شعر و شاعري در نگاه فقه (1)
در محيطي که شعر رايج ترين تجلي هنر بوده ،اسلام اين هنر را مورد توجه قرار داد و سوره اي بنام شعراء اختصاص داد و در شش جاي قرآن به اين هنر توجه...
شنبه، 6 شهريور 1389
سرآمد پيوند شعر و هنر در عصر تيموري (2)
هنر معماري نيز يکي از هنرهاي برجسته ي عصر و مورد توجه خاص پادشاهان تيموري بوده است ؛به گونه اي که اين عصر را مي توان يکي از ماندگارترين و درخشان...
شنبه، 6 شهريور 1389
سرآمد پيوند شعر و هنر در عصر تيموري (1)
عصرتيموري را «دوره ي رستاخيز هنر ايراني »بر شمرده اند و به روايت تاريخ در اين عصر «هنرمندان -بسيار-قدر ديدند و بر صدر نشستند .»و عطر و آوازه...
شنبه، 6 شهريور 1389
مفهوم زندگي درشعرابوالقاسم شابي (3)
چنان چه خواننده اي ديوان شابي را مورد مطالعه قراردهد ،ديري نپايد که خود را در برار شاعري خواهد يافت که گاه از سراندوهي جانکاه و يأسي ژرف مي سرايد...
شنبه، 6 شهريور 1389
مفهوم زندگي در شعر ابوالقاسم شابي (2)
اين نوع طبيعت گرايي و طبيعت گزيني را ما در بسياري ديگر از آثار رمانتيسين ها نيز مشاهده مي کنيم ،به عنوان نمونه رسو مي گويد : «بررخسار مردمان...
شنبه، 6 شهريور 1389
مفهوم زندگي در شعر ابوالقاسم شابي (1)
ابوالقاسم شابي ،شاعر نامور و پرآوازه ي معاصر عرب ،از جمله شعراي رومانتيک است که توانست با همه ي عمر کوتاهش در دنياي ادب و هنر از حسن قبول و شهرت...
شنبه، 6 شهريور 1389
اسکندرجهان گشا،روياروي مرگ (4)
جامي در خردنامه -همچون نظامي و دهلوي -از اسکندر چهره اي بزرگ و محبوب تصوير مي کند و معتقد است چون «وضع افلاک و سيرنجوم »چنين رقم زد که صبح اقبال...
پنجشنبه، 4 شهريور 1389
اسکندرجهان گشا،روياروي مرگ (3)
در اقبال نامه آمده است هنگامي که اسکندر کار بستن سد ياجوج و ماجوج را به پايان مي رساند،درادامه ي سفر خويش هاتفي غيبي او را مورد خطاب قرار مي...
پنجشنبه، 4 شهريور 1389
اسکندرجهان گشا،روياروي مرگ (2)
اسکندر بدان گونه که در شاهنامه معرفي مي شود ،نژاد از اسفندياردارد ؛به روايت شاهنامه ،اسکندر و دارا هر دو فرزند داراب -فرزند بهمن و نوه ي اسفنديار...
پنجشنبه، 4 شهريور 1389
اسکندرجهان گشا،روياروي مرگ (1)
زندگي ،ماجراجويي ها ،فتوحات و سرانجام «مرگ »اسکندر ،توجه بسياري از سخن وران عرصه ي ادب فارسي را به خويش جلب کرده است به طوري که بسياري از شاعران...
پنجشنبه، 4 شهريور 1389
سيماي شهر مدينه در آثار خاقاني (3)
« طاها » سوره ي بيست از قرآن مجيد است و همين طور يکي از نام هاي پيامبر اکرم (ص) است . با توجه به اهميت و شکوهي که اين مرقد مطهر در نزد خاقاني...
سه‌شنبه، 19 مرداد 1389
سيماي شهر مدينه در آثار خاقاني (2)
« در احاديث بسياري آمده است بر اين که مدينه حرام است ، شکار و قطع اشجار و کندن خاشاک اطراف آن حرام مي باشد ، و از رسول خدا (ص) روايت شده که گفته...
سه‌شنبه، 19 مرداد 1389
سيماي شهر مدينه در آثار خاقاني (1)
افضل الدين خاقاني شرواني شاعري است وصّاف ، و در اشعارش اوصاف فراواني در منتهاي دقت به چشم مي خورد . او شاعري معتقد و متعصب مي باشد و از معدود...
سه‌شنبه، 19 مرداد 1389
برخي از رمزگشايي هاي نظامي (2)
نظامي مي گويد: خداوند هوش به من اين چنين گفت، که او دو گوش بزرگ داشته است. در يکي طوقي از مرواريد بسته بود و ديگري را گنجدان کرده و از مردم نهان...
شنبه، 9 مرداد 1389
ناصرخسرو و تأويل مناسک حج (2)
به هر صورت، اگر اين قصيده از ناصرخسرو باشد -که ظاهراً دليلي بر ردّ آن، فعلاً، نيست - بايد به نوعي ديگر درباره او و اين قصيده بحث کرد. در جزء...
شنبه، 9 مرداد 1389
برخي از رمزگشايي هاي نظامي گنجه اي در اسکندرنامه (1)
هنرمندان هر جامعه اي نسبت به ساير اقشار، از عواطف، احساسات و نکته سنجي هاي بيشتري بهره مندند. آنان به سرعت، کمبودها، کاستي ها و ناهمواري هاي...
شنبه، 9 مرداد 1389
ناصر خسرو و تاويل مناسک حج (1)
ابومعين ناصرخسرو قبادياني مروزي بلخي، از شعراي برجسته و از قصيده سرايان نام آور زبان پارسي است. او در اثر خوابي بيدار کننده، سفر هفت ساله خود...
شنبه، 9 مرداد 1389
زمان کوتاه است
پژواکي، انسان ها را در گرما گرم روزمرگي و مدرنيته به خويش مي خواند. سرو صداي شهر، پژواک را در خود فرو برده است. ديگر گوش ها تاب شنيدن ندارد،...
يکشنبه، 30 خرداد 1389
آمريکايي! يابه من آزادي بده يا مرگ!
درون چشمانم بنگر! و به من بگو چه مي بيني؟ چيز بدي نخواهي ديد که نتواني به من بگويي تو اختلافات ما را نمي بيني زندگي من در تو هيچ حسي را بر نمي...
يکشنبه، 30 خرداد 1389
بوي داغ ترنج
يک شهر بزرگ بود با يک رود بزرگ. از رنگ رودخانه خوشم آمد. سبز و آبي اش قاطي شده بود. گفت: «داستان، کنار همين رود اتفاق مي افتد.» اما کنار رود...
يکشنبه، 30 خرداد 1389