فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی (بخش دوم)

اسید چرب در واقع یکی از انواع اسیدهای سالم مورد نیاز بدن انسان است. اسیدهای چربی مانند امگا۳ و امگا۶ اکثرا در ماهی یافت می‌شوند اما در کمال تعجب در زبان گاو و گوسفند نیز وجود دارند. اسیدهای چرب موجود در زبان گاو و گوسفند شبیه اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون و آجیل است. یکی از عملکردهای اسیدهای چرب پایین آوردن سطح کلسترول و همزمان کاهش خطر مسمومیت پروتئینی است.در این مطلب به فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی و موارد احتیاطی آن اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید زبان گاو و گوسفند برای سلامتی (بخش دوم)
زبان گاو و گوسفند غنی از آهن است و حتی مصرف یک وعده از آن می تواند نیاز روزانه‌ی آهن بدن‌تان را تامین کند.
 

خواص زبان گاو و گوسفند

1. کاهش خطر فشار خون بالا
باو بکنید یا نه، مصرف زبان گاو و گوسفند قادر است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. اگر فشار خون تحت کنترل باشد یعنی از تمام انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توان پیشگیری کرد. این به خاطر پتاسیم موجود در زبان گاو و گوسفند است که حذف سدیم اضافی را ممکن می‌سازد. هرچند مطمئنا، زبان گاو و گوسفند نیز حاوی مقدار کافی سدیم هست. به همین خاطر، این قضیه به شدت به میزان زبان گاو یا گوسفندی که مصرف می‌کنید بستگی دارد چرا که مصرف بیش از حد آن می‌تواند تاثیری به مراتب بدتر داشته باشد.
 
2. مفید برای بدنسازی
پروتئین یکی از دلایل و رمزهای برنامه‌ی بدنسازی موفق است. زمانی که از چربی‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌شود، برای عضله سازی به پروتئین نیاز است. پروتئین همچنین برای حصول اطمینان از استحکام بافت بدن مهم است. انرژی که شما در طول تمرین سوزانده‌اید به نتایج حیرات انگیزی در شکل دهی و ساخت عضلات سالم و قوی خواهد انجامید. به همین خاطر است که مکمل‌های بدنسازی سرشار از پروتئین هستند و زبان گاو و گوسفند یکی از خوراکی‌های مملو از پروتئین کامل است.
 
3. مفید برای دیابتی‌ها
مردم نمی‌دانند که زبان گاو و گوسفند در واقع برای افراد دیابتی مناسب است. چرا؟ چون زبان گاو و گوسفند هیچ کربوهیدراتی ندارد. همه می‌دانند که کربوهیدرات منبع گلوکز و گلوکز دلیل مشکلاتی مانند افزایش قند خون است. با این حال باید مراقب میزان مصرف‌تان باشید چون زبان گاو و گوسفند در صورت مصرف بی رویه سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.
 
4. منبع بی‌نظیر اسیدهای چرب
اسید چرب در واقع یکی از انواع اسیدهای سالم مورد نیاز بدن انسان است. اسیدهای چربی مانند امگا۳ و امگا۶ اکثرا در ماهی یافت می‌شوند اما در کمال تعجب در زبان گاو و گوسفند نیز وجود دارند. اسیدهای چرب موجود در زبان گاو و گوسفند شبیه اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون و آجیل است. یکی از عملکردهای اسیدهای چرب پایین آوردن سطح کلسترول و همزمان کاهش خطر مسمومیت پروتئینی است. نوع اسید چربی که در زبان گاو و گوسفند یافت می‌شود اسید چرب اشباع‌شده است. هرچند مطمئنا، زبان گاور و گوسفند همچنین حاوی چربی‌های اشباع نشده نیز هستند اما اگر به میزان مناسب از آن‌ها مصرف کنید می‌توانید از مشکلات ناشی از چربی‌های اشباع نشده پیشگیری کنید.
 
5. از مسمومیت با پروتئین جلوگیری می‌کند
مسمومیت با پروتئین برای بعضی از شماها ممکن است مضحک به نظر برسد اما این چیزی نیست که بتوان ساده از کنار آن عبور کرد. در مطالعات اخیر دریافته‌اند که زبان گاو و گوسفند در واقع غنی از نوع خاصی اسید چرب است که شبیه اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون و آجیل‌ها هستند که به آن‌ها اسیدهای چرب اشباع شده می‌گویند. یکی از کارکردهای اصلی آن این است که از بدن شما در برابر مسمومیت با پروتئین محافظت می‌کند.
 
6. افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون
برای حصول اطمینان از تحت کنترل بودن گلبول‌های قرمز خون به چه چیزی نیاز دارید؟ پاسخ ساده است؛ «آهن». بارها و بارها در نکات قبلی ذکر شد که زبان گاو و گوسفند نسبتا آهن بالایی دارد. به علاوه با داشتن کولین و ویتامین B12 نیز، مصرف زبان گاو و گوسفند نه تنها باعث تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود بلکه به ما این اطمینان را می‌دهد که گلبول‌های قرمز خون‌مان کارشان را خوب انجام می‌دهند.
 
7. کاملا فاقد کربوهیدرات
چرا فاقد کربوهیدرات بودن زبان گاو و گوسفند یکی از فایده‌های آن برای سلامتی به شمار می‌آید؟ آیا می دانستید کربوهیدرات مشکل اصلی دیابت است، چه دیابت نوع ۱ و چه دیابت نوع ۲؟ به همین خاطر است که زبان گاو یا گوسفند برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند گزینه‌ی مناسبی است و البته میزان مصرف زبان گاو و گوسفند نباید بیش از میزان توصیه شده باشد. به علاوه، کسانی که در حال حاضر رژیم کربوهیدارت دارند، نیازی نیست نگران سطح کربوهیدراتی که مصرف می‌کنند باشند چون زبان گاو و گوسفند هیچ کربوهیدراتی ندارد.
 
8. مفید برای رشد و پرورش بدن
خب، این که غذا خوردن در رشد بدن بچه‌ها و نوجوانان نقش قابل توجهی ایفا می‌کند واضح و مبرهن است. به عنوان پدر یا مادر، شاید گنجاندن زبان گاو و گوسفند به عنوان بخشی از منوی غذای هفتگی توصیه بسیار خوبی باشد چون مقدار بسیار زیاد آهن آن برای رشد بچه به خصوص رشد شناختی‌شان مفید است. مطالعات اثبات کرده‌اند که کودکان و نوجوانان مبتلا به فقر آهن دچار تاخیر در رشد اجتماعی می‌شوند. به علاوه، روی موجود در زبان گاو و گوسفند تقسیم‌های سلولی را جهت رشد و نمو با سرعتی عادی بهبود خواهد بخشید.
 
9. بهینه‌سازی جذب ویتامین‌های خاص
آیا می‌دانستید که کمبود آهن می‌تواند جذب بعضی از ویتامین‌ّهای خاص را با مشکل مواجه کند؟ این درست است که مهم نیست نوع غذایی که مصرف می‌کنید تا چه اندازه غنی از ویتامین‌ها باشد چرا که اگر آن ویتامین‌ها به صورت بهینه جذب نشوند، فقط به عنوان مواد زائد و اضافی در بدن‌تان تلنبار خواهند شد. بعضی از ویتامین‌های مازاد در بدن تان ممکن است باعث مشکلاتی در سیستم روده‌ها شوند اما آهن احتمال آن را کاهش خواهد داد و همان طور که در قسمت‌ّهای فوق اشاره شد، زبان گاو و گوسفند غنی از آهن است و حتی مصرف یک وعده از آن می تواند نیاز روزانه‌ی آهن بدن‌تان را تامین کند.
 

نکات احتیاطی که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید

تقریبا باور عامه بر این است که خوردن اعضاء بدن حیوانات یک نوع تغذیه‌ی ناسالم است که باید تا حد ممکن از آن اجتناب کرد. واقعیت آن است که حتی با این که می‌دانیم این گفته واقعا صحیح نیست اما بعضی از نکات احتیاطی را بهتر است رعایت کنیم. به عنوان یک مثال ساده، گفته می‌شود زبان گاو و گوسفند سرشار از کلسترول است به همین خاطر بسیاری از آدم‌ها از خوردن آن صرفنظر می‌کنند. آنچه مردم نمی‌دانند این است که هرچند زبان می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد اما اگر به میزان مناسب مصرف شود ممکن است مشکلاتی مانند افزایش سطح کلسترول رخ ندهد چون  زبان گاو و گوسفند حاوی نوع خاصی از اسیدهای چرب نیز هست که می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. به همین خاطر است که مصرف آن به میزان مناسب از ابتلا به مشکلاتی مانند موارد زیر پیشگیری خواهد کرد:
 
۱. افزایش سطح کلسترول
درست است که مصرف کردن گوشت زبان گاو و گوسفند می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد اما این فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که بیش از حد توصیه شده مصرف کنید. این به خاطر آن است که زبان گاو و گوسفند حاوی چربی‌های بخصوصی است و می‌تواند تولید کلسترول خوب را کاهش دهد و به طور همزمان تولید کلسترول بد را افزایش دهد. سطح بالای کلسترول بد می‌تواند باعث بعضی از مشکلات جدی مانند لخته شدن خون شود که به بیماری‌های شدید قلبی و غروقی مانند سکته و حمله‌ی قلبی منجر خواهد شد.
 
۲. منبع چربی ناسالم
یک مورد دیگر که باید هنگام مصرف محصولات گوشتی، من جمله ارگان‌هایی مانند زبان، مواظب آن باشید این است که از کجا تهیه شده اند. احتمالا باید این خبر را از طریق اینترنت شنیده باشید که بعضی از بیماری‌های خاص از طریق گوشت‌ّهای وارد شده از منابع نامشخص در حال گسترش هستند. بهتر است گوشت را از قصابی محل خود تهیه کنید و بدانید که او خودش آن گوشت را از کجا تهیه می کند. معمولا قصاب محل گوشت را از گاوی که خودش سر بریده است تهیه می‌کند، بنابراین آن‌ها می‌توانند به طور دقیق به شما بگویند که آن گاو در کجا پرورش یافته است و چه نوع خوراکی به آن‌ها داده شده است. در واقع اجتناب از مصرف گوشت وارداتی نه تنها ما را از بی خطر بودن گوشت مطمئن می‌سازد بلکه با خرید محصولات گوشتی داخلی شما به دامپروری‌ها و قصابی‌های بومی نیز کمک می‌کنید.

با توجه به توصیه‌ها و فایده‌های خارق‌العاده‌ی فوق‌الذکر، مصرف زبان گاو و گوسفند برای سلامتی‌تان خوب است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. مصرف زبان گاو و گوسفند فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به همین خاطر می‌توانید در عین حفظ تعادل در میزان مصرفی – یعنی حداکثر دو بار در هفته یا کمتر – از این مزایا و فایده‌ها بهره مند شوید. اگر خوراکی‌های دیگری هم مصرف می‌کنید که ممکن است سطح کلسترول را افزایش دهند و سرشار از چربی هستند پس بهتر است از مصرف زبان گاو و گوسفند اجتناب کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.