افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر با اکران دو فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبی» و «بی‌همه چیز» رسماً آغاز به کار کرد
دوشنبه، 13 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
به گزارش راسخون، بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی با نمایش ۲ فیلم سینمایی کار خود را آغاز کرد. در دوره‌های قبل هر روز ۴ سانس سینمایی برای برنامه‌های روزانه تعریف شده بود که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط برگزاری جشنواره با تغییراتی همراه شده و بر همین اساس تنها در ۲ سانس فیلم‌های سینمایی راه یافته به جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده می‌شود.
 

جشنواره فیلم فجر


افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی ایران است که به صورت سالانه و هر سال در نیمه بهمن ماه برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۳۶۱ و به یاد بهمن ماه ۱۳۵۷ (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) به صورت مستمر برگزار شده است و در بهمن ماه ۱۳97 نیز دوره سی و هفتم آن برگزار شد.

مجری برگزاری این جشنواره بنیاد سینمایی فارابی بود که آن را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد.

حسین وخشوری اولین دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که در تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ برگزار شد. ناگفته نماند این جشنواره از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۴ تنها به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت، اما از سال ۱۳۷۴ این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می‌شود و در بخش بین الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان تأکید دارد.
 

جایزه جشنواره

سیمرغ بلورین نام جایزه ویژه این جشنواره است که در بخش‌های رقابتی جشنواره شرکت کنندگان برای تصاحب آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در کنار سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین نیز از دیگر جوایز این جشنواره است که شرکت کنندگان می‌توانند برنده آن باشند. اگرچه این جشنواره در سال‌های گذشته تنها در بخش فیلم‌های بلند برگزار شد، اما چند سالی است که بخش‌های دیگری نظیر فیلم کوتاه، مستند و مسابقه مواد تبلیغاتی نیز به آن اضافه شده است.
 

افتتاح جشنواره فیلم فجر در سایه کرونا


افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر کرونا و در فضایی خلوت با نمایش فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» که یکی از بازیگرانش یعنی علی انصاریان بر اثر ابتلا به کرونا روزهای سختی را می‌گذراند، به طور رسمی افتتاح شد.

پس از سه چهار سال محل اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر دوباره به مرکز همایش های برج میلاد تهران بازگشت ولی فضای این دوره در این محل کاملا متفاوت از سالهای قبل و متاثر از شیوع کرونا است.

سنجش تب، تاکید مداوم به استفاده از ماسک و تغییر چیدمان سالن اصلی نمایش فیلم و لابی‌های اطراف در اولین لحظه بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید.

تعداد کارت‌های صادر شده برای سالن همایشها بسیار کمتر از سال‌های قبل است و همه افراد هم ماسک دارند اما تعداد انگشت شماری را در همین ساعت‌های اول میتوان دید که ماسک خود را پایین چانه آورده یا در هنگام نمایش فیلم کلا آن را کنار می‌گذارند از جمله یکی از منتقدانی که با عنوان کارشناس فرهنگی معمولا ساز مخالف با همه چیز میزند.
 
جشنواره امسال که هر ۱۶ فیلم آن در همه استان‌های کشور نمایش داده می‌شود، بلیت فروشی مردمی هم دارد ولی با ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد سال قبل و تا به اینجا هم برخی فیلم‌ها فروش خوبی داشتند.

خریداران این بلیت‌ها از طریق کد ملی بررسی می‌شوند تا در صورت ثبت آزمایش مثبت کوید ۱۹ امکان ورود به سینما نداشته باشند.
 

اولین نمایش جشنواره با نمایش فیلم رمانتیسم عماد و طوبی


افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
اولین نمایش جشنواره در سینمای رسانه‌ها با نمایش فیلم رمانتیسم عماد و طوبی بود که علی انصاریان بازیگر این فیلم در نقش پدر طوبی است ولی جای خودش در روز شروع جشنواره که افتتاحیه رسمی هم نداشته، خالی است.

«رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده اولین فیلمی است که در این دوره از جشنواره نمایش داده می‌شود، کاوه صباغ زاده پیش از این با فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و باید دید دومین فیلم این کارگردان تا چه اندازه نسبت به فیلم اول وی متفاوت است. تهیه کنندگی این فیلم را مهدی صباغ زاده پدر کاوه صباغ زاده برعهده داشته است.

فیلمنامه این فیلم سینمایی در ژانر کمدی، رمانتیک، فانتزی است و اقتباسی آزاد از کتابی نوشته آلن دوباتن است که توسط کاوه صباغ زاده به نگارش درآمده است.

در خلاصه داستان «رمانتیسم عماد و طوبا» آمده است: «عماد: عاشق دندون خرگوشیاتم. طوبا: تازه هنوز مسواکشون نزدم.»

الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

دومین فیلم سینمایی که امروز در سالن رسانه‌ها رونمایی می‌شود، «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی است، با احتساب کارگردانی مشترک با افشین هاشمی در فیلم «خسته نباشید» این فیلم سومین اثر سینمایی این کارگردان به شمار می‌آید.

قرایی پیش از این با فیلم سینمایی «سد معبر» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. یکی از نکات جالب این فیلم سینمایی تغییر نام آن است، در ابتدا نام این پروژه سینمایی «بی همه چیز» بود که بعد از مدتی به «بدون همه چیز» تغییر نام داد، اما در نهایت دوباره به «بی‌همه چیز» تغییر نام داد.

«بی‌همه‌چیز» اقتباسی از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» است و از این نظر یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال است، به‌خصوص که فیلمنامه آن را محسن قرایی با همراهی محمد داوودی به نگارش درآورده است؛ زوجی که سال گذشته برای فیلمنامه «قصر شیرین» سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند.

فیلم تازه محسن قرایی کم حاشیه نبود و حواشی آن تنها به تغییر نام خلاصه نشد، بلکه در ابتدا قرار بود بازیگرانی چون علی مصفا و شهاب حسینی در این پروژه حضور داشته باشند که هرکدام از این ۲ بازیگر از حضور در این پروژه سینمایی انصراف دادند.

در این فیلم سینمایی بازیگران دیگری چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی حضور دارند.

تهیه کنندگی این فیلم را جواد نوروزبیگی برعهده دارد.
 

جزئیات ۱۶ فیلم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر؛ از بازیگران تا داستان‌های آنها

بی همه چیز
محسن قرایی کارگردان فیلم خسته نباشید و سد معبر امسال با فیلم پربازیگر بی همه چیز در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی که در آن هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، هادی حجازی‌فر و بازیگران دیگر حضور دارند و می‌توان آن را پربازیگرترین فیلم جشنواره امسال نامید.

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

تهیه‌کننده این کار جواد نوروزبیگی است که فیلم‌های دیگری در این دور از جشنواره فیلم فجر دارد. داستان فیلم بی همه چیز پیش‌بینی می‌شود که براساس نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» فردریش دورنمات نوشته شده باشد.
 
ستاره بازی

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
هاتف علیمردانی کارگردان ایرانی امسال با فیلمی که محصول مشترک ایران و کانادا است در جشنواره فیلم فجر وارد شده است. فیلمی با بازی فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی و بازیگر فیلم‌ بیل را بکش ساخته تارانتینو یعنی مایکل مدسن.

تهیه‌کنندگی این فیلم را علی سرتیپی برعهده دارد که در جشنواره امسال فیلم‌های دیگری را تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری کرده است.
 
شیشلیک
محمدحسین مهدویان کارگردان ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز برای اولین بار سراغ ژانر کمدی رفته است. فیلمی با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی که فضای آن قدیمی و به سال‌های نه چندان دور بازمی‌گردد.

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

جزئیات زیادی از فیلم مهدویان گفته نشده است اما به نظر می‌رسد که کمدی او با انتقاداتی با توجه به سابقه کارگردانی او روبرو شود. داستان فیلم او درباره یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران است که تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ای برایش رقم خورده است طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانواده‌اش برمی‌آید.

تهیه‌کننده فیلم جدید مهدویان محمدرضا منصوری است و نویسندگی آن را امیرمهدی ژوله برعهده دارد.
 
ابلق
افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
فیلم جدید سازنده شیار 143 و شبی که ماه کامل شد این بار فضای متفاوتی را نسبت به دیگر فیلم‌هایی که او ساخته است دارد. این بار نرگس آبیار فیلمی با تم اجتماعی ساخته و که گویا فضای انتقادی و تلخ آن رنگ بیشتری دارد.

بازیگران فیلم آبیار بهرام رادان، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا و... اند و تهیه‌کنندگی آن را همسر آبیار محمدحسین قاسمی برعهده دارد.در خلاصه داستان فیلم آمده است: برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد...
 
تک تیرانداز

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
کارگردان سیمرغی استرداد بار دیگر به سراغ فیلم استراتژیک رفته است. فیلمی با محوریت شهید زرین تک‌تیرانداز ماهر 8 سال دفاع مقدس با بازی کامبیر دیرباز. در این فیلم علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری نیز بازی می‌کنند و صحنه‌های برخی از نبردها و عملیات‌های رزمندگان به تصویر کشیده شده است.

تک‌تیرانداز را روایت فتح با تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری ساخته است و از جلوه‌های بصری خوبی برخوردار است.به نظر می‌رسد که این فیلم سیمرغ بخش ملی و یا جایزه سردار سلیمانی را صاحب شود.
 
زالاوا

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
اولین فیلم ارسلان امیری در مقام کارگردان داستان مردمی بومی در غرب کشور است که درگیر اتفاقی می‌شوند و برای حل آن به پاسگاه محل خود رجوع می‌کنند.
از بازیگران فیلم می‌توان به نوید پورفرج اشاره کرد که در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده به شهرت رسید.

تهیه‌کننده این فیلم سمیرا برادری دختر روح الله برادری است و دو نفری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند.
 
مصلحت
افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
شاید بتوان فیلم جنجالی امسال را مصلحت نامید که قبل از آن عنوان مصلحت نظام را داشت. فرهاد قائمیان در این فیلم نقش یک روحانی و دادستان را بازی می‌کند که به علت اتفاقی که برای فرزندش افتاده است وارد ماجرای حساسی می‌شود.

این فیلم اولین محصول مشترک حوزه هنری و سازمان اوج است که کارگردانی آن را حسین دارابی برعهده دارد و محمدرضا شفاه تهیه‌کننده «دیدن این فیلم جرم است» تولید آن را برعهده دارد. فضای فیلم و ماجرای سیاسی آن به نظر کنجکاو برانگیز است. دارابی نیز اولین فیلم بلند سینمایی خود را تولید کرده است.
 
روشن

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
روح الله حجازی کارگردان فیلم‌های اجتماعی که سبک خاص انتقادی در فیلم‌هایش روشن است امسال با بازی رضا عطاران فیلم اجتماعی دیگری ساخته است که به نظر می‌رسد با بازی عطاران و سیامک انصاری جذابیت خاصی داشته باشد.

حجازی که در کارنامه خود فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم محمودی و تاریک را داشته است عموماً مسائل عمیقی را در فیلم‌هایش در نظر دارد. تهیه‌کنندگی و نویسندگی روشن را حجازی خود بر عهده دارد.
 
روزی روزگاری آبادان

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
حمیدرضا آذرنگ بازیگر سینما و تلویزیون اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان روزی روزگاری آبادان راهی جشنواره فیلم فجر کرده است.

داستان فیلم درباره مردی به نام مصیب است که در شب عید سال 1381 در آبادان به علت اعتیاد و مشکلاتی که او دارد خانواده دچار حوادثی می‌شود.

علی اوجی بازیگر سینما و عبدالله اسکندری چهره‌پرداز سینما تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارند. این فیلم محصول اول مارکت است.
 
مامان

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
آرش انیسی کارگردان سینمای مستند اولین فیلم سینمایی داستانی خود را در گونه کمدی با کمک مجید برزگر تهیه‌کننده سینمای تجربی ساخته است.

این فیلم که از فیلم‌های کم‌هزینه سینمای ایران است درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب سه دوره از زندگی شخصیت مامان را می‌بینیم.

برزگر تهیه‌کننده این فیلم سال قبل فیلم سینمایی ابر بارانش گرفته است را در جشنواره فیلم فجر داشت که برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
 
منصور

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
یک فیلم اولی دیگر! منصور ساخته سیاوش سرمدی کارگردان سینمای مستند کشور است که درباره زندگی شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش است. 

این فیلم که محصول سازمان اوج است بیشتر روی ساخت اولین هواپیمای جنگنده ایران تمرکز دارد که نشانه‌ای از خوباورری در تولید ملی کشور است. تهیه‌کنندگی این فیلم را جلیل شعبانی مدیر تولید و تهیه‌کننده سینما برعهده دارد.
 
خط فرضی

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
فرنوش صمدی این فیلم را با تهیه‌کنندگی علی مصفا راهی جشنواره فیلم فجر کرده است. او نیز جزو فیلم اولی‌های جشنواره 39 فیم فجر است.

در داستان فیلم آمده است که سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.
 
گیجگاه

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
عادل تبریزی نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی نیز از فیلم‌اولی‌های سینمای ایران است که در فیلم فجر 39 حاضر شده است.

نویسنده دیگر این فیلم سینمایی ارسلان امیری است که کارگردانی فیلم زالاوا را نیز برعهده دارد.

بازیگران این فیلم سینمایی نیز قابل توجه است. از جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری و سروش صحت گرفته تا فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی و بیژن بنفشه‌خواه در این فیلم حضور دارند و به نظر می‌رسد که از فیلم‌هایی باشد که در بخش‌های بازیگران جشنواره بتواند نامزد شود.
 
یدو

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
بعد از «23 نفر» مهدی جعفری باز هم به سراغ فیلمی درباره کودکان و نوجوانان در زمان جنگ رفته است. فیلمی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان.

این فیلم درباره اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان که در حال محاصره ساخته شده است. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم پوست که در جشنواره سال قبل درخشید تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.
 
تی تی

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها
 
آیدا پناهنده همسر ارسلان امیری و کارگردان فیلم سینمایی ناهید امسال فیلم اجتماعی دیگری را ساخته است. امیری نیز نویسندگی این کار را در کنار همسرش انجام داده است.

تی تی که در آن پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا و الناز شاکر دوست بازی می‌کنند درباره استادی است که قصد دارد پایان‌نامه‌ای در مورد پایان جهان به اثبات برساند و در ادامه با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد ملاقات می‌کند.

تهیه‌کنندگی این فیلم را پناهنده خود بر عهده دارد.
 

واکنش کاربران

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها

افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی / از بازیگران تا داستان‌های آنها


منبع:
1.ایسنا / افتتاح جشنواره فیلم فجر با فیلمی رمانتیک و فانتزی
2.مهر / فیلم‌هایی که در نخستین روز «فجر ۳۹» رونمایی می‌شوند
3.تسنیم / جزئیات ۱۶ فیلم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر؛ از بازیگران تا داستان‌های آنها
4.تابناک / در مورد جشنواره فیلم فجر
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما