يوسف و زليخاي خاوري شيرازي (3)
تلميحي دارد به موضوع «طوفان نوح که از تنور زن نوح، که پيرزني بود ساکن کوفه، آغاز شد. شروع طوفان را روز جمعه گفته اند. سرانجام به فرمان الهي آب...
شنبه، 22 آبان 1389
يوسف و زليخاي خاوري شيرازي (2)
«وصف در ارايه ي خصوصيّات و قيافه ي اشخاص داستان و محيطي که حوادث در آن روي ميدهد، نقش مهمي دارد. توصيف صحنه هاي محل وقوع داستان و اشخاص و وقايع...
شنبه، 22 آبان 1389
يوسف و زليخاي خاوري شيرازي (1)
داستان هاي قرآني در ادب فارسي مورد توجّه و استقبال خاص شاعران و نويسندگان قرار گرفته است. اين داستان ها به صورت بازنويسي و بازآفريني يا در قالب...
شنبه، 22 آبان 1389
فتيان در حلقه ي اهل تصوّف
«جوان مردي» که ريشه در فطرت پاک انسان دارد، تداعي کننده ي صفاتي چون«راستي»، «صفا»، «انصاف»، «شجاعت»، «سخاوت»، «وفاداري»، «ايثار»، «غريب نوازي»...
شنبه، 22 آبان 1389
به کجا چنين شتابان
شايد هيچ سرآغازي براي نقد بهتر از شناختن خود «نقد» نيست. اين که هدف از نقد چيست؟! و نقد چه حسي را براي اثر دنبال مي کند؟! اين که هر اثري را بايد...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
موعودگرايي در ادب فارسي
نوشتار حاضر، گشت و گذاري است کوتاه در گلشن ادب پارسي، براي بوييدن گل هايي که عطر انتظار مي پراکنند و شکفتگي خود را وامدار نسيم ظهور يارند. در...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
سيماي موعود در شعر فارسي (2)
ابوعبدالله جعفر بن رودکي سمرقندي، آدم الشعراي شعر فارسي، در اواسط قرن سوم هجري در رودک سمرقند چشم به جهان گشود. شعر او نمونه کامل شعر قرن چهارم...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
سيماي موعود در شعر فارسي (1)
از آغاز زندگي ابونصر علي بن احمد اسديِ طوسي اطلاعي در دست نيست. «دوره بلوغ او در شاعري مصادف بود با انقلابات خراسان و غلبه سلاجقه بر آن ديار...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
نيما و شعر شکست (3)
در شعر شير، شعر با واژه شب آغاز مي شود که ممکن است اشاره به تاريکي خفقان باشد که کشور را در برگرفته است. آنگاه شاعر خود را به شيري تشبيه مي کند...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
نيما و شعر شکست (2)
محمد مختاري درباره اين برهه از زندگي نيما بيان مي دارد که: «چون چشم به باغ ديده غارت مي گشايد، ساحل شکسته را نيز مي بيند که تسليم گشته است. حرف...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
نيما و شعر شکست
اين مقاله به بررسي شعر شکست نيما يوشيج اختصاص دارد. در آغاز خلاصه اي از اوضاع نابسامان سياسي – اجتماعي ايران در سالهاي آغازين قرن چهاردهم ارائه...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
سبک شناسي شعرکمال الدين اسماعيل اصفهاني (خلاق المعاني )(1)
دربحربيکران شعرو ادب فارسي ،قصيده سرايان بسياري را داشته ايم که ده ها تن از آنان درميان اهل ادب و تذکره ها در اوج شهرت هستند .کمال الدين اسماعيل...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
سبک شناسي شعرکمال الدين اسماعيل اصفهاني (خلاق المعاني )(2)
اشاره کمال اسماعيل به بروج دوازده گانه ، منازل قمرو بازي و هنرنمايي با صاطلاحات دشوارنجومي نظير:ارتفاع ، اتصال ، کف الخضيب و ... هنرمندانه صورت...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تجلي کربلا در آثار شعرا (3)
در آثارسنايي ،خاقاني ،عطار ،سعدي ،مولانا ،و استاد شهريار نوعي ديگرديدگاه سمبليک مولانا ،بهره جستن از واقعه کربلا براي بيان واقعيات موجود درعالم...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تجلي کربلا در آثار شعرا (2)
سنايي در ميان شعراي مورد بحث بيشترين توجه را به واقعه ي خونين کربلا داشته است .وي از جمله شاعرانيست که ارادتي خاص به خاندان رسول اکرم (ص)دارد...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
شب و زمستان در شعر معاصر فارسي (2)
اخوان که نه وابسته غرب است و نه زنگي تبار و تنها و تنها ايراني خالص و بي رنگ بي رنگ ،در چنين فضايي چاره را در بي خودي از خويش مي بيند .در فضايي...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تجلي کربلا درآثار شعرا (1)
بازتاب واقعه کربلا درآثار شاعراني چون سنائي ،خاقاني ،عطار ،سعدي ،مولانا و استاد شهريار با توجه به شرايط و اوضاع اجتماعي ،سياسي و مذهبي دوران...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
شب و زمستان درشعرمعاصر فارسي (1)
ادبيات هرملتي بازگو کننده انديشه ها و باورها ،آمال و آرزوها ،شيوه هاي حيات ،پايداري در برابر ناملايمات و بالاتر از همه ،آرمانها و اهداف آن ملت...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
شکوه جنون در ديوان صائب (4)
در زمان هاي قديم ديوانه را به زنجير مي بستند تا آزاري به کسي نرساند البته در عمل ديوانگان کاري به کار کسي نداشتند ولي چون بيش ازحد و غالباً به...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
شکوه جنون در ديوان صائب (3)
در جامعه ما شايد و نيز درديگرجوامع شرقي ،مردم عوام با سنگ اندازي از ديوانگان پذيرايي مي کنند ،اگر خداي نکرده کسي از اين ديوانگان گيراين قبيل...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389