نظريّه هاي جامعه شناسي سينما
انديشمندان علوم اجتماعي از زاويه هاي مختلفي به رابطه ي ميان سينما و جامعه نگاه كرده اند. اين ديدگاه گاه جنبه ي كلان و گاه جنبه ي خرد داشته است....
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
سينما در ايران
ورود سينما به ايران، برخلاف غرب به وسيله ي طبقه ي حاكم بود. در غرب، همان طور كه آرتور نايت تشريح كرده است، ابتدا مخترعان با استفاده از پيشرفت...
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
محورهای جامعه شناسی سینما
با دو رویکرد عمده می توان به موضوع جامعه شناسی سینما پرداخت. در رویکرد اول با عنوان جامعه و سینما، موضوع عبارت است مطالعه ی رابطه ی میان جامعه...
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
سياست گذاري در سينما
سياست ها و برنامه ريزي هاي كلان فرهنگي به دو گروه سلبي و ايجابي طبقه بندي مي شوند. سياست هاي سلبي مواردي است كه نوع خاصي از فيلم يا موضوعات ويژه...
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
سينما و ديگر رشته ها
اگرچه مباحث كلي جامعه شناسي هنر در ارتباط با هر يك از هنرها به طور جداگانه نيز كاربرد دارد، نكته اي كه توجه به آن لازم و ضروري به نظر مي رسد...
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
ريشه هاي نظري جامعه شناسي سينما
سينما يكي از انواع هنرها و به عبارتي هنر هفتم است. جامعه شناسي هنر حوزه اي نظري است كه مفاهيم كلي و نظريه هاي مطرح درباره ي هنر را، صرف نظر از...
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
هويت ديني و ايراني در سينماي ايران
سينماي پس از انقلاب بيشتر به بازنمايي و تبليغ هويت اسلامي در ايران پرداخته و از بازنمايي هويت ايراني غافل مانده است. اگر هم تلاشي در بازنمايي...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
هم سنجي فيلم هاي ديني كوير و قدمگاه
استفاده از رسانه ي سينما براي القاي پيام ها و مفاهيم ديني بخشي از فعاليت هاي رسانه اي جهان معاصر است. اين استفاده گاه به صورت بسيار سطحي و ساده...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
سينماي ايران به عنوان حوزه ي عمومي
با مطالعه ي اكتشافي كه از راه تحليل محتواي فيلم هاي سينمايي 1384-1376 انجام شد، چنين به نظر مي آيد كه مضامين و محتواي اصلي بيشتر فيلم هاي اين...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
سياست گذاري سينماي ايران در دهه هاي هفتاد و هشتاد
بررسي بايدها و نبايدهاي سياستگذاران سينماي ايران نشان مي دهد که همواره دو گفتمان اصولگرا، که بر پاسداري از ارزش هاي اصولگرا، انقلابي و ديني تأکيد...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
منازعات قدرت و تکوين تاريخي سينماي ايران
هدف از تحقيق در ميدان توليد سينماي ايران، شناسايي مسئله ي ميدان سينما بر پايه ي منازعات عاملان و ارائه ي الگوي تحليلي براي تبيين جريان هاي توليد...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
دلايل جامعه شناختي پرفروش بودن فيلم اخراجي هاي 2
فيلم اخراجي هاي 2 كه در بهار سال 1388 در سينماهاي كشور اكران شد توانست با فروش بيش از 8 ميليارد توماني خود ركورد پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
مطالعه ي مخاطبان سينما در قم
در تاريخ 29 آذر 1348 نخستين سينما به نام « دروازه طلايي » ( گلدن گيت ) در شهر قم افتتاح شد و نخستين فيلمي كه در آن به نمايش عمومي درآمد، فيلم...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
مطالعه ي تماشاگران فيلم « اخراجي هاي 2 »
فيلم « اخراجي هاي 2 » به كارگرداني مسعود ده نمكي، محصولي در ژانر سينماي جنگي و نيز كمدي بود كه در نوروز سال 1388 در سينماهاي ايران اكران شد....
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
بازتاب جنگ در سينماي ايران
در اين پژوهش سعي مي كنيم به اين پرسش پاسخ دهيم كه بازتاب جنگ در سينماي ايران چگونه بوده و چه سير تحولي را طي كرده است. براي اين منظور سينماي...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
مطالعه ي الگوي سينماروي در شهر قم
هدف اين تحقيق، مشاهده، ثبت و تبيين حضور مردم در سينما با روش هاي خاصي مشاركتي مخاطب شناسي بوده است. اما از آنجا كه محقق در مرحله ي اول تحقيق،...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
عوامل اجتماعي مؤثر بر شكل گيري « سينماي زن » در ايران
هدف از اين تحقيق بررسي عوامل ساختاري و زمينه هاي مؤثر شكل گيري سينماي زن، بعد از دوم خرداد است. با بررسي و مقايسه ي فيلم هاي سينمايي قبل و بعد...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
دوره هاي سينما پس از انقلاب
به دو صورت عمده مي توان به نقد و ارزيابي فيلم پرداخت. شكل اول، نقد از ديدگاه درون نگر و شكل دوم، نقد از ديدگاه برون نگر است. در ديدگاه برون نگر،...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
سينماي زن در ايران
با بررسي و مقايسه ي فيلم هاي سينماي قبل و بعد از خرداد 1376 درمي يابيم كه مضامين و محتواي اصلي بيشتر فيلم هاي بعد از اين تاريخ در ارتباط با موضوعات...
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
زن در سينماي رخشان بني اعتماد
در اين گزارش سعي شده است جايگاه و تصوير زن در آثار سينمايي « رخشان بني اعتماد »، يكي از كارگردانان زن مطرح در سينماي ايران بررسي شود. پرسش مورد...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394