فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی (بخش اول)

مصرف زبان گاو و گوسفند هورمون‌هایی را که به عنوان پادتن‌های بدن عمل می‌کنند به حالت تعادل در می‌آورد که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد. این به خاطر وجود پروتئین‌ کامل موجود در زبان گاو و گوسفند است. به علاوه، چون پروتئینی حیوانی است، زبان گاو و گوسفند قادر است آمینو اسیدهای ضروری بدن تان را نیز فراهم بیاورد. در این مطلب به فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی (بخش اول)
برای افزایش استحکام و قدرت بافت‌ها، بدن به پروتئین کافی نیاز دارد. خب، زبان گاو و گوسفند در واقع حاوی پروتئین کامل نسبتا بالایی است.
 

مقدمه

وقتی صحبت از گوشت اعضای حیوانات مانند گوشت زبان گاو و گوسفند می‌شود، بعضی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند کلا از خوردن آن صرف نظر کنند. اولا، اکثر آن‌ها دوست ندارند روی میز غذای‌شان زبان گاو و گوسفند را ببینند. دوما، به خاطر آنکه دارای سطح کلسترول بسیار بالایی است از خوردن آن اجتناب می‌کنند. چیز دیگری که احتمالا درباره‌ی گوشت اعضای بدن حیوانات مانند زبان گاو و گوسفند نمی‌دانستید آن است که از گوشت ماهیچه ارزان‌تر است اما مواد مغذی بسیار بیشتری دارد که بعضی از آن‌ها در گوشت ماهیچه وجود ندارند. شوربختانه، دیگر آدم‌های امروزی به ندرت گوشت زبان می‌خورند اما در این مقاله شما به این پی خواهید برد که خواص زبان گاو و گوسفند برای سلامتی شما چقدر زیاد و عالی است.
 

ارزش غذایی زبان گاو و گوسفند

میزان هر وعده مصرفی: ۱۰۰ گرم ارزش روزانه ٪
کالری۲۲۴
چربی‌های کل۱۶ گرم۲۴٪
چربی‌های اشباع شده۷ گرم ۳۵٪
چربی‌های چنداشباع‌نشده ۰.۹ گرم
چربی‌های تک اشباع نشده ۷ گرم
کلسترول ۸۷ میلی گرم ۲۹٪
سدیم ۶۹ میلی گرم ۲٪
پتاسیم ۳۱۵ میلی گرم ۹٪
پروتئین ۱۵ گرم ۳۰٪
 
ویتامین‌ها:
ویتامین  C5٪
ویتامین  B6۱۵٪
ویتامین  B12۶۳٪
آهن ۱۶٪
منیزیم ۱۴٪
 
اگر خواص زبان گاو و گوسفند از زیان‌های آن برای سلامتی بسیار بیشتر باشد به هیچ وجه تعجبی ندارد. چرا که زبان گاو و گوسفند بیشتر از سایر ارگان‌ها از عضله و ماهیچه تشکیل شده است، اما باز هم پی بردن به فایده‌های بیشتر آن شما را متقاعد و مطمئن می‌سازد که بدون نگرانی یا تردید گوشت زبان گاو و گوسفند را مصرف کنید. در نتیجه، در ادامه‌ی این نوشتار خواص زبان گاو و گوسفند را برای شما بازگو می‌کنیم.
 

خواص زبان گاو و گوسفند

۱. تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن
یکی از ترکیب‌های مهم برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن روی است و زبان گاو و گوسفند نسبتا سرشار از روی و همچنین پتاسیم و سدیم است. بنابراین، مصرف کردن زبان گاو و گوسفند می‌تواند توصیه‌ای باشد برای تقویت سیستم ایمنی بدن. وقتی سیستم ایمنی بدن خود را تحت کنترل داشته باشد راحت‌تر می‌توانید از پس ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا بر بیایید و خطر عفونت را کاهش دهید. این راه بسیار خوشمزه‌ای برای حفظ سبک زندگی سالم به شمار می‌رود.
 
۲. مبارزه با کم خونی
زبان گاو و گوسفند سرشار از آهن و ویتامین B12 است. این دو ترکیب در تولید هموگلوبین نقش قابل توجهی دارند. هموگلوبین یکی از انواع پروتئین‌ها است که در اتصال به اکسیژن و توزیع کردن آن در سرتاسر بدن عملکرد مهمی دارد. تقریبا همه می‌دانند که کمبود آهن و ویتامین B12 می‌تواند باعث مشکلاتی مانند کم خونی شود.
 
3. پیشگیری از خستگی مفرط
مطمئنا می‌دانید خستگی مفرط برای کسانی اتفاق می‌افتد که دچار کمبود آهن هستند. این به خاطر آن است که مغز به خاطر بعضی از اختلالات در فرایند توزیع گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. خب، آهن در حصول اطمینان از اینکه گلبول‌های قرمز خون برای توزیع هموگلوبین و ویتامین B12 به اندازه‌ی کافی موجود هستند و اطمینان یافتن از تولید هموگلوبین کافی که به اکسیژن می‌چسبد تا هر زمان بدن به آن نیاز داشت در دسترس باشد نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
۴. تقویت کننده‌ی طبیعی انرژی
برای تقویت انرژی‌تان به چه چیزی نیاز دارید؟ وقتی احساس خستگی یا کمبود انرژی می‌کنید – حتی صبح زود – این یعنی سوخت و ساز بدن‌تان با سرعتی پایین کار می‌کند. برای حصول اطمینان از آن که سوخت و ساز بدن با سرعت عادی کار می‌کند، باید از وجود تمام اجزاء و مواد لازم مانند آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون و کولین همراه با ویتامین B12 برای تولید هموگلوبین جهت توزیع اکسیژن در بدن اطمینان حاصل کنید. اکسیژن عامل اصلی سوخت و ساز یک بدن سالم است.
 
5. تسریع فرایند التیام زخم‌ها
اکثر آدم‌ها فکر می‌کنند برای تسریع روند التیام زخم‌ها باید از محصولات دارویی بر روی زخم استفاده کنند. در واقع، آن محصولات دارویی برای پیشگیری از عفونت بیشتر ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌های خارجی استفاده می‌شوند در حالی که فرایند التیام زخم از درون اتفاق می‌افتد. مصرف روی یکی از راه‌های تسریع روند التیام زخم‌ها است و زبان گاو و گوسفند حاوی مقدار فراوانی روی است.
 
۶. مفید برای بازسازی سلول‌ها
دو مولفه‌ی اصلی برای بازسازی سلول‌ها مورد نیاز است. اولی اکسیژن است و دومی گلبول‌های قرمز خون. چون زبان گاو و گوسفند سرشار از روی و آهن است مطمئنا همان چیزی خواهد بود که گلبول‌های قرمز خون لازم را فراهم می‌آورد و ویتامین B12 موجود در آن شما را از عملکرد بهینه‌ی هموگلوبین در خون و توزیع اکسیژن به هر یک از سلول‌های سرتاسر بدن مطمئن خواهد ساخت. اکسیژن برای بازسازی سلول‌ها ضروری است.
 
7. حفظ سلامت دستگاه عصبی
آیا می‌دانستید مصرف گوشت گاو و گوسفند می‌تواند نیاز روزانه‌ی کولین و ویتامین B12 بدن‌تان را فراهم کند. نقش و عملکرد کولین در بدن چیست؟ کولین دلیل اصلی عملکرد خوب سیستم‌های عصبی است و ویتامین B12 شما را از وجود میلین کافی مطمئن می‌سازد؛ ترکیبی که در محافظت از سیستم عصبی نقش ایفا می‌کند. این دو باهم، سلامت و عملکرد بهینه‌ی ارتباطات دستگاه عصبی را تضمین می‌کنند.
 
۸. افزایش قدرت و استحکام بافت‌ها
برای افزایش استحکام و قدرت بافت‌ها، بدن به پروتئین کافی نیاز دارد. خب، زبان گاو و گوسفند در واقع حاوی پروتئین کامل نسبتا بالایی است. سلول‌ها برای استحکام بخشیدن به بافت‌ّهای بدن به پروتئین نیاز دارند. مثال ساده در این زمینه ورزش بدنسازی است. برای ساختن توده و حجم عضلانی باید بافت بدنی قوی داشته باشید تا بتوانید عضله بسازید.
 
۹. حفظ تعادل هورمونی
همچنین مصرف زبان گاو و گوسفند هورمون‌هایی را که به عنوان پادتن‌های بدن عمل می‌کنند به حالت تعادل در می‌آورد که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد. این به خاطر وجود پروتئین‌ کامل موجود در زبان گاو و گوسفند است. به علاوه، چون پروتئینی حیوانی است، زبان گاو و گوسفند قادر است آمینو اسیدهای ضروری بدن‌تان را نیز فراهم بیاورد. فقط کافی است ۸۵ گرم زبان گاو یا گوسفند بخورید تا بتوانید از تامین پروتئین ضروری روزانه‌ی بدن‌تان اطمینان حاصل کنید.
 
10. منبع بی نظیر پروتئین حیوانی
از آنجایی که زبان گاو و گوسفند سرشار از پروتئین کامل است منبع بی‌نظیر پروتئین حیوانی به شمار می‌آید. اگر با عملکرد پروتئین آشنا نیستید، باید بگویم پروتئین در حصول اطمینان از آنکه سلول‌های بدن قادر هستند استحکام بافتی را فراهم آورند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را محافظت کنند و آمینو اسیدهای لازم و ضروری را فراهم آورند نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
۱۱. منبع حیاتی آمینو اسید
همانطور که در نکته‌ی قبلی بیان شد، زبان گاو و گوسفند منبع طبیعی آمینو اسیدها به شمار می‌رود. بدن برای تامین سوخت و ساز مناسب بدن و ساختن پروتئین به آمینو اسید نیاز دارد. ممکن است ندانید که انواع بسیار زیادی از پروتئین‌ها وجود دارند و هر نوع آن عملکرد خاص خودش را دارد. آمینو اسید به تعیین عملکرد پروتئین مورد نیاز سوخت و ساز بدن کمک خواهد کرد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.