ویروس ایجاد می‌شود، معمولا مدت کوتاهی باقی می‌ماند. ذات الریه‌ی ویروسی غالبا در کودکان و آدم‌های سالمند رخ می‌دهد. ولی، این نوع ذات الریه برای زنان باردار می‌تواند کشنده باشد.
 
۳. ذات الریه مایکوپلاسما
مایکوپلاسما موجود زنده‌ای غیر از ویروس و باکتری است که می‌تواند به سینه پهلو‌یی منجر شود که میزان خطر و تهدید آن به اندازه‌ی سایر انواع سینه پهلو است. ولی، مایکوپلاسما غالبا در نوجوانان و جوانان باعث ایجاد موارد خفیفی از ذات الریه یا سینه پهلو می‌شود.
 

سایر انواع ذات الریه

عوامل خطری که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند باعث بروز سینه پهلو‌یی شوند که میزان خطر و تهدید آن به اندازه‌ی سایر انواع سینه پهلو است. به جز این‌ها عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث سینه پهلو شوند؛ عوامل خطری از جمله استنشاق مواد غذایی، گرد و غبار، مایعات، گازها، و هم‌چنین انواع مختلف قارچ‌ها.
 

نحوه‌ی درمان بیماری ذات الریه

اکنون لازم است روش‌های درمانی این بیماری را نیز بدانید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به درمان آن بپردازید تا در آینده بر وضعیت سلامتی‌تان تاثیر منفی به جای نگذارد. بنابراین، در پایان این مقاله به درمان‌های گوناگون سینه پهلو یا ذات الریه اشاره می‌کنیم که می‌توانند شما را از شر این بیماری بسیار خطرناک و تهدید کننده‌ی زندگی خلاص کنند.
 
۱. درمان‌های عمومی
پزشک معالج فارغ از علت اصلی بیماری ذات الریه به انجام درمان‌های عمومی می‌پردازد. درمان عمومی ذات الریه یا سینه پهلو شامل تجویز دارو و هم‌چنین، انجام پیگیری‌های مراقبتی نظیر عکسبرداری از قفسه‌ی سینه با اشعه‌ی ایکس می‌شود تا پزشک از درمان کامل ذات الریه مطمئن شود.
 
۲. درمان ذات الریه‌ی باکتریایی
روش دوم درمان بیماری سینه پهلو به علت اصلی بروز این بیماری بستگی دارد. اساسا علت شایع بروز بیماری ذات الریه عفونت‌های باکتریایی است. چنان‌چه پزشک تشخیص بدهد ذات الریه به علت عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌پردازد و بیمار نیز باید تمام آنتی‌بیوتیک‌ها را تا بهبودی کامل بیماری مصرف کند. چنان‌چه بیمار قبل از بهبودی کامل بیماری سینه پهلو یا ذات الریه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها قطع کند، این بیماری ممکن است در آینده بار دیگر بازگردد.
 
۳. درمان ذات الریه‌ی ویروسی
علاوه بر عفونت‌های باکتریایی، سومین عاملی که می‌تواند باعث بروز بیماری سینه پهلو شود، عفونت‌های ویروسی است. چنان‌چه پزشک معالج تشخیص دهد علت بروز بیماری ذات الریه عفونت‌های ویروسی است، تجویز آنتی‌بیوتیک بی فایده خواهد بود. در عوض، برخی داروهای ضد ویروس می‌توانند به تسکین علائم این بیماری کمک کنند و به تدریج، زندگی بیمار را از شر این تهدید نجات دهند.
 

نحوه‌ی پیشگیری از ذات الریه

با این‌که بیماری سینه پهلو یا ذات الریه به وسیله‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد ویروس مختلف قابل درمان است، ولی همه‌ی آدم‌ها با این حقیقت موافق هستند که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. بنابراین، از آن‌جا که بیماری‌هایی نظیر آسم، دیابت، و برخی دیگر از امراض خطرناک می‌توانند به بیماری ذات الریه منجر شوند، لازم است با حفظ سبک زندگی سالم و مصرف خوراکی‌های سالم از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

به خصوص، ترک سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ذات الریه است. با وجود این، جهت محافظت از خود در برابر بیماری سینه پهلو، انجام واکسیناسیون علیه ذات الریه باکتریایی می‌تواند بسیار موثر باشد.

اکنون دیگر همه‌ی اطلاعات لازم را درباره‌ی انواع مختلف علائم بیماری ذات الریه، به علاوه، علت‌ها، راه‌های درمان، و چگونگی پیشگیری از آن فرا گرفته‌اید. با این‌که بیماری سینه پهلو یا ذات الریه یک بیماری کشنده و خطرناک است، ولی کاملا قابل پیشگیری است و با پیروی از سبک زندگی سالم می‌توانید از خود در برابر عوامل خطر این بیماری محافظت کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.