جلوه رمانتيسم مثبت در آثار سهراب سپهري و ايليا ابوماضي(2)
سهراب، در «سايبان آرامش ما، ماييم» (همان، 61-63) نويد آسودگي براي انسان گمشده در جهان پردغدغه دارد. او از انسان مي خواهد دوگانگي را کنار گذارد...
دوشنبه، 3 آبان 1389
جلوه رمانتيسم مثبت در آثار سهراب سپهري و ايليا ابوماضي (1)
مکتب رمانتيسم در ادبيات معاصر دو چهره نمايانده است؛ چهره اي عبوس و سياه که ناشي از بدبيني اديب نسبت به زندگي است و چهره گشاده و خندان که براي...
دوشنبه، 3 آبان 1389
نقش کوسانان در حفظ روايتهاي ملّي - حماسي
يکي از گروههاي مهم اجتماعي که پيش از اسلام در ايران به کار شاعري و نوازندگي مشغول بوده و پس از ان نيز د ر حفظ حماسه هاي شفاهي ملّي ،نقش قابل...
دوشنبه، 3 آبان 1389
اتل متل توتوله (2)
زن کردي: در آثار مکتوب ما، شاهنامه نخستين اثري است که از پيدايي و اجتماع کردها سخن گفته است. در داستان ضحاک ماردوش، ارمايل و گرمايل (ارمانک و...
دوشنبه، 3 آبان 1389
اتل متل توتوله (1)
با اين که پاره اي از محقّقان سروده اتل متل توتوله را نظمي مهمل، خوانده اند، اين سروده، هدفمند، معني آفرين، و کاملاً جهت دار است. روح جمعي و ناخودآگاه...
دوشنبه، 3 آبان 1389
حجازيات در ديوان شريف رضي (2)
اگر چه مقابله با اين غزل بسيار زيبا و هنرمندانه دشوار است و بسياري از شاعران به استقبال آن رفته ولي به توفيق مقبولي دست نيافته اند. (طغرايي،...
شنبه، 24 مهر 1389
حجازيات در ديوان شريف رضي (1)
حجازيات شريف رضي40 قصيده غزلي است که در ايّام حج و در سرزمين حجاز سروده شده است. غزليّات رضي به دو صورت در ديوان او وجود دارد. اوّل: عزليّاتي...
شنبه، 24 مهر 1389
شخصيت مرموز ابليس(3)
منظومه رفيع و سترگ بهشت گمشده در دوازده فصل سروده شده که در دو فصل پاياني، «آدم امتداد گناه خود را مي بيند و همه آن چه را که تا زمان ظهور حضرت...
شنبه، 24 مهر 1389
شخصيت مرموز ابليس (2)
حکيم ابوالمجد مجدودبن آدم سنايي بنا به تعبير علّامه دهخدا، شاعر عالي مقدار و عارف بلند مقام قرن ششم و از استادان مسلّم شعر فارسي است. ولادت او...
شنبه، 24 مهر 1389
شخصيت مرموز ابليس (1)
نويسندگان: فاطمه شيخلووند(فوق ليسانس زبان وادبيات فارسي، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي)، دکتر سيد محمد رادمنش(استاد دانشگاه تهران)، ويدا...
شنبه، 24 مهر 1389
ستايش هاي سنايي از پيامبر (ص)
توجه ارزنده تني چند از استادان ادب فارسي به کتاب پرارزش حديقه حکيم سنايي چند گزينه از آن براي ادب دوستان به ارمغان آورده است و کوشش همگي درخور...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
مقايسه شبرنگ بهزاد و پگاز (2)
شبرنگ اسبي است هوشمند و آدمي گونه و شايسته راز گفتن و حال آن که پگاز چنين ويژگي اي ندارد. آنگاه که سرنوشت شوم به سياووش روي مي کند او پس از بازگفتن...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
مقايسه شبرنگ بهزاد و پگاز(1)
موضوع محوري اين مقاله مقايسه شبرنگ بهزاد، اسب شگفت انگيز سياووش، با پگاز(1) اسبي شگفت در اسطوره هاي يونان است. شباهت هاي بسيار اين دو اسب و صاحبانشان...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
سودمندي هاي ادبيّات تطبيقي (2
تداعي آزاد و هم خواني در روياهاي بشر، از چشمگيرترين شيوه هاي نويسندگان و نگارگران سورئاليست است. دگرگوني هفت شمع درخشان کنار دريا به هفت مرد...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
سودمندي هاي ادبيّات تطبيقي(1)
سنجش آثار ادبي دو سرزمين گوناگون سودمندي هاي بسياري دارد.در اين گفتار دو گونه از اين سودمندي ها بررسي شده است. نخستين برآيند ژرف کاوي آثار ادبي،دست...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
با محمد (ص) بود عشق پاک جفت (3)
پيامبر مظهر قدرت خداوند است دست او دست خداست و با اشاره همين دست است که ماه را دو نيم مي کند،«اِقتَرَبَتِ السَّاعةُ وَ انشَقَّ القَمَرُ»(1/54): تا...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
با محمد (ص) بود عشق پاک جفت(2)
او «پيامبر اعظم» و چشمه کوثر است، اهل دل که عاشق اند و رعونت ندارند از محمد(ص) سيراب مي شوند و سرخ روي که روي و آواز پيمبر معجزه است و بر فرعونيان...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
با محمد (ص) بود عشق پاک جفت (1)
مقاله به مناسبت سال مولانا تهيه شده، بهتر آن ديده شد که با توجه به ارزش کلام و سخن مولوي و اشراف او بر قرآن و حديث و سيره رسول مکرم اسلام، جلوه...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
تقابل شهر و روستا در شعر معاصر عرب و فارسي
رويارويي دومفهوم يا دو واژه ظاهراً متضاد مانند «شهر»و «روستا»در بيشتر موارد باعث پديد آمدن دو مفهوم «خير»و «شر»مي شود. در شعر نيز جايي که شهر...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
قوس وقُزح خيال در شعر منوچهري (3)
اصولاً جلوه هاي طبيعت تقريباً در تمام ديوان منوچهري بررُسته است و بدين جهت است که «از مميّزات و خصائص کلام او همانا برجستگي و رواني و تراوت است»(شبلي،...
چهارشنبه، 14 مهر 1389