راهکارهای بند آوردن خونریزی بینی (بخش اول)

برای همه ما در طول عمر مان ممکن است پیش بیاید که ناگهان دچار خونریزی بینی شویم و دنبال راهی برای جلوگیری از آن باشیم. برای یادگیری این راه ها می توانید از این مطلب را مطالعه کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای بند آوردن خونریزی بینی (بخش اول)
برای از بین بردن حساسیت های بینی و خونریزی مویرگ‌ها مصرف آهن می تواند یک نقش کلیدی را برای سلول های قرمز انجام دهد. 
 

مقدمه

خونریزی بینی در دراز مدت و به شکل های مختلف می تواند برای فرد خطرناک یا بی خطر باشد، که با بررسی آن و راه پیشگیری می توان به این موضوع پی برد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل گرم سال یا در سوز سرمای زمستان دچار خونریزی از بینی شده‌اید و دلیل دقیق آن را نمی دانید و در پی راهی برای بند آمدن آن هستید. گاهی خونریزی بینی به دلایل مختلفی برای افراد به وجود می‌آید که مقدار زیادی خون از بینی و دهان فرد خارج می‌شود که نشانه پاره شدن مویرگ در بینی می باشد. اما حجم زیاد خون برای چه خارج می شود؟! دلیل این حجم از خون چیست؟! و با چه روش هایی می توان آن را بند آورد؟! به شما پیشنهاد می شود که مطلب زیر را دنبال کنید. 
 

راه های بند آوردن خونریزی بینی

مرطوب نگه داشتن بینی دارای خونریزی
با پنبه آغشته به آب یا مواد ضدعفونی کننده یا در نبود آنها با کمی سرکه سفید پنبه‌ای را مرطوب کرده و داخل مجرای بینی قرار دهید، تا جلوی خونریزی گرفته شود. سرکه سفید به دلیل داشتن اسید کم، در محل بریده شده باعث کمی سوزش می‌شود اما در عوض  خونریزی را قطع می‌کند. ضد احتقان های مخصوص بینی، یکی از توصیه‌های دیگری است که می تواند در صورت استفاده درست از آن یک درمان موقتی برای خونریزی بینی باشد. در نبود پنبه می توانید از گاز استریل ساده استفاده نمایید. که تأثیر آن همانند پنبه بوده و می توان آن را با آب نیز مرطوب نگه داشت. 
 
لخته خون های درون بینی را خارج کنید
قبل از اینکه برای متوقف کردن خونریزی بینی خود کاری را انجام دهید، یا پنبه ای را درون آن بگذارید، بهتر است با یک فین شدید خون های درون بینی را کاملا خارج کرده و باعث شد تا رگ های خونی باز نگه داشته شوند و به دلیل داشتن الیاف ارتجاعی، این رگ ها خود به خود بعد از مدت زمان کمی می توانند با انقباض شدن همان الیاف های ارتجاعی منافذ را بپوشاند. 
 
از کمپرس یخ استفاده کنید
گذاشتن یخ روی پیشانی و اطراف بینی تا حدود زیادی می تواند به بند آمدن خون کمک کند. این کار باعث انقباض شدن خون شده و در بیشتر اوقات خونریزی را کاملا قطع می کند. 
 
دراز نکشید
دراز کشیدن یا عقب نگه داشتن سر، باعث می‌شود خون ها به حلق وارد شده و یا در انتهای بینی لخته شود. بهتر است در این مواقع فقط صاف بنشینید و سعی در خارج کردن خون درون بینی تان کنید. 
 
آسپرین غیر ضروری مصرف نکنید
اگر پوست بینی شما حساس است و هر از چند گاهی خونریزی بینی دارید بهتر است به صورت غیر ضروری آسپرین مصرف نکنید. چرا که آسپرین با رقیق کردن خون بدن، در ایجاد لخته شدت خون ها اختلال ایجاد می کند. 
 
بینی را دستکاری نکنید
حدوداً ۱۰ روز طول می‌کشد تا زخم های بینی که منجر به خونریزی شده اند دوباره ترمیم شوند و به حالت عادی خود برگردد. دستکاری شما باعث می شود تا ناحیه خونریزی کرده دوباره زخم شود و خونریزی بیشتری صورت گیرد. بهتر است تا چند روز (یک هفته) بعد از پارگی رگ ها، به بینی خود دست نزنید. 
 
آهن مصرف کنید
برای از بین بردن حساسیت های بینی و خونریزی مویرگ‌ها مصرف آهن می تواند یک نقش کلیدی را برای سلول های قرمز انجام دهد. اگر کودک شما دچار خونریزی از ناحیه بینی می‌شود، از غذاهای خون ساز برای آن ها فراهم کنید. یکی از بهترین مواد خون ساز، عناب، انار، جگر گوسفند و گوشت تازه برای حلیم گندم و لبو می باشد. [1] 
 
از پماد آنتی بیوتیک استروئید استفاده کنید
اگر دو یا سه بار در روز مقداری از این پماد ها را داخل بینی بمالید هرگونه باتری استاف را از بین می‌برند و جلوی خارش را می‌گیرد و از کبره بستن موکوس جلوگیری می کند. [2]
 
بخش نرم بینی خود را نگه داریم
زمانی که برای جلوگیری از خونریزی، در بینی خود چیزی قرار داده‌اید، در همان زمان بخش نرم بینی خود را در بین دو انگشت خود بفشارید. ۵ تا ۷ دقیقه آن را نگه دارید، سپس آزاد کنید و دستمال یا پنبه را از بینی بردارید. اگرباز همچنان خونریزی داشت، دوباره ۵ دقیقه دیگر نگه دارید. اما به احتمال خیلی زیاد در بار اول خونریزی قطع می‌شود. 
 
نکته :
خواندن آیه "مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ" "یَوْمَئِذٍ یَتَّبِعُونَ الدَّاعِیَ لَا عِوَجَ لَهُ وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا" "وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا" می تواند به قطع شدن خونریزی بینی کمک کند. [3] 

ادامه دارد...

پی نوشت:
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 218.
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 191.
[3] مجله طب اسلامی - پایگاه اینترنتی ابراهیم ابن علیان ، پژوهشگر عرصه طب اسلامی (طه/۵۵ و ۱۰۸-یس/۹-مکارم الاخلاق/ص۳۷۷)


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.