شکوه جنون در ديوان صائب (2)
از آنجا که ديوانگاني از اين نوع داراي حساسيت خاصي هستند و از حس زيبايي شناسي فوق الهاده برخوردارند آمدن بهار و تماشاي ظرافت هاي پنهان و آشکار...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
شکوه جنون در ديوان صائب (1)
در ازمنه ي گذشته ،حتي نه چندان دور ،مردم دل و دماغي داشتند و دشواريهاي ماشينيسم هنوز دست به پاي بشر را به زنجير نکشيده بود و زندگي روي روال طبيعي...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
سيماي حضرت فاطمه (س) در آئينه ي ادب فارسي (2)
در شأن و عظمت بزرگ بانوي جهان آفرينش که خالق منان در آيات شريفه او را کوثرمي نامد و پيامبر گرامي او را ام ابيها مي داند چه مي توان گفت که در...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
سيماي حضرت فاطمه (س) در آئينه ي ادب فارسي (1)
حضرت فاطمه ي زهرا (س)جلوه ي جلال خداوندي و آئينه ي تمام نماي خصال نبوي و سيره ي علوي بود .بزرگ آيه اي که آيات الهي و روايات نبوي بيانگر شأن و...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
طاووس درفرهنگ و ادب فارسي (3)
کمال الدين دميري در حيوه ي الحيوان آورده که :اين پرنده در ميان ساير پرندگان ،مانند اسب است در بين ساير چارپايان از حيث ارجمندي و زيبايي ،صفات...
دوشنبه، 17 آبان 1389
طاووس در فرهنگ و ادب فارسي (2)
1-طاووس در قرآن مجيد از مرغان بهشتي است ،اما اعراب هرگز طاووس نديده بودند تاآنجا که بخارا را فتح کردند .درهفت فرسنگي آن جا به دهي رسيدند که در...
دوشنبه، 17 آبان 1389
طاووس در فرهنگ و ادب فارسي (1)
هرملتي با توجه به گذشته و تاريخ خود نگرش خاصي به جهان پهناورهستي دارد ،و در واقع از ملاکهاي شناخت يک ملت ديدگاههايي است که آن ملت نسبت به اطراف...
دوشنبه، 17 آبان 1389
تجلي عرفان وتصوف در مخزن الاسرارنظامي(3)
که آدم را زاده چهل صبح و چهل صباح مي دانستند چهل روز به خلوت و عبادت و مجاهدت جهت تهذيب و تزکيه نفس و دل مي نشستند». (1) ونظامي هم در سير و سلوک...
دوشنبه، 17 آبان 1389
تجلي عرفان وتصوف درمخزن الاسرارنظامي(2)
نظامي صحنه ها و حالات خاص مراقبه و ذکرو دم عارفانه دريک شب خلوت ،و يافتن راه دل و رسيدن به شب قدرخويش را در مخزن الاسرار به نظم مي کشد دراين...
دوشنبه، 17 آبان 1389
تجلي عرفان وتصوف درمخزن الاسرارنظامي(1)
حکيم نظامي گنجوي با خلق خمسه در موضوعات گوناگون ازجمله منظومه هاي «خسرو و شيرين »و «ليلي و مجنون »به عنوان شاهکار داستان هاي عاشقانه ادب فارسي...
دوشنبه، 17 آبان 1389
باورهاي عاميانه در شعر صائب (2)
رسم زنان ايران بوده است که چون مشکلي روي مي داده کليدي با خود برداشته بر سر گذر مي رفته اند و کليد را زير پا گذاشته به فالگوش مي ايستاده اند...
دوشنبه، 17 آبان 1389
باورهاي عاميانه درشعر صائب (1)
فرهنگ و ادب عامه و توجه به باورها و اعتقادات توده هاي مردمي ،مجموعه ي عقايد و انديشه ها ،و آداب و رسوم ،قصه ها و ترانه ها و اشعار ساده و ابتدائي...
دوشنبه، 17 آبان 1389
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4)
5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني عاشورايي در گستره ي ادب عربي 1-5.اغراض شعري(مدح، وصف، رثا، هجا)درست است كه همان اغراض...
شنبه، 15 آبان 1389
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(3)
كلمه و واژه در فرهنگ وحي، نه يك واحد زباني صرف كه مظهر تجلي اسماء و صفات الهي و واسطه ي اتصال عالم اصغر با عالم اكبر، آينه ي منعكس كننده ي دوام...
شنبه، 15 آبان 1389
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2)
قيام امام حسين(ع)از يك سو به سبب مطرح ساختن ارزش هاي عام و فراگير انساني-عدالت محوري، ستم ستيزي، آزادي خواهي و جز آن-و از سوي ديگر با تبليغ و...
شنبه، 15 آبان 1389
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1)
اين مقاله با بررسي زمينه هاي تاريخي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ادبي شعر حماسي-آييني عاشورايي، دوره شكل گيري و تحول آغازين و ساختار آن را تبيين...
شنبه، 15 آبان 1389
تاريخ وادبيات ديني
شعر،مهم ترين قالب ادبي مورد استفاده ي ايرانيان بوده است. در تاريخ هزار ساله ي شعر فارسي، اشعاري را مي توان يافت که خطاب به کودکان و نوجوانان...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
گيله مرد ادبيات داستاني ايران(2)
پيرنگ داستان گسترش يافته است و عناصر ساختاري پيرنگ(پيرنگ بسته) تحقق مي يابد و اشتياق خواننده را براي دنبال کردن داستان برمي انگيزد و خواننده...
دوشنبه، 10 آبان 1389
گيله مرد ادبيات داستاني ايران(1)
بزرگ علوي درسال 1282 در تهران به دنيا آمد و تحصيل نمود. در سال 1298 به اروپا عزيمت کرد و در رشته ي تعليم و تربيت فارغ التحصيل شد. پس از مراجعت...
دوشنبه، 10 آبان 1389
هنر اسطوره سازي نظامي
شيرين زن وارسته و قهرمان پاکدامن، گرچه در منظومه ي نظامي شخصيتي پاک و مبرهن يافته، به گونه اي که سالهاست الگوي موجهي براي بسياري از شاعران و...
دوشنبه، 10 آبان 1389