راهکارهایی برای تربیت کودک فضول

پدران و مادران باید توجه بسیار زیادی به آن داشته باشند این است که الگوی خوبی برای کودک فضول خود باشند. معمولاً کودکان از والدین خود الگو می‌گیرند و در صورتی که والدین یکی از رفتارهای زشت را تکرار کنند کودک نیز خیلی سریع آن را یاد گرفته و اقدام به تقلید آن می کند. بنابراین در صورتی که دوست ندارید کودک شما فضول شود سعی کنید در مقابل او و در جمع های خانوادگی درباره شخص دیگری صحبت نکنید و خبرچینی نکنید. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای تربیت کودک فضول
یکی از راه هایی می توانید برای تربیت کودک فضول خود از آن استفاده کنید این است که به کودک خود آموزش دهید که می تواند درباره چه مسائلی گزارش دارد.
 

مقدمه

همه کودکان به صورت ناخودآگاه دارای کنجکاوی هایی هستند و در واقع می‌توان گفت کنجکاوی یکی از خصوصیات بارز یک کودک سالم و باهوش است، اما گاهی اوقات این کنجکاوی تبدیل به خبرچینی و فضولی می‌شود که این موضوع می‌تواند برای والدین بسیار اذیت کننده باشد. یکی از مهمترین سوالاتی که معمولاً برای والدین پیش می‌آید این است که چگونه کودک فضول و خبرچین را به درستی تربیت کنیم؟ با مراجعه به مراکز مشاوره کودک راهکارهای بسیار زیادی را برای حل این مشکل دریافت خواهید کرد. همچنین در این مطلب با اشاره به نکاتی در رابطه با تربیت کودک فضول قصد داریم تا شما در این مسیر بیش از پیش راهنمایی کنیم.
 

راهکارهایی برای تربیت کودک فضول

جایزه دادن یکی از بهترین روش ها برای تربیت کودک فضول
یکی از بهترین اقداماتی که می توانید برای تربیت درست کودک فضول خود انجام دهید این است که با کودک فضول خود قرار گذارید که در صورتی که دست از خبرچینی بردارد برای او هدیه و جایزه مناسبی بخرید، کودکان معمولاً در مقابل خرید جایزه و هدیه بسیار مشتاق هستند و در صورتی که شما به آنها این پیشنهاد را دهید مطمئن باشید که در بیشتر موارد جواب مثبتی را دریافت خواهید کرد و می توانید کم کم با استفاده از این روش خبرچینی و فضولی را در کودک خود از بین ببرید.

یکی از مهمترین نکاتی که برای خرید جایزه و هدیه به کودک خود باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید جایزه ها و هدیه هایی را برای کودک خود خریداری کنید که کودک شما به آنها علاقه مند باشد. زیرا کودک فضول در صورتی که جایزه مورد علاقه خود را وعده بگیرد بیش از پیش علاقه مند به انجام مواردی خواهد شد که شما به او گوشزد می کنید.
 
افزایش اعتماد به نفس در کودک فضول
گاهی اوقات ممکن است کودکان فقط و فقط به این دلیل فضولی کنند که اعتماد به نفس کافی را ندارند و به همین دلیل برای اینکه توجه شما را به خودشان جلب کنند با فضولی و خبرچینی این کار را انجام میدهند، در چنین شرایطی شما تنها کافی است که سعی در افزایش اعتماد به نفس کودک فضول خود داشته باشید و مطمئن باشید که با انجام این کار می توانید خیلی سریع باعث شوید که کودک شما فضولی و خبرچینی را کنار بگذارد چرا که با افزایش اعتماد به نفس کودک فضول کودک متوجه می‌شود که راه های دیگری برای جلب توجه شما وجود دارد.
 
به کودک خود آموزش درستی دهید
یکی از راه هایی می توانید برای تربیت کودک فضول خود از آن استفاده کنید این است که به کودک خود آموزش دهید که می تواند درباره چه مسائلی گزارش دارد، به عنوان مثال می‌توانید به او آموزش دهید که در صورتی که کسی کمک فوری می خواست می‌تواند این خبر را برای سایر افراد بیاورد و یا در صورتی که زد و خوردی در یک مکان صورت گرفته است می تواند آن را به شما و یا سایر افراد خبر دهد.

متاسفانه بسیاری از والدین هنگامی که سعی می‌کنند کودک فضول خود را درمان کنند به او می گویند که هیچ چیزی را نباید خبرچینی کند و در چنین شرایطی کودک هنگامی که مشکلی برایش پیش می‌آید نمی‌تواند این خبر را به والدین خود اطلاع دهد که همین عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در زندگی کودک و همینطور در زندگی خانوادگی خواهد شد.

بنابراین در صورتی که دوست ندارید این مشکلات برای شما نیز پیش آید آموزش درستی به کودک فضول خود درباره آنچه که می‌تواند درباره آن گزارش دهد و آنچه که مجاز به گزارش دادن آن نیست بدهید تا کودک فضول با درک این موضوع بتواند در مواقع مختلف تصمیم گیری کند.
 
به موضوع‌های کم اهمیتی که کودک فضول بیان می کند واکنشی نشان ندهید
یکی دیگر از موضوعاتی که والدین باید توجه زیادی به آن داشته باشند این است که هنگامی که کودک فضول شما در یک جمع خانوادگی و یا حتی در یک جمع دوستانه مطالب کم اهمیتی را بیان می‌کند واکنشی به آن نشان دهید تا کودک فضول شما نسبت به این موضوع حساس نشود، در صورتی که شما نسبت به این موضوعات بیهوده واکنش شدیدی نشان دهید کودک حساس تر شده و در دفعات بعدی موضوعات دیگری را نیز بیان خواهد کرد. از جمله موارد بیهوده ای که میتوان نسبت به آنها واکنش نشان نداد می ‌توان به مواردی از قبیل شام چه خورده ایم؟ و یا تفریح کجا رفته ایم اشاره کرد.
 
الگوی خوبی برای کودک فضول خود باشید
یکی دیگر از مواردی که پدران و مادران باید توجه بسیار زیادی به آن داشته باشند این است که الگوی خوبی برای کودک فضول خود باشند. معمولاً کودکان از والدین خود الگو می‌گیرند و درصورتی که والدین یکی از رفتارهای زشت را تکرار کنند کودک نیز خیلی سریع آن را یاد گرفته و اقدام به تقلید آن می کند. بنابراین در صورتی که دوست ندارید کودک شما فضول شود سعی کنید در مقابل او و در جمع های خانوادگی درباره شخص دیگری صحبت نکنید و خبرچینی نکنید.

در صورتی که شما این کار را در جمع‌های خانوادگی انجام دهید ممکن است کودک شما فرض کند که این کار کار درستی می باشد که شما انجام داده‌اید و در دفعات بعدی اقدام به تکرار و تقلید آن کند. بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید زمانی که خودتان خبرچینی سایر افراد را انجام می دهید کودک شما این کار را انجام ندهد و بنابراین دلیلی ندارد که او را دعوا کنید و یا در مقابل او جبهه بگیرید.
 
حواس کودک فضول را پرت کنید
یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره کودک فضول باید به خاطر داشته باشید این است که هنگامی که کودک فضول شما در حال خبرچینی و فضولی می باشد سعی کنید حواس او را به چیزهای مختلفی پرت کنید تا به این ترتیب کم کم کودک شما یاد بگیرد که فضولی نکند. این روش می تواند یکی از موثرترین روش ها برای درمان کودک فضول باشد که به صورت غیر مستقیم اقدام به درمان کودک فضول می کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.