فواید مصطکی از دیدگاه طب سنتی (بخش اول)

گیاه خارق العاده و ناشناخته مصطکی، از آن دسته گیاهانی محسوب می‌شود که خواص خود را در طب سنتی به اثبات رسانده است و فواید خارق العاده‌ای دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی خواص و مضرات مصطکی بپردازیم.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصطکی از دیدگاه طب سنتی (بخش اول)
جویدن مصطکی باعث خوشبو شدن دهان می گردد، وقتی در دهان گزاشته شود و آن را بجوید طعم معطری احساس می شود.
 

مقدمه

مصطکی صمغ یا شیره رزینی زرد رنگی است که از شاخه ها و ساقه های درختچه ای از خانواده پسته گرفته می شود که درختچه یا درخت کوچکی است به بلندی معمولاً سه متر ولی اگر پرورش داده شود و از آن مراقبت نمایند در باغ­ها ارتفاع آن تا چهارده متر نیز می رسد. درختچه ای است با برگ های تقریباً ناخزان و همیشه سبز که بوی رزین مصطکی از تمامی اندام گیاه استشمام می شود. با آکسان پلاس همراه باشید.

مصطکی از گیاهان دارویی ناشناخته است که در طب سنتی کاربردهای درمانی فراوانی دارد. این گیاه که به «برادر کندر» معروف است، می تواند درمانگر بسیاری از مشکلات و دردهای جسمانی شود. درختچه یا درخت کوچکی است که بلندی آن معمولا تا ۳ متر ولی اگر پرورش داده شود و از آن مراقبت نمایند، در باغ ها تا ۱۴ متر نیز می رسد. بومی مناطق با آب و هوای مدیترانه ای است و در آفریقای شمالی و در بعضی از جزایر یونان که به نام جزایر مصطکی معروف می باشند، انتشار دارد.
 
درختچه ای است همیشه سبز که بوی رزین مصطکی از تمامی اندام گیاه استشمام می شود. گل های آن دو پایه در ابتدا سبز ولی به تدریج قرمز رنگ می شود. میوه آن کروی قرمز، کوچک و پس از رسیدن سیاه رنگ می شود. از میوه این درخت اهالی جزایر مصطکی روغنی خوراکی می گیرند که قابض است و به جای روغن زیتون در خوراک مصرف می کنند ولی محصول عمده این درختان رزینی است که از شاخه و چوب و ساقه های این درخت در اثر شکافی که وارد می کنند، گرفته می شود و به ماستیک معروف است.

از این گیاه در مصر باستان به منظور مومیایی کردن اجساد استفاده میشده است. همچنین از آن برای خوشبو کردن دهان استفاده می شده و امروزه همچنان از صمغ گیاه مصطکی به عنوان عطر و طعم دهنده در نوشیدنی ها و آدامس های یونانی استفاده می شود. این گیاه از خانواده پسته بوده، میوه آن کروی و به رنگ قرمز و کوچک است و پس از رسیدن سیاه رنگ می شود. از میوه این درخت روغنی خوراکی استخراج می شود که به روغن مصطکی معروف است و خاصیت قابض داشته، در برخی مناطق به جای روغن زیتون برای پخت خوراک مصرف می شود ولی محصول عمده آن صمغ رزینی است که در اثر خراش های طبیعی یا خراش هایی که به همین منظور بر درخت وارد می کنند استخراج و در مصارف دارویی و صنعت داروسازی استفاده می شود.
 

خواص مصطکی در طب سنتی (طبیعت و خواص درمانی)

مصطکی که به مصرف میرسد به شکل قطعات کروی یا بیضی بوده، بسیار کوچک و در ابعاد دانه های نخود است. رنگ آن زرد و شفاف بوده، معطر می باشد. بر طبق طب سنتی، طبع گیاه دارویی مصطکی نسبتا گرم و خشک می باشد و بعضی آن را معتدل می دانند. برخی خواص دارویی آن عبارتند از:
 
خواص مصطکی برای دهان و دندان
جویدن مصطکی باعث خوشبو شدن دهان می گردد، وقتی در دهان گزاشته شود و آن را بجوید طعم معطری احساس می شود و در برخی موراد از آن برای پر نمودن حفره های دندان استفاده می شود.

چننچه گوشت لثه های شما از بین رفته و دچار تحلیل و سست شدن لثه ها شده اید، هر روز مقدار کمی مصطکی را بجوید تا پای دندان ها گوشت آورده و لثه ها سالم و محکم شوندجوشانده مصطکی با با سعد کوفی و شستن متناوب دندان ها با آن بوی بد دهان را رفع می کند.
 
خواص مصطکی برای بیماری های گوش
درمان بیماری های گوش و حلق از موارد کاربرد مصطکی در طب سنتی است برای باز شدن گرفتگی گوش می توان یک قطره از جوشانده مصطکی را در گوش چکاند تا گرفتگی باز شود. به این منظور ده گرم مصطکی را با نصف فنجان آب و روغن زیتون بجوشانید تا آب آن خشک شود.

در صورت تورم گوش یا اگر غده ای در گوش باشد که سبب سنگینی گوش شود، باید مقداری مصطکی را در آب جوش بریزید و بجوشانید. پس از سرد شدن سه قطره از آن را سه بار در روز، در گوش بچکانید تا گوش را باز کند و در نتیجه سنگینی گوش و کری که در اثر غده گوش باشد برطرف خواهد شدبرای رفع سنگینی گوش، آن را در روغن کنجد بجوشانید و یک تا دو قطره در گوش بچکانید.
 
ادامه دارد...

منبع: سایت ساعد نیوز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما