نحوه برخورد صحیح با کودکان گستاخ

یکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود کودک گستاخ، گستاخ تر شود این است که والدین در مقابل خواسته‌های او بسیار ضعیف هستند. در این مطلب قصد داریم روش های بسیار نوینی را برای شما معرفی کنیم که با یادگیری این روش بتوانید طرز برخورد با کودک گستاخ خود را یاد بگیرید و بتوانید گستاخی او را درمان کنید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد صحیح با کودکان گستاخ
بسیاری از والدین گمان می کنند که با خشونت بیشتر نسبت به کودک خود می ‌توانند گستاخی کودک گستاخ خود را کاهش دهند.
 

مقدمه

گستاخی یکی از بدترین جلوه‌ های یک کودک می باشد. کودک گستاخ دارای رفتارهای بسیار زشتی مانند بد دهنی، کنایه های نیش دار، مسخره کردن دیگران و بسیاری از رفتارهای بد دیگر می‌باشد که باعث می‌شود خانواده و سایر افراد از دست او آزرده خاطر شوند. بسیاری از پدران و مادران با مراجعه به مراکز مشاوره کودک به دنبال روش‌هایی برای درمان کودک گستاخ خود می گردند. اگر شما نیز جزء این دسته از والدین هستید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات کافی در این باره به دست بیاورید. در این مطلب قصد داریم روش های بسیار نوینی را برای شما معرفی کنیم که با یادگیری این روش بتوانید طرز برخورد با کودک گستاخ خود را یاد بگیرید و بتوانید گستاخی او را درمان کنید.
 

نحوه برخورد صحیح با کودکان گستاخ

رفتار گستاخانه کودک گستاخ را بشناسید
اولین قدم برای اینکه بتوانید با کودک گستاخ خود به درستی برخورد کنید این است که رفتار گستاخانه او را بشناسید.  معمولاً گستاخی کودک در سنین پیش‌ دبستانی با جملاتی همچون مامان بد یا بابای بد شروع می شود و در سنین بالاتر به عبارت های «ازت بدم میاد» یا «اه بسه دیگه» می‌ رسد. اگر در این سنین نتوانید به درستی با کودک خود برخورد کنید و این عادت بد او را از بین ببرید ممکن است در سنین بالاتر کودک از عبارت های بسیار بدتری استفاده کند که دیگر نتوان جلوی آن را گرفت. بنابراین اگر قصد درمان کودک گستاخ خود را دارید بهتر است در قدم اول با رفتارهای گستاخانه او آشنا شوید تا بتوانید در مراحل بعدی اقدامات درستی را برای مقابله با این رفتار او انتخاب کنید.
 
پیامد مناسبی را برای این رفتار کودک گستاخ خود انتخاب کنید
قدم دوم برای اینکه بتوانید با کودک گستاخ خود به درستی برخورد کنید این است که پیامد مناسبی را برای این رفتار نامناسب کودک خود در نظر بگیرید. گاهی اوقات والدین در مقابل رفتارهای گستاخانه کودک گستاخ خود رفتارهای انعطاف پذیری را از خود نشان می دهند که همین عامل باعث می شود تا کودک گستاخ تر شود. بنابراین والدین باید رفتاری را از خود نشان دهند تا کودک متوجه شود که رفتار ناخوشایند و نامناسب، با پیامدهای بسیار بدی روبرو خواهد شد. با این کار کودک گستاخ کم کم این رفتار نامناسب خود را ترک خواهد کرد. چرا که متوجه خواهد شد که این کارش باعث می‌شود شما از دست او عصبانی شوید.
 
پیامد هایی که انتخاب کرده اید را بر روی کودک گستاخ اعمال کنید
گاهی اوقات والدین پیامد هایی را برای کودک گستاخ خود انتخاب می کنند ولی بنا به دلایل مختلف این پیامدها را اعمال نمی کنند. همین عامل باعث می شود که کودک گمان کند هیچگاه این پیامدها برای او اجرا نخواهند شد و به این ترتیب به گستاخی خود ادامه خواهد داد. بنابراین در صورتیکه قصد دارید کودک گستاخ خود را به درستی تربیت کنید باید پیامد هایی که برای تربیت رو انتخاب می کنید را بر روی او اعمال کنید تا کودک مطمئن شود پیامد هایی که برای او انتخاب می شود عملی خواهند شد.

از مجادله با کودک گستاخ خود دوری کنید
یکی از مهمترین اقداماتی که پدران و مادران باید انجام دهند این است که بعد از اعلام پیامد به کودک گستاخ خود سریع آن محل را ترک کرده و به دنبال کار خود روند و از هر گونه بحث و مجادله با کودک گستاخ بپرهیزند. متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمولا والدین انجام می دهند این است که بعد از اعلام پیامد به کودک گستاخ خود با او به بحث و مجادله می پردازند و سعی می‌کنند که از کاری که کردند دفاع کنند.

این کار باعث شود تا کودک جری تر شده و سعی کند در مقابل شما بایستد. بنابراین در صورتی که قصد دارید کودک خود را محکوم کنید، بعد از اینکه پیامد گستاخی  او را اعلام کردید، به سرعت محل را ترک کنید. زمانی که پیامد مورد نظر را به کودک خود اعلام کردید با گفتن جملات کوتاه، یکنواخت و تکراری می توانید پیام هایی را مثل «ببخشید نمی توانم اجازه دهم» و یا جملات این چنینی به کودک بدهید تا متوجه شود که نباید خواسته اش را تکرار کند.
 
به خواسته های غیرمنطقی کودک گستاخ خود تن ندهیم
متاسفانه یکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود کودک گستاخ، گستاخ تر شود این است که والدین در مقابل خواسته‌های او بسیار ضعیف هستند. هر آنچه که کودک می‌خواهد را به او تقدیم می کنند. این کار باعث می‌شود که کودک فکر کند که هر آنچه که نیاز داشته باشد را می تواند در اختیار داشته باشد. به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک گستاخ تر می شود. بنابراین در صورتی که قصد دارید از گستاخ تر شدن کودک گستاخ خود جلوگیری کنید سعی کنید در مقابل خواسته های غیرمنطقی کودک گستاخ خود بایستید و تن به انجام دادن آنها ندهید.

به این ترتیب کودک متوجه میشود که لزومی ندارد تمامی خواسته‌های او انجام شود و در نتیجه متوجه گستاخی خود خواهد شد. البته نکته بسیار مهمی که در این باره باید به آن توجه داشته باشید این است که خواسته کودک خود را در عین احترام و توضیح منطقی نسبت به اینکه چرا خواسته او را برآورد نمی کنید، انجام دهید.

بسیاری از والدین گمان می کنند که با خشونت بیشتر نسبت به کودک خود می ‌توانند گستاخی کودک گستاخ خود را کاهش دهند. در حالی که چنین نیست و این کار ممکن است باعث شود کودک شما لج کرده و گستاخ تر شود. در واقع شما با خشونت علیه کودک خود فقط و فقط باعث می شوید که کودک شما هر چه بیشتر نسبت به کارهایی که انجام می دهد حساس تر شود و باعث شود که نتیجه ای بسیار نامطلوب رخ دهد و کودک گستاخ شما گستاخی خود را افزایش دهد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.