راستی در شاهنامه
راستی یکی از خصلت‌های پسندیده‌ی انسانی است که در شاهنامه‌ی فردوسی مورد ستایش و ترغیب قرار گرفته است. شاعر راستی و درستکاری را از مهم‌ترین فضیلت‌های...
دوشنبه، 25 آبان 1394
دادگری در شاهنامه
عدل و داد از مسائل عمده‌ی شاهنامه‌ی فردوسی بوده، در چشم انداز اخلاقی شاعر مقام والا دارد. فردوسی عدل را نه چون مفهوم تجریدی فلسفی، بلکه آرمان...
دوشنبه، 25 آبان 1394
نکوکاری در شاهنامه
حکیم ابوالقاسم فردوسی چون ادیب و دانشمند برومند در شاهنامه‌ی بی‌زوال خود همپای احیای اساطیر و رسم و آیین و آداب و سنت و قصه و روایات و امثال...
دوشنبه، 25 آبان 1394
حکمت و تربیت در «شاهنامه ی» فردوسی
از ابوالقاسم فردوسی در اکثر منابع تاریخی و ادبی به عنوان «حکیم» یاد شده است و امروز هم پژوهشگران، بدون هیچ شبهه‌ای این عنوان را برای شاعر بزرگ،...
يکشنبه، 24 آبان 1394
خرد در شاهنامه
در شاهنامه ستایش و بزرگداشت خرد جایگاه بسیار مهمی را داراست. فردوسی برای‌این غریزه‌ی بی‌نظیر انسانی اهمیت زیادی قائل بوده در سراسر اثر به آن...
يکشنبه، 24 آبان 1394
دوره‌های اساسی شاهنامه شناسی
شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی از زمره‌ی آن شاهکارهای ادبی جهان است که بیش از پیش توجه خوانندگان و محققان را از کشورهای گوناگون عالم به خود جلب می‌نمایند....
يکشنبه، 24 آبان 1394
جایگاه شاهنامه‌ی فردوسی
شاهنامه‌ی بی‌زوال ابوالقاسم فردوسی را گاه به کاخی بی‌گزند و کوهی سربلند، گاه به اقیانوس بی‌کنار و آسمان بی‌کران مانند کرده، و زمانی آن را بزرگ‌ترین...
يکشنبه، 24 آبان 1394
زمان فردوسی، دوران پربار گفتگوی تمدن‌ها
هرچند زمان زندگی فردوسی و سال‌های آغاز و انجام شاهنامه‌ی او روشن شده است، با وجود این درباره‌ی انتساب آن‌ها به عهد سامانیان یا غزنویان میان پژوهشگران...
يکشنبه، 24 آبان 1394
تقدیرباوری فردوسی یک اندیشه‌ی شیعی است یا زروانی
تقدیرباوری از مباحث مهم متون ادبی فارسی و یکی از پایه‌های اندیشه در آثار حماسی است که در شاهنامه جلوه‌های متنوعی دارد و در اصطلاحاتی چون: زمانه،...
دوشنبه، 27 مهر 1394
شاهنامه نگاری؛ از کِلک نِی شاعر تا کلک مویینه‌ی نقاش
از زمانی که قلم فردوسی از نوشتن باز ایستاد، قلم‌موی نقاشان به آرایش داستان‌های شاهنامه پرداخت. مصوّرسازی شاهنامه از نخستین سال‌های پس از سروده...
دوشنبه، 27 مهر 1394
بررسی عوامل مؤثر مرگ آفرین در فرجام افراسیاب تورانی
افراسیاب تورانی، نماینده‌ی نیروهای اهریمنی و تجلّی‌گر دیو خشک‌سالی در شاهنامه است. کارکرد ویژه‌ی او در شاهنامه و پیوند ذاتی‌اش با آب، که از نامش...
دوشنبه، 27 مهر 1394
روایت اسدی توسی از تبارنامه گرشاسپ و انطباق آن با شاهنامه
گرشساپ‌نامه کهن‌ترین منظومه‌ی حماسی پس از شاهنامه است که حدود نیم قرن پس از درگذشت فردوسی به نظم درآمده، چنان که اسدی خود در پایان داستان با...
دوشنبه، 27 مهر 1394
شاهنامه فردوسی و نقش آن در تقویت و باز تولید هویّت ملی
هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترک در یک ملت و در میان مرزهای تعریف شده سیاسی است. هویت ملی از عناصر و مؤلفه‌های...
دوشنبه، 27 مهر 1394
غزانامه‌ی روم از کاشفی و شاهنامه‌ی فردوسی
در دوره‌های مختلف برخی ایرانیان به دلایل مختلف به سرزمین‌های دیگر کوچیده‌اند. سرزمین عثمانی نیز پذیرای جمعی زیاد از بزرگان، شعرا و هنرمندان ایرانی...
دوشنبه، 27 مهر 1394
برادرکُشی در شاهنامه
برادرکشی از جمله مسائل مهمی است، که فردوسی در شاهنامه بدان پرداخته است. می‌توان گفت برادرکشی در شاهنامه، نمود و جلوه‌ای از نزاع میان همان خیر...
دوشنبه، 27 مهر 1394
استعاره مفهومی رد در شاهنامه
استعاره، به عنوان یک ناخودآگاه جمعی بشر، از دیرباز در زبان خودکار، حوزه‌های فلسفه و ادبیات مطرح بوده است. خاستگاه نظری این بحث به متفکران یونان...
دوشنبه، 27 مهر 1394
تحلیل لایه‌های ایدئولوژیک داستان کیخسرو
داستان کیخسرو، به علت برجستگی خاصی که در جهان‌بینی ایران عصر ساسانی داشته است و نقش او در غایت‌گرایی حاکم بر جریان زرتشتی - زروانی حاکم بر آن...
دوشنبه، 27 مهر 1394
بازتاب شاهنامه در زبده‌ی التواریخ حافظ ابرو
در این پژوهش، زبده التواریخ حافظ ابرو از منظر جلوه‌ها و نمودهای شاهنامه در آن بررسی شده است. بر این اساس، نگارنده در دو بخش به این رویکرد پرداخته...
دوشنبه، 27 مهر 1394
فردوسی و شاهنامه در گذر تاریخ
شاهنامه فردوسی به مثابه یکی از برجسته‌ترین متون ادبی، حماسی و فرهنگی ایرانیان در گذر زمان توجه بسیاری را از حکومت‌ها و عالمان و ادبا تا مردمان...
دوشنبه، 27 مهر 1394
بررسی در زمانی اسطوره کیومرث در روایت‌های خدای‌نامه‌ها و شاهنامه‌ی فردوسی
بررسی درزمانی و هم‌زمانی، دو نگرشی هستند که از زبان‌شناسی نوین سرچشمه گرفته‌اند. در بررسی درزمانی به تحول پدیده در بستر تاریخی و در نگرش هم‌زمانی...
دوشنبه، 27 مهر 1394