راهکارهای بند آوردن خونریزی بینی (بخش دوم)

مشکلی که برخی از افراد  دچار آن می شوند خونریزی بینی است، که برای جلوگیری از آن باید یک سری از کارها را انجام داد که در نهایت این معضل به مرور از شما رفع می‌شود. در این مطلب به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای بند آوردن خونریزی بینی (بخش دوم)
قرار دادن یخ بر روی سر موجب خشک شدن مجرای پشت حلق و قطع شدن خونریزی می شود. بوییدن کندر نیز موجب خشک شدن مجرای پشت حلق می شود.
 

مقدمه 

خونریزی بینی در دراز مدت و به شکل های مختلف می تواند برای فرد خطرناک یا بی خطر باشد، که با بررسی آن و راه پیشگیری می توان به این موضوع پی برد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل گرم سال یا در سوز سرمای زمستان دچار خونریزی از بینی شده‌اید و دلیل دقیق آن را نمی دانید و در پی راهی برای بند آمدن آن هستید. 

حس گرما و لغزش خون بر روی صورت، لکه شدن یقه لباس و جلوی پیراهن و حتی خاج شدن خون از دهان همگی یک حس بسیار نا خوش آیندی به همراه دارد که برخی افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

خونریزی بینی یا به اصطلاح خون دماغ یک معضل آزار دهنده است که بیشتر اوقات در فصل گرما و زیر تابش نور مستقیم آفتاب بر سر انسان به وجود می آید. اما برای کنترل و پیشگیری آن راه هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. به شما پیشنهاد می شود که مطلب زیر را دنبال کنید. 
 

راهکارهای بند آوردن خونریزی بینی

مرطوب نگه داشتن هوا
وظیفه بینی برای بدن مرطوب نگه داشتن و تسویه هوای ورودی به شش ها می باشد. زمانی که هوا سوز سرما دارد یا به حد زیادی گرم است، بینی می تواند تا حد ممکن رطوبت مورد استفاده ریه را فراهم کند و اما  آن سخت می شود، بنابر این در این مواقع بهتر است خودتان هوا را مرطوب نگه دارید و به کار بینی خود کمک کنید.

به توصیه پزشکان، بهتر است که یک دستگاه مرطوب کننده را با آب مقطر پر کرده و بخار آن را در خانه پخش کرده و از آن تنفس کنند. آب مقطر به دلیل عدم وجود ناخالصی ها که در آب شیر وجود دارد، نسبت به آن بهتر می باشد. باید توجه داشته باشید که حتماً دستگاه بخار را هر هفته به درستی تمیز کنیم. می توانید برای بخور از مخلوط آب و سرکه پر کنید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را روشن کنید. 
 
مصرف ویتامین c خود را بالا ببرید
ویتامین c یک ماده اساسی برای تشکیل کلاژن می باشد و خود کلاژن در سلامت بافت های بدن نقش بالایی دارد. کلاژن موجود در بافت ها راه های هوایی فوقانی به چسبندگی موکوس کمک می کند و به ایجاد رطوبت محافظت از پوشش سینوس ها و بینی را بر عهده دارد.[1] ویتامین سی موجود در میوه ها از جمله لیمو، پرتغال، کیوی، آناناس، طالبی و... می تواند یکی از بهترین مکمل های غذایی برای شما باشد. 
 
کنترل فشار خون
داشتن رژیم غذایی کم چرب و بدون کلسترول باعث می شود که فشار خون شما پایین بیاید و در هنگام خونریزی بینی مقدار زیادی خون خارج شود و کسانی که دارای بینی حساس هستند اگر فشار خون بالایی داشته باشند تعداد دفعات خون ریزی برای آن ها بالاتر می رود و با کاهش فشارخون می توانند آن را تا حد زیادی کنترل کند. خونریزی هایی که در کاسه سر انسان به وجود می آید، می تواند منجر به سکته شود.  بنابراین بهتر است که پارگی خارج از حفره کاسه سر اتفاق می‌افتد و خون‌های حاصل از آن تماما تخلیه شود. 

هنداونه، انگور، خیار، هلو، انواع توت، کیوی، سیب، زرد آلو، طالبی و ذغال اخته و آلبالو از جمله میوه هایی هستند که در تابستان می‌تواند به کنترل فشار خون شما کمک کند و از طرفی خونریزی بینی را کاهش دهد. 
 
استفاده از یخ و کندر
قرار دادن مقداری یخ بر روی سر موجب خشک شدن مجرای پشت حلق و قطع شدن خونریزی می شود. بوییدن کندر نیز موجب خشک شدن مجرای پشت حلق می شود.[2] 
 
ترک سیگار
اگر شما پوست بینی تان حساس شده است و هر از گاهی دچار خونریزی از ناحیه بینی می شوید، بهتر است که مواد دودی (سیگار، قلیان و...) را ترک کنید. چرا که سیگار کشیدن حفره بینی را کاملاً خشک می کند و رطوبت مورد نیاز را از بین می‌برد. 
 
تا حد ممکن از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکنید
قرص های ضد بارداری باعث به هم ریخته شدن توازن استروژن بدن می‌شود. بنابراین استعداد خونریزی از بینی را در فرد بسیار افزایش می‌دهد. به خصوص در سنین یائسگی در انتخاب قرص های ضد بارداری خود محتاط باشید و همیشه با پزشک خود مشورت نمایید. 
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

- زمانی که شما دچار خونریزی از بینی شده‌اید و راه های جلوگیری از آن را انجام داده اید اما پس از یک زمان معینی از شدت خونریزی کم نشده و همچنان از بینی شما خون می آید، بهتر است که به اورژانس بروید تا معاینه شوید. 

- اگر از انتهای بینی خونریزی دارید، به طوری که از حلق و دهان شما خون خارج می شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. 

- پس از ضربه خوردن سر، صورت و بینی دچار خونریزی از راه بینی شده اید، بهترین کار مراجعه به پزشک است. 

- اگر کودک شما بدون دلیل خاصی ناگهانی دجار این عارضه شده است با پزشک تماس بگیرید و این موضوع را در میان بگذارید. 

- گاهی اوقات نیز کودکان از سر عادت دست در بینی گذاشته و باعث خونریزی می‌شوند، بهتر است برای ترک این کار با پزشک مشورت کنید خودتان این عادت را از او بیاندازید. 

نکته:
اگر فرد زیاد دچار خون دماغ می گردد، خوردن چیزهایی که  باعث رکود و سردی بدن می شوند. مانند : عدس، سماق و چیزهای قابض و ترش را کمتر مصرف کند. [3] 

پی نوشت:
[1] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/ پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 193. 
[2] درمان خون دماغ دکتر سید علی ابوالحبیب مجله طب اسلامی - پایگاه اینترنتی ابراهیم ابن علیان ، پژوهشگر عرصه طب اسلامی
[3] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: نشر شهید کاظمی، 1396، صفحه 219. 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.