با افراد متکبر چگونه برخورد کنیم؟

انسان در طول زندگی با انسان های مختلفی روبرو می شود. هر انسانی خصوصیات کاملاً منحصر به فردی دارد و به همین جهت برخورد ما با هر شخصی باید متناسب با همان فرد باشد. برخورد و مواجهه با اشخاصی که روحیه ای متکبرانه دارند ممکن است برای بسیاری از ما دشوار باشد به همین جهت موضوع این مقاله را چگونگی برخورد با افراد متکبر انتخاب کردیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با افراد متکبر چگونه برخورد کنیم؟

مقدمه

از نظر من، خوشبختی یک احساس نیست، بلکه تجربه یک همبستگی و توجهی متمرکز است. یکی از عوامل نارضایتی، مهار توانایی ذاتی در ارتباط با افراد و مانع شدن در درک احساس "با هم بودن" است. این اتفاق زمانی می افتد که ما متکبر باشیم. فرهنگ لغت کمبریج، واژه متکبر را اینچنین معنا می کند: «مغرور بودن و رفتار کردن به شیوه ای که گویی خود را مهمتر از دیگران می پندارد».
 
متأسفانه تکبر موجب می شود افراد از دور و بر انسان دور شوند. پس از برخورد و معاشرت با یک فرد متکبر، قطعاً احساس خوشی را تجربه نخواهیم کرد. پس از برخورد با چنین فردی احساس می کنیم که او برای بقای خود حاضر است هر آسیبی به ما برساند و یا برای حفظ برتری خود نسبت به اطرافیان، هر کاری از دستش بر می آید، انجام خواهد داد. تکبر، حالت و صفتی است که می تواند کاملاً در درون فرد مخفی بماند اما معمولاً این پنهان بودن، مقطعی و موقتی خواهد بود. از سویی برخی افراد دارای این ویژگی منفی، ممکن است به دیگران آسیب و ضرری نرسانند و به عبارتی خود را کنترل کنند و یا اینکه تکبرشان در حدی نباشد که برای بقای جایگاه خود به فکر سوء استفاده از دیگران بیافتند. اما در مواردی نیز ممکن است اوضاع خرابتر شده و فرد متکبر برای از دست ندادن موقعیت برتر خود، حاضر باشد دست به هر آزار و اذیت و آسیبی بزند.
 
همانطور که هیچ کس افراد خودستا را دوست ندارد، هیچ فردی به انسان های متکبر نیز علاقمند نیست. افکار متکبر و مستکبر برای حفظ موقعیت و برتری تخیلی خود معمولاً دست به هر کاری می زنند. سؤال مهمی که ممکن است برای بسیاری از ما ایجاد شود این است که نحوه برخورد با رفتارهای افراد متکبر چگونه باید باشد؟ وقتی در زندگی با یک فرد متکبر روبرو می شویم که برای حفظ برتری خیالی خود از هیچ کوششی فروگذار نمی کند، باید چه برخوردی با او داشته باشیم؟ خیلی از افراد وقتی با این افراد مواجه می شوند، حس نفرت را نسبت به فرد متکبر در خود تقویت می کنند و از سویی سعی می کنند بدی های او را به این و آن بگویند. این در حالی است که چنین رویکردی یک تخلیه و تسکین کوتاه مدت را به همراه خواهد داشت اما در دراز مدت تأثیری منفی بر خود ما خواهد گذاشت. در ادامه چند پیشنهاد را در ارتباط با نحوه مقابله و مواجهه با افراد متکبر، برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با این روش ها در عین حالی که خیلی محکم در برابر تأثیرات منفی اقدامات افراد متکبر می ایستید، چیزی از شادی و نشاط شما نیز کم نخواهد شد.
 

مهربان باشید

مهربان باشید اما هرگز سعی نکنید شخص متکبر را اصلاح کنید. نیاز به برتری در افراد مستکبر در واقع ریشه در کمبود عزت نفس دارد، به همین خاطر است که چنین افرادی تشنه تحسین بوده و معمولاً نمی توانند با دیگران، خصوصاً با افرادی که فکر می کنند از خودشان پایین تر هستند، همدلی کنند. در واقع این افراد بیمارانی هستند که به جای سرزنش و تحقیر نیاز به دلسوزی و مهربانی دارند. محبت به افراد دیگر نه تنها به آن ها بلکه به خود شما نیز کمک نموده و شادی را به زندگی تان می آورد. البته محبت و اهانت نکردن به معنای کوتاه آمدن در برابر ظلم ها و سوء استفاده های آن ها نیست. بلکه باید با اقتدار در برابر رفتارهای نامناسب آن ها ایستاد.
 

واقعیت را بپذیرید

این حقیقت را بپذیرید که طرف مقابلتان احساس خود برتر بینی دارد و در هر صورت در حال حاضر چنین حسی را تجربه می کند. برای تغییر این شرایط کار زیادی از دست شما بر نمی آید و در گذشته هم کاری نکرده اید که باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. فرد متکبری که در مقابل شماست، از مشکلی رنج می برد که هیچ ربطی به شما ندارد. تنها یادتان باشد که پذیرفتن حس برتری در یک فرد به معنای این نیست که در بازی هایی که او راه می اندازد بازی کرده و در برابر حس برتری جویی او از خود احساس حقارت و خود کم بینی نشان دهید.
 

اعتماد به نفس داشته باشید

یکی از بهترین روش های روبرویی با افراد متکبر این است که به آن ها نشان دهید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید. وقتی با یک فرد متکبر روبرو می شوید سعی کنید احساس قدرت، با ارزش بودن و عزت نفس کنید. وقتی چنین احساساتی را در خود پرورش دهید، کمتر احتمال دارد که از حرف ها و نظرات شخص متکبر، متأثر شوید. در واقع این روحیات باعث می شوند در برابر افراد متکبر آسیب پذیر نباشید. وقتی آدم متکبر با شخصی با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا روبرو شود، احتمالاً به خود اجازه سوار شدن و اهانت کردن نخواهد داد.
 

از موقعیت پیش آمده برای رشد خود بهره ببرید

شما می توانید از موقعیتی که در مواجهه با فرد متکبر برایتان پیش آمده، برای بهبود مهارت های شنیدن، تحمل دیگران و سنجش نحوه تعامل خود با افراد مختلف، بهره ببرید. در این زمینه چه ضعفهایی دارید؟ آیا به سرعت خشمگین می شوید؟ آیا بی صبری می کنید؟ آیا در شنیدن ضعف دارید و توانایی و تحمل شنیدن را ندارید؟ سعی کنید رفتارهای منفی خود را بشناسید و عکس آن ها رفتار کنید. تلاش کنید بدون قضاوت به حرف های طرف مقابل گوش دهید، بکوشید انگیزه های رفتار او را بیابید و در نهایت تحمل افکار و رفتار مخالف با خود را تمرین کنید.
 

محدودیت های ارتباطی ایجاد کنید

با تعیین محدودیت ها، آسیب ها را کاهش دهید. ما نمی توانیم همیشه همکاران، همکلاسی ها و همسایگان خود را انتخاب کنیم، اما می توانیم در ارتباط خود با آن ها محدودیت هایی را ایجاد کنیم. قبل از اینکه بخواهید با یک فرد متکبر ملاقات کنید، تصمیم بگیرید که این ملاقات چه مدت بوده و قرار است در مورد چه موضوعاتی با او سخن بگویید. نسبت به تصمیم خود قاطع باشید و در برابر هر عاملی که موجب بر هم خوردن این تصمیم و طولانی تر شدن ملاقات شود، مقاومت کنید.
 
اگر با وجود  تمام تلاش نتوانید محدودیت ها را رعایت کنید، شاید زمان آن فرا رسیده که با او قطع رابطه کنید. البته این قطع ارتباط نباید در مورد پدر و مادر، بستگان و فامیل انجام شود. بلکه ممکن است در مقطعی لازم باشد فقط با یک تماس تلفنی و احوال پرسی، این روابط حفظ شده و از سویی از آفات چنین روابطی در امان بمانید.
 
منبع: Psychologytoday


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.