راهکارهای مقابله با حملات آسم (بخش دوم)

یکی از شایع ترین بیماری های تنفسی در سنین پایین آسم می باشد که دلیل عمده آن وراثت است. به طوری که پدر یا مادر دارای این بیماری بوده اند و امکان دارد کودک نیز به این بیماری دچار می شود. یک سری از عوامل هستند که باعث تشدید این بیماری شده و حملات آن را بیشتر می کند، با رفع این عوامل می توانید تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید.
چهارشنبه، 21 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مقابله با حملات آسم (بخش دوم)
بسیاری از افرادی که آسم دارند به کم خونی نیز دچار هستند. مصرف ویتامین b۶ برای از بین بردن این کم‌خونی و آسم بسیار مفید می باشد.
 

مقدمه

به طور کلی آسم را می توان به معنای راه‌های هوایی تحریک پذیر معنا کرد. چرا که افرادی که دارای بیماری آسم هستند، راه های هوایی ریه آنها بسیار حساس بوده و امکان انقباض ناگهانی وجود دارد، که سبب گرفتگی در سینه و تنگی نفس به همراه سرفه و خس خس در تنفس می شود. علت شناخته شده صددرصدی هنوز برای این بیماری کشف نشده، در بسیاری از کودکان عوارض حساسیتی همچون اگزمای آتوپیک، رینیت حساسیتی وجود داشته است و اکثر کودکان مبتلا به سابقه خانوادگی آسم و دیگر اختلالات تنفسی را دارا بودند. [1] 

این عوارض قبل از چهل سالگی و در سنین پایین تر بسیار بیشتر از سنین بالا به وجود می‌آید. به طوری که بعد از سن چهل سالگی ۵۰ درصد از این میزان کاهش پیدا می کند. شما می توانید برای حل این مشکلات و درمان تنگی نفس از یک سری روش هایی استفاده کنید که می تواند روند این بیماری را کاهش داده و به مرور زمان به درمان آن کمک کند. 
 

روش کنترل آسم

از اسپری خود درست استفاده کنید
یکی از سریع ترین راه های کنترل حملات آسمی استفاده صحیح از اسپری مخصوص می باشد. اما مسئله ای که در این جا به وجود می‌آید، معمولا استفاده نادرست از این اسپری ها می باشد. 

شما باید بدانید که اسپری یک تهویه کننده نیست پس بهتر است که آن را از گلوی خود فاصله بدهید و آن را حدود سه سانت دور تر از دهان باز نگه دارید، یک نفس عمیق آرام بکشید و در حدود نیم ثانیه بعد از شروع نفس اسپری را فشار دهید و همراه هوا به داخل بکشید و نفس خود را ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. برای انجام دو پاف از اسپری، بهتر است که پاپ اول را بلافاصله پس از حمله انجام دهید و دومی را ۵ تا ۲۰ دقیقه بعد استفاده نمایید. 

برای مطمئن شدن از استفاده صحیح می توانید به نفس خود توجه کنید، که دارای بخار نباشد. اگر پس از استفاده بخار از دهان بیرون آید نشانه از اشتباه استفاده کردن اسپری می باشد. [2 ] 
 
استفاده درست از کولر ماشین
تهویه هوای ماشین را بهتر است روی بیشترین درجه قرار دهید، تا گرد و غبار هوا را  عبور ندهد و آنها را وارد محیط ماشین نکند. همان طور که می دانید تهویه هوا برای افرادی که دارای آسم هستند، خوب می باشد. اما نه هوای مستقیم از بیرون، چرا که هوا دارای انواع اقسام ذرات آلوده و غبار می باشد و همچنین درمان را به داخل ماشین می آورد که برای این بیماران بسیار مضر می باشد. 
 
نوشیدنی های کافئین دار بنوشید
گاهی ممکن است که به شما اسپری خود را فراموش کرده و به همراه خود نبرده باشید، در این هنگام برای کنترل تنفس و جلوگیری از حمله آسمی، خونسردی خود را حفظ کرده و از دو فنجان قهوه غلیظ یا چای پررنگ استفاده کنید که دارای کافئین زیاد می باشند و اثر مفیدی بر آسم شما خواهند داشت
 
مصرف ویتامین ب ۶
بسیاری از افرادی که آسم دارند به کم خونی نیز دچار هستند. مصرف ویتامین b۶ برای از بین بردن این کم‌خونی و آسم بسیار مفید می باشد. به طوری که روزانه ۵۰ میلی گرم از این ویتامین مصرف شود، به طور واضح شدت حملات آسم را بسیار کاهش می دهد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد این ویتامین اثر سمی در بدن دارد. 
 
به تنفس خود توجه کنید
شناخت ریه های خودتان را جدی بگیرید چرا که بهترین راه برای مبارزه با حملات آسم، جلوگیری از آن است و گوش کردن به صدای تنفس تان و شناخت علائم اولیه حمله آسم، باعث می شود با تشخیص سریع و عمل مناسب بتوانید جلوی حملات را بگیرید. 

هرگز این بیماری را دست کم نگیریم اگر حال شما تغییر کرده است و علاءم جدیدی در خود می‌بینید، صبر نکنید تا با داروها حل شود، حتما به پزشک مراجعه کرده و پیگیر درمان آن باشید. به طور مثال اگر مصرف اسپری شما به مرور زیاد شده است و مجبور به استفاده چند پاف در یک مرحله از حملات آسمی هستید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. 
 
شنا کنید
بسیاری از ورزش ها به دلیل هوازی بودن و شدت بالای تحرک  باعث خشک شدن گلو و دهان می‌شود، که آسم شما را تحریک کرده و قادر به ادامه دادن ورزش نباشید. اما شنا می تواند یکی از مناسب‌ترین ورزش ها برای این بیماران به حساب می‌آید. زیرا رطوبت بالای محیط نمی‌گذارد مجاری تنفسی شما خشک شده و دچار حمله آسم شویم. 

امام صادق (علیه السلام) برای رفع و درمان سرفه فرمودند: «در کفِ دست خود، قدرى کاشم (نوعى زیره کوهى) و به همان اندازه، شکر بریز و براى یک یا دو روز، این سَفوف را بخور.» [3] 

پی نوشت :
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان ، قم: شهید کاظمی 1396، صفحه 246.
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 167.
[3] الکافی، جلد8 ، صفحه192- بحارالأنوار، جلد62، صفحه182.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.