15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید

سال 1399 را دیگر باید سال جهش تولید نامید. سالی که قرار است در طی برنامه‌های چندین ساله اقتصادی، چرخ زندگی مردم را بهتر بچرخاند؛ اما در این بین نداشتن برنامه‌های تبلیغاتی مشخص مانند بازاریابی ویروسی، می تواند به مانند سالیان اخیر، تولید کنندگان ایرانی را از بازار پُر شده از محصولات خارجی عقب بیندازد. می توان با راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مانند بازاریابی ویروسی، مخاطبان بیشتری را با محصولات و خدمات ایرانی آشنا کرد.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یک نوع اطلاع رسانی جمعی است که در آن یک پیام متنی یا تصویری (عکس و ویدئو) به سرعت در بین مخاطبان دست به دست می‌شود.

بازاریابی ویروسی به ایجاد علاقه و بالا بردن فروش یک برند خاص کمک بسیاری می کند. تفاوت بازاریابی ویروسی با دیگر انواع بازاریابی در آن است که در این نوع بازاریابی، خود کاربران تصمیم به انتشار مطلب و محتوا می گیرند و نیازی به فعالیت از سوی شرکت و مدیران کار نیست.

اینترنت و شبکه‌های مجازی، نقطه قوت این نوع بازاریابی هستند زیرا کاربران زیادی را می توان در این فضا، وادار به انتشار مطلب کرد. یک مطلب منتشر شده در دنیای مجازی می تواند توسط هزاران و حتی میلیون‌ها نفر دیده شود. در این نوع بازاریابی، ابتدا باید یک محتوای متنی یا تصویری از محصول یا خدمت هدف تهیه شود. این محتوا باید علاقه و توجه کاربران را به خود جلب کند و آن‌ها را ترغیب به انتشار نماید.

مشخص‌ترین جلوه‌های بازاریابی ویروسی، راه انداختن کمپین شبکه‌های اجتماعی است. در این کمپین ها، کاربران را به ازای دریافت هدیه‌ای خاص یا امتیاز برای دریافت هدیه تخفیفی، ملزم می کنند که نفراتی را در زیر پست تگ کنند یا این پست را به چندین نفر ارسال کنند. این پست‌ها باید به گونه‌ای باشند که هدف تبلیغاتی خدمات یا محصولات را با خود به همراه داشته باشند. این کمپین‌ها می توانند در مدت زمان کوتاهی، توسط نفرات زیادی دیده شوند. (1)

15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید

بازاریابی ویروسی چگونه به جهش تولید و معرفی محصولات جدید کمک می کند؟

هنگامی که سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید معرفی شد، تمامی اقتصاددانان و مشاوران کسب و کار، در پی تشریح این انتخاب بودند. بر کسی پوشیده نیست که داشتن اقتصاد پویا و توانمند، بدون وجود کارخانجات داخلی و استفاده از نیروی کار داخلی امکان پذیر نیست؛ اما چه چیزی می تواند توان تولید کارخانجات داخلی را بالاتر ببرد؟ چه چیزی می تواند حیات و رشد این کارخانجات را تضمین کند؟

تنها چیزی که می تواند رشد اقتصادی و تولید بیشتر کالاهای ایرانی را تضمین کند، خرید کالای ایرانی از سوی مردم است. تا زمانی که مردم بین کالای ایرانی و خارجی، کالاهای خارجی را ترجیح می دهند، نمی توان به اقتصاد سالم و پویا رسید. کالاهای زیادی را می توان در بین تولیدات شرکت‌های ایرانی دید.

امروزه بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم در همه زمینه‌های خدماتی، تولیدی، پوشاک، درمانی و خیلی کارهای دیگر، مشابه داخلی نیز دارند؛ اما مشکل اصلی این محصولات در آن است که مورد توجه عموم واقع نمی شوند و مقبولیت عمومی ندارند. همین امر می تواند به تعطیلی کارخانجات و شرکت‌های تولیدی منجر شود.

بازاریابی ویروسی می تواند راهکاری مناسبی برای معرفی و آگاهی بخشی به مردم درباره تولیدات مختلف صنایع ایرانی باشد. بسیاری از شرکت‌های ایرانی هنوز پلن درستی برای تبلیغات ندارند و همین امر باعث عقب ماندن آن ها از بازار و مردم شده است. می توان با راه اندازی کمپین‌های خرید کالای ایرانی و معرفی محصولات با کیفیت ایرانی، راه بسیاری از این شرکت‌ها هموار کرد.

از طرفی راه اندازی کمپین‌های بازاریابی ویروسی برای این شرکت‌ها بسیار کم هزینه‌تر از اجاره بیلبورد و طراحی تراکت و بنر تبلیغاتی است؛ اما هنوز هم شرکت‌های زیادی از اهمیت فضای مجازی و قدرت آن در معرفی و بازاریابی ویروسی غافلند. (2)

15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید 
 

بهترین روش‌های بازاریابی ویروسی

روش‌های زیادی برای انجام بازاریابی ویروسی وجود دارد. می توانید روش‌های متعددی را برای انجام کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنید اما نمی توان تمامی موارد را برای همه‌ی کارها و صفحه‌ها در نظر گرفت. هویت کسب و کار را باید قبل از راه اندازی این کمپین‌ها در نظر داشت. (3)
 
1.معماها
می توانند به سرعت بین تمامی کاربران پخش شوند. می توانید معماهای دسته اول و تازه را برای کاربران خود طراحی کنید و برای آن‌ها به قید قرعه جایزه تعیین کنید. این معماها می توانند به شکل بازی یا سؤالات کوییز باشند.
 
2.اینفوگرافی
می توانید برای معرفی و آگاهی دهی به کاربران خود از اینفوگرافی استفاده کنید. در اینفوگرافی می توانید بسیاری از اطلاعات کاربردی را درباره محصول یا خدمات خود به کاربر ارائه دهید. البته در این بین سعی کنید تا نوشته‌های درون پوستر به شکل نامحسوس، کاربران را به خرید ترغیب کند.
 
3.محتواهای احساسی
اگر بتوانید محتواهای احساسی از کمک شرکت و برند خود به نیازمندان تهیه کنید، تبلیغ خوبی را نیز برای برندتان انجام داده اید. بسیاری از کاربران از انتشار مطالب احساسی رضایت دارند و معرفی کارهای خوب به دیگران را حرکتی مثبت می دانند.
 
4.استفاده از ویدئوهای چگونه
می توانید ویدئوهای "چگونه..." برای یاد دادن چیزی به کاربران خود استفاده کنید. این سبک از بازاریابی ویروسی بیشتر از سمت رستوران ها، تولید کنندگان وسایل و از این دست کسب و کار انجام می‌شود. می توانید با ساخت ویدئوهای آموزشی کوتاه و آموزنده، هم به کاربران خود درباره وسایل خود آگاهی دهید (از وسایل خود برای ساخت یا پخت استفاده کنید) و هم آن‌ها را ترغیب به انتشار ویدئو کنید.
 
5.استفاده از مطالب روز
پیدا کردن مطالب و کلمات کلیدی رو و ماه به شما کمک می کند تا روی موج آن‌ها سوار شوید. در شبکه‌های اجتماعی بسیار پیش می آید که یک موج تبلیغاتی و هدفمند به جریان بیفتد. در این میان می توانید با تولید ویدئوهای متناسب با آن فضا و معرفی برند خود، از آن موج برای تبلیغ بهره ببرید.
 
6.نوشتن جملات قصار و انگیزشی
بسیاری از کاربران به انتشار جملات انگیزشی علاقه دارند. این جملات اگر بتوانند متناسب با فضای کسب و کار و اتفاقات روز باشد، افزایش بازدید کننده و تبلیغ مناسب را تضمین می کنند. می توانید برای پیدا کردن مطالب مفید و جملات انگیزشی از سایت‌های مختلف نیز کمک بگیرید. (4)

15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید

نکات راه اندازی بازاریابی ویروسی

قبل از شروع بازاریابی ویروسی، بهتر است به نکات ذکر شده در ادامه مطلب توجه کافی داشته باشید. درصد موفقیت شما در انجام بازاریابی ویروسی، وابسته به انجام این نکات است. در ادامه، تعدادی از این نکات را با هم بررسی می کنیم. (5)
 
1.تعیین بازار هدف
قبل از آن که بخواهید هر گونه کاری را در راستای بازاریابی ویروسی انجام دهید لازم است تا بازار هدف و مخاطبان خود را مشخص کنید.
 
2.هدفتان را از اجرای بازاریابی ویروسی مشخص کنید
هدف کسب و کار شما از راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی چیست؟ گسترش تولید، معرفی برند، تولید محصول جدید و خیلی از اهداف دیگر می تواند برای بازاریابی در نظر گرفته شود.
 
3.پیامی جذاب از کارکرد ویژه محصولات برای بازار هدف تعیین کنید
پیام هایی که برای بازاریابی ویروسی در نظر می گیرید باید جذاب و مهیج باشد. در نوشتن متن محتوا، کلمات با احتمال تعامل بیشتر را در نظر داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.
 
4.تحریک احساسات مخاطبان هدف با تبلیغات جذاب (appeal Ads)
بیشتر تبلیغات موفق ویروسی و حتی غیر ویروسی از متن هایی استفاده می کنند که احساسات و تحریک مخاطبان را هدف می گیرد. برای متن و المان‌های گرافیکی تبلیغ خود، حتماً از کلمات و عناصر احساس برانگیز استفاده کنید.
 
5.محتوای جدید و زنجیره ای برای معرفی تولیدات خود ارائه دهید
واضح است که در دنیای امروزی تبلیغات، محتواهای تکراری اغلب با شکست روبرو می شوند. شما نمی توانید از تبلیغات پر بازده و موفق دیگر شرکت‌ها برای تبلیغات برند خود استفاده کنید. کپی کاری و تقلید نابجا، می تواند سرمایه و بودجه تبلیغاتی شما را دور بیندازد.

15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید
 
6.انتخاب روش های مناسب برای ارتباط با بازار هدف
برای ارتباط با بازار هدف خود، راه‌ها و روش‌های مناسبی را در نظر بگیرید. هرگز پیدا کردن راه های بهتر را فراموش نکنید و در هر تبلیغ، متناسب با فضا و مخاطب، راه‌های مختلف را امتحان کنید.
 
7.در نحوه پیام رسانی خلاقیت داشته باشید
روش‌های مناسب و مختلفی را برای ارتباط با مخاطبان خود در نظر داشته باشید. هرگز تنها یک مسیر و یک راه را امتحان نکنید. ممکن است مخاطبان هدفی را در پیام رسان‌های کمتر شناخته شده داشته باشید و بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
 
8.پیام های شخصی سازی شده برای ارتباط با بازار هدف تولیدات خود برگزینید
به غیر از پیام‌های عمومی، پیام‌های اختصاصی و مختص بعضی از طیف بازار را در نظر بگیرید. می توانید بعضی از مشتریان سطوح بالاتر را با پیام‌های شخصی سازی شده به سمت برندتان جذب کنید.
 
9.انتخاب زمان مناسب برای ارتباط با بازار هدف
برای تعامل بیشتر با مخاطبان، باید شناخت کافی از همه مشتریان داشته باشید. یکی از ویژگی‌های مهم هر پیام، زمان آن است. بدون هدف و بی برنامه پیامی را منتشر نکنید. بلکه قبل از ارسال پیام، حتماً بهترین زمان را برای شروع بازاریابی ویروسی در نظر بگیرید.
 
10.نحوه ارتباط و اطلاع رسانی به مخاطب هدف باید ساده باشد
روش های پیچیده اطلاع رسانی مخاطب را خسته و طرد می کند. پیام‌ها و راه‌های ارتباطی شما باید در عین جذابیت، ساده و شفاف باشند. کمترین ابهام در پیام رسانی می تواند مخاطبان را سریعاً خسته کند.

 
11.تعیین راه ارتباط مخاطبان هدف با شما پس از دریافت پیام تبلیغاتی
در انتهای هر پیام تبلیغاتی باید راه ارتباطی با خودتان را به کاربر بدهید. پیام‌ها نیز مانند جاده، مبدأ و مقصدی دارند که باید طی شود. پیام‌های بدون مقصد، عملاً کاربر را سردرگم و مشوش می نماید و باعث گمراهی او می‌شود.
 
12.بهترین و پربازده ترین راه ارتباطی را برای اجرای برنامه بازاریابی خود برگزینید
بعد از اجرای چندین کمپین بازاریابی ویروسی، احتمالاً به بهترین راه‌ها با بالاترین بازدهی برسید. این راه‌ها را در برنامه‌های همیشگی قرار دهید و به تقویت آن‌ها فکر کنید.
 
13.از اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی برای ارتباط با بازار هدف استفاده کنید
اینفلوئنسرهای زیادی در فضای مجازی فعالیت می کنند. می توانید از اینفلوئنسرهای مناسب برای کسب و کار خود برای تبلیغ بیشتر و بازاریابی ویروسی بهتر کمک بگیرید. البته سعی کنید درگیر حواشی این افراد نشوید وگرنه دچار رشد منفی خواهید شد.
 
14.عملکرد خود در زمینه اجرای برنامه بازاریابی ویروسی مورد تحلیل و بررسی قرار دهید
بعد از بارگذاری و شروع بازاریابی ویروسی، آن را به حال خود رها نکنید. هر برنامه‌ی اجرا شده و حتی در حال اجرا، باید مورد بررسی و تحلیل مشخص قرار بگیرد تا میزان موفقیت و شکست آن مشخص شود.
 
15.اگر همه نکات را رعایت کرده‌اید اجازه دهید بازاریابی ویروسی عملکرد طبیعی و رویکرد تعاملی خود را طی کند
اثر گذاری بازاریابی ویروسی به مانند دیگر مسیرهای تبلیغات، نیازمند زمان و صبر است. هیچ راه زودبازده و میانبری برای دریافت مخاطبان و مشتریان زیاد وجود ندارد و موفقیت در این مسیر با صبر و گذشت زمان اتفاق می افتد. اگر تمامی نکات بالا را رعایت کردید، بگذارید مسیر طبیعی بازاریابی طی شود.

15 نکته برای بهره گیری از بازاریابی ویروسی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید

نتیجه گیری
بازاریابی ویروسی می تواند برای هر کسب و کار با هر برندی کاربرد داشته باشد. در فضای تجاری امروز کشور که بسیاری از تولیدات داخلی کارخانجات ایرانی، با بی میلی خریداران روبرو شده اند، بازاریابی ویروسی می تواند روند رو به رشدی را برای آنان ایجاد کند. این نوع بازاریابی نیز به مانند تمامی انواع تبلیغات، راه‌ها و روش‌های مشخصی دارد که باید انجام شود. در این میان نکات مهمی هم برای بالا بردن درصد موفقیت بازاریابی ویروسی وجود دارد.

با در نظر گرفتن تمامی بخش‌ها و نکات بازاریابی ویروسی، می تواند رشد خوبی را برای شرکت‌های ایرانی در سال جهش تولید متصور بود. جهش تولید، بدون حمایت و همکاری مردم امکان پذیر نیست؛ اما تا زمانی که اطلاعات درست و کافی از سوی تولید کنندگان به مردم و خریداران داده نشود، طبیعتاً انتظاری از آنان نیز نباید داشت. می توان با راه اندازی کمپین‌های خرید کالای ایرانی و انواع حمایت‌های مجازی، جهش تولید خوبی را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرد.

پینوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.cyberclick.net
  3. www.socialpilot.co
  4. www.marketing91.com
  5. www.influencity.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.